У губернаторів ще є сила

Ігор КОГУТ, голова ради Лабораторії законодавчих ініціатив: «Якщо реформа буде доведена до кінця, тоді роль губернатора буде поступово зменшуватися»

Розвиток місцевого самоврядування в Україні в значній мірі буде залежати від розгляду наступної порції конституційних змін. Якщо ж говорити про функції і повноваження, то сьогодні вони ще не змінні. У губернаторів сконцентровано більше влади і виконавчих повноважень, ніж, скажімо, у лідера обласної ради. Якщо реформа буде доведена до кінця, тоді роль губернатора буде поступово зменшуватися. Це дасть можливість продовжувати процес децентралізації влади.

Виконавчі комітети обласних рад отримають більше виконавчої вади. Можливий такий варіант, що голови обласних державних адміністрацій стануть посадовцями, які, в принципі, повинні будуть лише відстоювати позицію центральної влади на місцях й виконувати функції своєрідного позапрокурорського нагляду за дотриманням напрямків розвитку державної політики й законності.

Майбутнє губернаторів

Поки що механізми призначення губернаторів залишаються такими, як вони є. Хоча в перспективі може статися так, що суттєво будуть змінені повноваження і функції як обласних рад, так і голів обласних державних адміністрацій. Це може статися не стільки внаслідок змін до Конституції, скільки в результаті проведення адміністративно-територіальної реформи. В її межах вже можуть дійти навіть до таких радикальних змін, як взагалі відміна позицій глав обласних державних адміністрацій, або ж суттєве зменшення їх функцій, й зведення їх до того обсягу, який колись мали представники президента в регіонах. Але з огляду на конституційну реформу, яка вже відбулася в Україні, губернатори скоріше будуть представниками уряду.

До цього часу призначення губернаторів президентом за поданням Кабінету Міністрів було досить формальною процедурою. Однак очевидно, що після останніх виборів та після конституційної реформи вона буде набувати більш суттєвого змісту. Вже сьогодні дискутуються питання: де і яка політична сила буде пропонувати кандидатів на посаду голів обласних державних адміністрацій? На рівні дискусій зараз розглядається питання стосовно того, що губернаторів слід призначати з огляду на те, яка політична сила здобула найбільшу підтримку в тому чи іншому регіоні. Такі призначення можуть стати предметом домовленостей як всередині майбутньої коаліції, так і поза нею.

Новий закон

Законопроект щодо змін до місцевого самоврядування вже відданий на розгляд Конституційного суду. Єдина проблема в тому, що КС на сьогодні не є сформованим. Відповідно, на висновок цього суду можна очікувати в найкращому випадку влітку. Після висновку законопроект ще повинен бути розглянутий Верховною Радою.

А статися це може десь через рік. Але з огляду на те, що є й інша концепція цілковитого перегляду конституційної реформи (на цьому наполягає президент), ситуація з реформуванням системи місцевого самоврядування може значно змінитися.

Може статися, що влітку президент чи урядова коаліція (залежно від того, якою вона буде) вийдуть зі своїми пропозиціями щодо змін до Конституції.

Крім того, ще раз хочу наголосити на тому, що дуже серйозною темою може стати проблема адміністративно-територіальної реформи. Це питання має бути питанням номер один для нового уряду. Без цього не можна говорити ні про податкову чи бюджетну реформи, ні про реформу місцевого самоврядування.

Першочерговим завданням влади є розбудова вивіреної, експертно апробованої й максимально консолідованої системи адміністративно-територіального устрою України.