Кабмін має встановити граничну ціну на газ від СП

Проаналізувавши результати угод між Росією та Україною, можемо констатувати, що в них присутні два позитивних для нашої держави моменти. По-перше, відтепер ми маємо повний баланс щодо постачань газу до нашої держави
Мы продолжаем сражаться с оккупантом на информационном фронте, предоставляя исключительно проверенную информацию и аналитику.
Война лишила нас возможности зарабатывать, просим Вашей поддержки.
Поддержать delo.ua

Зазначені переваги від створення СП слід розглядати як ті, що вирішують нагальне питання – забезпечення України природним газом. Звичайно, в нашій ситуації це є найголовнішим, адже без стабільних поставок газу під загрозу ставиться життєдіяльність нашої держави. Разом з тим, поряд із позитивними моментами від створення СП, ми отримали й низку негативних. 

По-перше, йдеться про нечіткий характер визначення цін на газ для промисловості на внутрішньому ринку. Заміна державної монополії на напівприватну та встановлення нею контролю над трьома чвертями газового ринку України здатна непередбачено відбитися на вартості палива для споживачів. В цьому контексті нас здивувало рішення Антимонопольного комітету України про те, що спільне підприємство «Укргаз-Енерго» не є монополістом. Адже в такому разі СП має можливість отримати дозвіл на торгівлю газом в Україні за нерегульованим тарифом. Це означає, що воно може встановлювати будь-яку ціну для підприємств. І такий важіль може бути використаний для дискримінації в Україні підприємств, що конкурують з російськими, та перерозподілу власності. 

По-друге, сам «Нафтогаз» не зможе скласти реальну конкуренцію СП. Оскільки він не має вільних ресурсів, які б він зміг продавати промисловим підприємствам. Відтепер, як відомо, всі прибуткові операції – реекспорт та постачання газу на підприємства – є прерогативою СП «Укргаз-Енерго», а «Нафтогазу» лишається забезпечення газом населення.   

По-третє, й досі чітко не визначено, яким чином в цьому році держава збирається покривати невистачаючих майже 20 мільярдів кубометрів газу. Адже на сьогодні ми можемо твердо розраховувати лише на 55 мільярдів кубометрів палива з тих 76, які щорічно споживає Україна.

Таким чином, про наближення до європейських стандартів та початок лібералізації ринку газу за цих умов говорити поки що не доводиться. Ми і надалі залишаємося державою з непрозорим газовим сектором, який поки що функціонує не на засадах вільного ринку, а на принципах монополізму. Відтак, газові угоди з «РосУкрЕнерго» не наближають нас до виконання зобов’язань, взятих на себе в ході саміту Україна-ЄС, що відбувся 1 грудня минулого року, які полягають у поступовому переході до вільного та прозорого ринку газу.

В будь-якому випадку газовий ринок буде функціонувати, і ми як бізнесмени будемо намагатися шукати компроміси та шляхи до співробітництва з усіма його гравцями. І тому з метою забезпечення стабільних «газових» цін на внутрішньому ринку ми пропонуємо НКРЕ встановити для «Укргаз-Енерго» граничну ціну на газ, а Кабміну забезпечити прийнятний рівень рентабельності СП, виходячи з укладених угод. Саме такими заходами можна буде гарантувати нормальну роботу вітчизняної промисловості і визначені ціни на енергоносії. Крім того, для стимулювання конкуренції на внутрішньому ринку, на нашу думку, необхідно надати можливість незалежним постачальникам природного газу закупати блакитне паливо у «РосУкрЕнерго» за ціною, передбаченою укладеними угодами. Зараз наші трейдери продають газ на ринку незалежних постачальників за ціною, яка коливається в районі 500 гривень за тисячу кубометрів, я маю на увазі роздрібну ціну. Ми б хотіли, щоб “Украгаз-Енерго” продавав українським трейдерам газ за тією ціною, яка передбачається в підписаних договорах, тобто 95 доларів. В свою чергу, трейдери будуть продавати газ із накруткою в середньому 7%. Тобто 95 доларів плюс 7%.

Якщо нам продаватимуть газ по 95 доларів, то “РосУкрЕнерго” буде отримувати прибуток від операцій із середньоазійським газом, який вони купують дешевше. 

Також з метою безперебійного забезпечення України газом ми вважаємо за необхідне укладення міжурядових угод для забезпечення додаткових гарантій від уряду Росії щодо стабільності роботи «РосУкрЕнерго» на українському ринку. Дуже не хотілося, щоб «РосУкрЕнерго» повторило долю «Ітери», в якої зіпсувалися взаємовідносини з «Газпромом» і вона змушена була піти з нашого ринку.