Украинские страховщики: Заявления Волги нарушают стабильность системы финансовых услуг

Заява Української федерації убезпечення у зв’язку з оприлюдненням Головою Держфінпослуг В.О. Волгою інформації про масові порушення на ринку фінансових послуг щодо ведення реєстру фінансових установ
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

прес-конференції 26 жовтня Голова Держфінпослуг Волга В.О. повідомив  про нібито масові порушення на ринках фінансових послуг, які підконтрольні Держфінпослуг, зокрема, щодо відсутності в Державному реєстрі фінансових установ значної частини відокремлених підрозділів страховиків, та планами регулятора наведення порядку в цій сфері шляхом позбавлення ліцензій та виключення з реєстру фінансових установ.  

У зв’язку з оприлюдненням такої інформації Головою Держфінпослуг Українська федерація убезпечення заявляє, що такі дії Голови Держфінпослуг безпідставно дискредитують учасників ринків фінансових послуг, грубо нехтуючи вимоги законодавства України, порушують права мільйонів громадян України – клієнтів фінансових установ, дезорієнтуючи їх, підриваючи довіру до ринку, створюючи соціальну напругу та загрозу безпеці та стабільності системи фінансових послуг.

Оприлюднивши цю інформацію, Голова Держфінпослуг Волга В.О. намагається перекласти внутрішні проблеми очолюваного ним відомства на учасників фінансових ринків, що свідчить про нездатність керівництва Держфінпослуг організувати роботу на цивілізованому рівні, забезпечити безумовне виконання завдань, що поставлені перед Комісією.

Вже не вперше замість прийняття системних рішень, надання роз’яснень з найбільш нагальних питань, аналізу та узагальнення практики, іншого ряду важливих  заходів, що дали б змогу учасникам фінансових ринків отримати впевненість в законності своєї діяльності чи привести свою діяльність у відповідність з вимогами, діяння керівника Держфінпослуг провокують хаос на ринку, створюють непередбачуваність  дій фінансових установ, підвищують  ризики нестабільності діяльності учасників ринків фінансових послуг та збільшують загрози виконання ними своїх зобов’язань.

Такі дії посадової особи, яка очолює центральний орган виконавчої влади, уповноважений здійснювати проведення єдиної та ефективної державної політики у сфері фінансових послуг, захист інтересів споживачів фінансових послуг, створення сприятливих умов для розвитку та функціонування ринків фінансових послуг, викликають глибоке обурення страховиків – членів УФУ та свідчать про не усвідомлення Головою Держфінпослуг ролі та значення Держфінпослуг для суспільства як регулятора ринків фінансових послуг.

Вимоги, які висуваються керівництвом Держфінпослуг до реєстрації відокремлених підрозділів страховиків в умовах відсутності чіткого однозначного нормативного регулювання, є надмірними і в тлумаченні керівництва Держфінпослуг навіть суворішими, ніж вимоги НБУ щодо банківського ринку.

Протягом 2010 року керівники Держфінпослуг започаткували практику винесення сумнівних приписів за відсутність відокремлених підрозділів в реєстрі фінансових установ. І це в умовах коли Держфінпослуг не забезпечує реалізацію основних напрямків нагляду, якими відповідно до Закону є додержання встановлених критеріїв та нормативів щодо  ліквідності, капіталу та платоспроможності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій, якості систем управління та управлінського персоналу, додержання правил надання фінансових послуг.

Посадові особи Держфінпослуг, зокрема, член Комісії – директор інспекційного департаменту Жесан В.В., член Комісії – директор департаменту тимчасового адміністрування фінансово-кредитних установ Адамович В.В. ігнорують законодавство, приймають неправомірні  приписи, змушують страховиків нести невиправдані витрати на оскарження таких незаконних рішень, діють непрозоро, непередбачувано та безвідповідально, створюючи надмірний адміністративний тиск на страхові компанії, які в непростій ситуації вживають всіх можливих заходів задля виконання законів та регуляторних норм.  

Такі дії Голови та керівництва Держфінпослуг грубо порушують положення Меморандуму, укладеного в серпні 2010 року між Українською федерацією убезпечення та Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України, щодо підвищення прозорості та передбачуваності нагляду, зокрема, в частині встановлених в Меморандумі обов’язків Держфінпослуг щодо забезпечення нагляду з дотриманням принципів законності, прозорості та передбачуваності, проведення у спірних ситуаціях слухань за участю зацікавлених осіб та зваженої інформаційної політики.

В умовах посилення адміністративного тиску на страховиків викликає глибоке занепокоєння ситуація неналежної роботи програмного комплексу Держфінпослуг, що обслуговує реєстр фінансових установ, у зв’язку з чим окремі фінансові установи не мають змоги виконати вимоги законодавства та регулятора щодо внесення своїх відокремлених підрозділів до цього реєстру, що поставило під загрозу одержання чергових ліцензій значною кількістю компаній.

Складається враження, що за цими провокативними діями приховуються бажання використати службове становище для нарощування дешевого політичного капіталу, приховати власну бездіяльність та безпорадність у реальному оздоровленні страхового ринку та створенні умов для його розвитку, а також відвернути увагу суспільства та держави від справжніх намірів щодо розбудови системи незаконних поборів із страховиків, коли під виглядом проведення навчання керівників та працівників фінансових установ, відокремлених підрозділів та іншої діяльності формується грошовий потік через створені Держфінпослуг державні підприємства.

Водночас слід зауважити, що події останніх місяців неспростовно підтвердили відсутність будь-яких намірів Голови Держфінпослуг виконувати взяті публічні зобов’язання щодо використання цих коштів на покращення державного регулювання ринку фінансових послуг та покращення діяльності Комісії.

Ігнорування прямих вимог Закону, намагання і до того обмежені ресурси регулятора спрямувати на другорядні сумнівні з правової точки зору заходи, відсутність належної уваги до фінансових установ, які будують свою бізнес стратегію на нехтуванні вимог законів України та регуляторних норм, підриваючи засади ринку, є неприпустимими в правовій державі.

Сподіваємося, що такі дії отримують належну оцінку суспільства та керівництва держави, а ситуацію на страховому ринку буде стабілізовано, забезпечено його оздоровлення та подальший розвиток на основі ефективного державно-приватного партнерства з використанням потенціалу страхового ринку в загальносуспільних інтересах.