Бізнес-лідерство у Швеції: компетенції ті ж самі, суть інша

Стратегічний партнер Nordea (Швеція) PhD Михайло Сальников ділиться своїми спостереженнями щодо відмінностей у розумінні лідерських якостей в Україні та Швеції

Які компетенції у лідерів шведські роботодавці цінують найбільше? З одного боку — ніби ті ж самі, що й в Україні: комунікативні навички, ефективність, результативність. З іншого — в них вкладаються часом зовсім інші значення.

Візьмемо, приміром, комунікативні навички. Ми під ними розуміємо, як донести свою думку і змусити людину зробити те, що нам треба. Для шведів комунікативні навички полягають у побудові комунікації між сторонами так, щоб ми досягли однієї думки щодо вирішення проблеми (навіть якщо фінальне рішення розходиться з моїм першопочатковим баченням).

Як у Швеції вирішується, в який день провести новорічну вечірку? Спочатку ти скликаєш п'ятнадцятихвилинну зустріч з Лассе, Міке, Євою та Терес, щоб визначити, коли всім буде зручно зустрітись і обговорити дату вечірки. Потім ти скликаєш другу зустріч в узгоджену дату. На цій зустрічі всі протягом години говорять про можливі застереження щодо будь-якого наявного варіанту, але ви врешті-решт попередньо узгоджуєте 28 грудня. Тоді Лассе каже, що він не впевнений, чи в цю дату Йоаким не планує взяти відпустку, тому треба узгодити це з Йоакимом. А Єва каже, що у сина Еріка з її команди буде вистава в школі, і їй треба обговорити цю дату з Еріком. Тому призначається третя зустріч, щоб обговорити можливі поправки. А потім четверта. На п'ятій зустрічі ви дійдете остаточного рішення.

Звичайно, жодний нормальний швед не буде обговорювати новорічну вечірку у листопаді. Це ж в останній момент. Максимум — у серпні.

Так само і з ефективністю, результативністю та іншими речами. Назви компетенцій ніби ті самі, але суть зовсім інша.

Три моменти, на які звертають увагу роботодавці перш за все:

- Вміння працювати в команді без стресу для інших людей.

- Здатність вирішувати питання, не виводячи інших людей із зони комфорту.

- Вміння працювати не на межі, а спокійно, балансуючи роботу і життя. Застресований співробітник — горе для компанії.

Україна більш індивідуалістична, більше result-oriented і значно менше people-oriented. В Україні в командах значно більше цінується індивідуалізм і здатність примушувати всіх швидко рухатись до вирішення питання, працювати "на межі".

У Швеції ж інша культура, яку шведи називають словом lagom, "поміркованість". Усе мусить бути помірковане: спілкуванння в команді, тиск, стрес. Попервах може здатись, що є якісь раціональні причини — наприклад, ризик уходу співробітника чи необхідність лікарняних для застресованого працівника. Але причина в культурній площині: нордичні люди спокійніші й очікують того самого від тих, хто їх оточує. За півроку життя в Швеції я жодного разу не чув, щоб хтось (не лише на роботі, але і в транспорті чи на вулиці) говорив на підвищених тонах.

А як у Швеції роботодавці і рекрутингові агенції хантять високопрофесійних фахівців?

Про це Михайло Сальников розповість 23 червня на четвертому міжнародному HR Wisdom Summit у Києві. І ми абсолютно впевнені, що це буде яскравий, надзвичайно цікавий та корисний виступ. Приходьте!