Що означає для України підвищення рейтингу Moody's

Чому підвищення довгострокового кредитного рейтингу України з Caa3 до Caa2 агенцією Moody's не матиме особливого впливу на вартість кредитних ресурсів для нашої країни
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Кредитна агенція Moody's підвищила довгостроковий кредитний рейтинг України з Caa3 до Caa2. Крім того, прогноз за рейтингом був покращений із "стабільного" до "позитивного". Покращення рейтингу та прогнозу пояснюється реформами та накопиченням золотовалютних резервів. Втім особливого впливу на вартість кредитних ресурсів для України рішення агенції не матиме.

По-перше, новий рейтинг зафіксував накопичувальний ефект структурних реформ. З актуальних згадуються реформи в таких сферах: ринок природного газу (підвищення тарифів дозволило позбутись квазіфіскального дефіциту "Нафтогазу"), державні закупівлі, оподаткування (спрощення процедур та автоматизація відшкодування ПДВ).

Кумулятивний ефект агенція збирала рік і 9 місяців — попередня рейтингова дія датується 19 листопада 2015 року. Якщо реформи триватимуть, це ще більше покращить фінансовий стан держави. Зокрема Moody's наголошує на важливості проведення пенсійної реформи, щоб знизити ще один квазіфіскальний дефіцит. Очікується, що у разі прийняття відповідних ініціатив дефіцит Пенсійного фонду скоротиться вдвічі протягом декади, до 3% від ВВП.

По-друге, вплинуло значне покращення зовнішньої позиції. На момент старту програми МВФ на початку 2015 року золотовалютні резерви складали менше $5 млрд. Індикатор зовнішньої вразливості (EVI, відношення зовнішнього державного боргу до резервів) наближався до 700%. Зараз резерви втричі більші, $15 млрд, і EVI зменшився до 200-250%. Це все ще немало, але набагато краще, ніж було.

Резерви збільшились переважно за рахунок нових позик, в основному від МВФ. Тобто ці гроші теж колись доведеться віддавати.

Перспективи подальшого покращення рейтингу обмежуються тим, що в 2019-2021 роки Україні доведеться виплачувати чималі суми за зовнішнім боргом. Ці виплати потребують зовнішнього фінансування в більших обсягах, ніж це очікується від офіційних кредиторів на кшталт МВФ. Також серед ризиків названі можлива ескалація конфлікту на Сході країни і президентські та парламентські вибори в 2019 році.

При цьому рейтинг від Moody's навіть після даного підвищення відстає на дві сходинки від рейтингів від Standard & Poor's та Fitch. Тому підвищення є в принципі гарною новиною, оскільки деякі інвестори практикують оцінку ризиків за найнижчим значенням серед трьох основних рейтингових агенцій. Тим більше, що позитивний прогноз означає ймовірність подальшого підвищення в перспективі декількох місяців. Можливо, навіть одразу на ці дві сходинки — такі і навіть більш радикальні рейтингові дії траплялися, в тому числі, у стосунках між Moody's та Україною.

Щоправда, цього може бути недостатньо, оскільки цей рейтинг залишається в категорії "значні ризики", тоді як рейтинги конкурентів вже містяться в більш високій категорії "високо спекулятивний рейтинг". Поточний рейтинг від інших агенцій означає, що ризик-премія українських зовнішніх облігацій складатиме близько 8%, рейтинг від Moody's — 10%. Тобто якщо хтось орієнтується лише на найгірший рейтинг, таке незначне підвищення нічого не дасть.

До речі, вторинний ринок українських єврооблігацій по суті не відреагував на зміну рейтингу. Станом на 19:00 28 серпня ціни на різні облігації змінились різнонаправлено, порівняно з попереднім торговим днем. Фіксувалось як падіння до 0,172%, так і зростання до 0,168%. Причому провали та зростання були рівномірно розподілені по всьому спектру цінних паперів, залежності від терміну погашення не було. Нагадаємо, що зараз на ринку котуються облігації з погашенням з 2019 по 2040 роки.

Крім того, зазначимо, що перебування в поточній категорії в принципі не дозволяє мати серед покупців консервативних інвесторів на кшталт пенсійних фондів. Але для цього потрібен вже інвестиційний рівень (від BBB- або Baa3), якого в України не було ніколи. Та й в СНД таким можуть похвалитись лише Росія та Казахстан.

Тому в уряду попереду ще багато роботи. Для початку хотілось би повернутися до рівня, який в нас був в 2005-2008 роках — BB-/B1 (це на три сходинки вище, ніж зараз). А в подальшому працювати над досягненням інвестиційної категорії.