Ігри з референдумом небезпечні

Ігор ПОПОВ, голова Комітету виборців: «Референдум за застарілим законом не тільки не вирішить гострі політичні питання, які призвели до криз у внутрішній та зовнішній політиці, а лише загострить їх»
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Референдуми повинні проходити в Україні, якщо цього бажають виборці. Проте в наших політичних і правових умовах референдум проводити недоцільно, зарано. Якщо вони будуть проводитись, то вони аж ніяк не зможуть вирішити ті гострі політичні питання, які призвели до криз у внутрішній та зовнішній політиці. Вони лише загострять ці кризи.

Є багато причин, чому не можна зараз проводити референдуми. По-перше — це застарілий закон про референдуми в Україні. Через місяць цьому закону буде 15 років. Закон був прийнятий, коли ще не було держави Україна. В ньому хіба що слова «УРСР» замінювали на «держава Україна». Закон дуже маленький. Він абсолютно неадекватний нинішній політичній ситуації, досвіду організації виборів в Україні. Україна за цим законом проводити референдум теоретично може, але практично це неможливо.

Тому першою нашою рекомендацією Верховній Раді є включити розробку закону про всеукраїнські та місцеві референдуми в перелік невідкладних, оскільки все більше політичних сил намагаються вирішити свої проблеми за допомогою референдумів. Проблема друга — організаційна. Маючи недосконалий закон, наші штаби політичних партій відразу шукають шляхи, як його обійти. За цим законом його обійти набагато легше, ніж виборчі закони, які ми мали до цього. То ж хочу розповісти про декілька головних проблем, якщо ми будемо проводити референдум за цим законом. Формування комісій, які формуються органами місцевої влади, буде дуже проблематичним. З матеріально-технічним забезпеченням матимемо набагато більше проблем, ніж навіть на минулих виборах. Усі ці проблеми впливатимуть на легітимність референдуму.

Окрема тема — списки виборців. Необхідним є складання реєстру виборців. При тому, що останні списки виборців є настільки неякісними, що ми вважаємо, що доцільніше буде складати реєстр з нуля. Якщо зараз терміново оголосити референдум і починати складати списки виборців, то знову сотні тисяч людей не зможуть проголосувати.

Наступною проблемою є норма про необхідну явку, вищу за 50% від кількості виборців, включених до списків. Тобто спекуляції почнуться із формування списків виборців. Якщо будуть ставитися зовнішньополітичні питання, що найчіткіше розділяють Україну, то ми будемо очікувати, що комісії, сформовані одними місцевими радами, будуть працювати в одну сторону, використовуючи адміністративний ресурс, у тому числі явку, а інші комісії будуть працювати в протилежну сторону. Окремим питанням є участь іноземних громадян в процесі референдуму. В законі про референдум про це взагалі не згадується. Якщо буде поставлено зовнішньополітичну тему на референдум, то іноземні громадяни, організації, засоби масової інформації зможуть проводити будь-яку агітацію, і це ніяк не буде регламентуватися. Тобто у цьому плані можна очікувати значного напруження. Проблемним питанням є оскарження результатів референдуму. Процедур оскарження немає взагалі. Ми очікуємо, що буде оскарження всіх етапів — формування списку виборців, формування комісій, агітаційна робота — всі суди будуть завалені позовами. Закон недосконалий, і буде дуже багато апеляцій. Ми матимемо правовий хаос.

Щодо оскарження результатів референдуму, то можуть бути оскаржені тільки Верховною Радою. Після референдуму Верховна Рада може вирішити більшістю, що порушення вплинули на результат, і треба проводити новий референдум. Оскільки більшість у нас може бути нестабільною, то не виключено, що виборці проголосують у нас по-одному, суди оцінять інакше, а більшість у Раді відмінить результати референдуму і призначить новий. Під час проведення нового референдуму конфігурація більшості зміниться, і все почнеться спочатку.

Наступним питанням є гроші. Порівнявши бюджети референдуму 2000 року і виборів 2006 року, легко можна дійти висновку: проведення загальноукраїнського референдуму коштуватиме близько 400 мільйонів гривень.

Вже зараз багато місцевих рад приймають різні політичні рішення, і ми очікуємо, що при оголошенні загальноукраїнського референдуму багато місцевих рад захочуть в той же час провести місцеві референдуми на теми, що можуть дестабілізувати ситуацію. Ми сподіваємося, що ці всі речі розуміють і наші політики, то ж всі ці заяви про референдуми, які лунають із їхніх вуст, є елементами піару. І всі ті гострі питання внутрішньої політики, конституційної реформи, зовнішньої політики повинні вирішуватися консенсусом політичних еліт, а не виносити це все на розгляд народу і загострювати політичну кризу. А невідкладне завдання Ради — розробити новий закон про референдум, закон про реєстр виборів і сформувати його. Це дасть можливість проводити легітимні та законні референдуми як на центральному, так і на місцевому рівнях.