Ділова розвідка: 10 лайфхаків, як бізнесу мінімізувати збитки

Експерт ділової розвідки, тренер компанії YouControl Ігор Курочка ділиться з читачами Delo.ua 10-ма простими лайфхаками — на що звертати увагу бізнесу при перевірці надійності партнерів
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Сьогодні бізнес в Україні готовий інвестувати в розвиток: в навчання персоналу, оптимізацію бізнес-процесів, в маркетинг. Але управління ризиками й аналіз контрагентів на надійність для українського бізнесу — поки що інновація. Для того, щоб не втрачати гроші і стабільно фінансово зростати, треба уникати неблагонадійних партнерів. Компанії намагаються якнайшвидше закрити угоду, не думаючи про те, що рахунок може бути несплаченим, товар невiдвантаженим. Якщо будувати бізнес з контрагентами, про яких ви нічого у діловому плані не знаєте, можна довго повертати гроші у судах та отримати значні репутаційні ризики.

Виникає питання: як знайти в Україні добросовісних партнерів, коли за попередніми підрахунками Міністерства економічного розвитку, розмір тіньової економіки на І квартал 2017 року склав 37% від загального ВВП, а за даними Transparency International — Україна посідає 131 місце з 176 країн по сприйняттю корупції в світі?

Я працюю у компанії YouControl майже три роки. З нашими клієнтами, представниками всіх ланок бізнесу, ми уникали безліч проблем завдяки діловій розвідці. Це і заборгованість за відвантажений товар з відтермінуванням платежу, і попередження рейдерського захоплення, і уникнення співпраці з клієнтами-потенційними банкрутами та шахраями тощо. Врешті я сформував і раджу використовувати ці 10 простих кроків, щоб перевірити свого партнера на надійність у системі YouControl:

№1 Переконайтесь, що ваш партнер має право займатись тим видом діяльності, який він декларує на сайті, на персональних зустрічах, на рекламних флаєрах тощо

У партнера є необхідні для діяльності ліцензії? Особливу увагу зверніть на контрагента, в якого ліцензія була анульована, поцікавтесь причинами цього. Можливо, він більше не має права займатись тією діяльністю, яку декларує.

№2 Ваш партнер не збирається збанкрутувати найближчим часом?

В процесі банкрутства директор може отримати від вас товар або гроші, які буде надзвичайно складно повернути. Також партнера варто поставити на моніторинг і вчасно отримувати сповіщення, в тому числі і про початок процедури банкрутства, адже партнер вам навряд чи сам про це повідомить.

№3 Чи є ваш контрагент платником ПДВ?

Не довіряйте словам та скан-копіям свідоцтва платника ПДВ, перевіряйте найактуальнішу інформацію безпосередньо з податкового реєстру, яка міститься в системі YouControl. Адже можуть виникнути проблеми з віднесенням відповідних сум до складу податкового кредиту та отриманням бюджетного відшкодування ПДВ, що означатиме суттєві фінансові втрати. А які стосунки вашого партнера з податковою? Можливо, ваш контрагент має податковий борг, про який вам точно не повідомить.

№4 Перевірте історію судових справ

Дізнайтесь, які судові справи мав ваш партнер. Ким виступав: позивачем чи відповідачем, та на які суми були позови. Чи велись щодо підприємства або його посадових осіб кримінальні справи.

№5 Перевірте власників, кінцевих бенефіціарів та ключових акціонерів

Обов'язково поцікавтеся структурою власності вашого контрагента. Чи є в засновниках підозрілі компанії, офшори чи одіозні персони? Ви мусите знати, хто насправді ухвалює рішення. Досьє покаже, хто володіє найбільшою часткою акцій. Буває, що засновник — зовні прозора компанія, проте 90% знаходяться у володінні організації з сумнівною репутацією.

№6 Перевірка зв'язків компанії та директора

Скористайтесь інструментом "Пошук зв"язків" у YouControl, і структура компанії вашого партнера розкриється у всій повноті перед вами. Чому компанія має так багато співзасновників? Попросіть вашого партнера пояснити доцільність заплутаної структури власності, особливо якщо підприємства не пов'язані одне з одним сферою діяльності. А чи справжній директор перед вами? Розкрийте зв'язки керівника і переконайтесь, чи він, бува, не підставна особа, яких використовують у фіктивному підприємництві. Які обмеження має директор? Якщо в статуті прописані фінансові обмеження директора, є ризик підписати контракт на суму, яка перевищує обмеження. Пізніше такий договір можуть визнати недійсним.

№7 Перевірте на співпрацю з країнами під санкціями

Співпраця з партнером, який порушує міжнародні санкції, може призвести до того, що ваше підприємство нестиме відповідальність згідно українського законодавства.

№8 Перевірте на ринкову потужність компанії

Ви впевнені, що потужностей партнера вистачить для задоволення ваших потреб? Скористайтесь інструментом "Дослідження ринку" у YouControl і з'ясуйте, чи входить компанія в ТОП-25 за потрібними вам параметрами. Після цього ви зможете прийняти рішення щодо співпраці з цим партнером і отримати список альтернатив. А раптом це "фірма-прокладка"? Не полінуйтесь звертати увагу на кількість персоналу. Компанія з великим оборотом та критично малою кількістю персоналу мусить вас насторожити.

№9 Перевірте фінансовий стан за допомогою індексу FinScore

Індекс FinScore — новий інструмент YouControl, який проаналізує фінансову стійкість контрагента за секунду. Допомагає швидко вирішити, як варто працювати з контрагентом з урахуванням фінансових ризиків. Цей інструмент економить бізнесменам безліч часу та коштів, які компанії витрачають на фінансових аналітиків.

№10 Перевірте зовнішньоекономічну діяльність.

Дізнайтесь, що і куди експортує та звідки імпортує ваш контрагент. Яким чином це пов'язано з його основною сферою діяльності? Не зайвим буде поцікавитись причиною відсутності інформації стосовно країни-імпортера в офіційному реєстрі.

Якщо ви ретельно провели перевірку свого контрагента, ризик непередбачених збитків, що можуть сягати десятків тисяч, а то й мільйонів гривень через фіктивні фірми, конвертаційні центри, неплатоспроможні компанії, підставні фірми ваших конкурентів — максимально низький. Знаю з власного досвіду випадки, коли ділова розвідка фактично рятує гроші компанії та репутацію. За допомогою сучасних аналітичних систем вона триває всього кілька хвилин, однак результат важко переоцінити.

Більше лайфхаків перевірки розкажу відвідувачам Get Business Festival 20 жовтня.

Квитки у продажу.

[twoevent_malij_biznes]