- Категория
- Экономика
- Дата публикации
Рада ліквідувала виконавчу владу на 5 місяців
Але нічого не сказано, що буде, якщо президент не подасть кандидатуру прем’єр-міністра. Президент може просто не подавати кандидатуру і через 60 днів розпускати парламент. Важелів впливу на цю ситуацію немає. Написано там також, що якщо протягом місяця парламент не формує більшість, а в другому пункті - 60 днів не формує уряд. Тобто, в першому випадку мається на увазі календарний місяць травень, всього 20 днів.
Але це, що буде. А те, що сталося сьогодні, має наступні наслідки.
Річ у тім, що через допущені неузгодження і введення у різні терміни різних частин Конституції виходить так, що парламент має право розпуску Кабміну, і вони розпустили Кабінет Міністрів. Але ж призначити новий Кабмін і Верховна Рада, і президент, у відповідності до внесених змін, можуть не раніше, ніж після 26 березня. На це є відповідні посилання статті 83 Конституції України. З іншого боку, якщо не можемо переобрати новий уряд, то потрібно хоча би цей уряд зробити “виконуючим обов’язки”. Але ні у повноваженнях Верховної Ради України, ні у повноваженнях президента України не вказано, що вони можуть призначати виконуючими обов’язки прем’єра і міністрів, - у них повноважень таких немає. В той же час стаття 19 Конституції жорстко установлює норму, що державні органи і посадові особи можуть діяти винятково в рамках Конституції. Тобто, якщо в Конституції не написано, що вони можуть робити уряд виконуючим обов’язки, значить вони не можуть цього робити. Таким чином, відправивши уряд у відставку, ми сьогодні на конституційній основі не можемо призначити нового і навіть не можемо доручити уряду виконувати обов’язки. Таким чином Верховна Рада, мінімум на 5 місяців, виключила виконавчу гілку влади із державного життя, що протирічить статті 7 Конституції, де написано, що влада в Україні поділяється на законодавчу, виконавчу та судову. Вищий орган виконавчої влади практично ліквідований на 5 місяців. Це надзвичайно серйозна ситуація, з якої прямого виходу вже немає. З одного боку можна було б парламенту відмінити своє рішення про відставку Кабміну. Але з політичних мотивів Рада цього не зробить.
Подписывайтесь на Youtube-канал delo.uaМожу сказати, що Єхануров не є виконуючим обов’язки. Це він себе назвав виконуючим обов’язки, і парламент його назвав виконуючим обов’язки, але наголошую на тому, що Верховна Рада не має повноважень призначати уряд виконуючим обов’язки. Стаття 85 дає повноваження Раді відправити у відставку уряд, а призначити в. о. – ні. Тобто, призначаючи уряд виконуючим обов’язки, Рада вийшла з конституційного поля України, вони вчинили антиконституційні дії.
Таким чином, будь-який суб’єкт, громадянин, може звернутися до суду і сказати, що всі рішення, які прийняті виконуючим обов’язки урядом, неправомірні, бо ж його призначення виконуючим обов’язки було неконституційним, і все полетить шкереберть.
На мою думку, ситуація є абсолютно патовою і безвихідною. Численні помилки було внесено в Основний закон. Тому потрібно, щоб основні політичні сили, що ініціювали і приймали ці зміни, взяли на себе відповідальність за створену в країні ситуацію.
Президент вже висловився щодо шляху, яким він буде йти – вони будуть робити вигляд, що нічого не сталося, і Єхануров буде продовжувати працювати прем’єр-міністром, а міністри будуть працювати міністрами. Але це уже є результат найглибшої фази парламентсько-урядової кризи, наслідки якої дуже важко передбачити. Тобто парламент має повноваження і відправляє у відставку уряд, а уряд робить вигляд ніби нічого не сталося і продовжує працювати.
Ми будемо ініціювати перед президентом створення нової конституційної комісії, до якої увійшли б представники і Верховної Ради, і президентських структур, і правових організацій, яка б могла зробити детальний аналіз помилок, які розбалансували систему стримувань і противаг української влади та напрацювати конкретні виходи із становища, що були б реалізовані вже у наступному парламенті.