- Категория
- Экономика
- Дата публикации
ВАТ "Львівський автобусний завод"
За 10 місяців нинішнього року на ЛАЗі вироблено 1075 автобусів, тоду як в минулому — 1031. До кінця року ця цифра досягне 1250. Потужності заводу розраховані на 3-4 тис. машин на рік.
Ось уже три десятиліття трударі "ЛАЗи" роз"їжджають вибоїстими дорогами колишніх "республік-сестер". Як і більшість підприємств, "ЛАЗ" пережив дуже тяжкі часи. Однак, схоже, чорна смуга поступово залишається позаду. Вперше за останні роки автобусобудівники зуміли збільшити виробництво. За 10 місяців нинішнього року вироблено 1 075 автобусів, тоді як у минулому — 1 031. До кінця року ця цифра досягне 1 250. Ця кількість продиктована попитом на ринку і не відповідає можливостям підприємства, потужності якого розраховані на 3-4 тис. машин на рік. Зростання по вартості виробленої продукції складає близько 30%. Підприємство не має боргів перед державою, повністю розрахувалося з постачальниками, зокрема, за енергоносії. Заборгованість із заробітної плати вдалося зменшити до одного місяця.
Президент ВАТ Василь Трач розповів, що підприємство сьогодні не лише продовжує працювати, але й активно впроваджує нові конкурентоздатні види продукції, частка яких складає 50%. А до кінця наступного року випускатимуться виключно нові моделі автобусів. Найбільш стійкий попит сьогодні мають міські і приміські машини. Проте останнім часом спостерігається підвищення інтересу до міських автобусів. В цьому році вперше почала привертати увагу покупців і "півтораповерхова" туристична модель найвищого класу ЛАЗ-5208. Потроху завойовує популярність і львіський тролейбус, створений на базі міського автобуса.
— Великі надії ми пов"язуємо з майбутньою приватизацією, — розповідає Василь Петрович. — Сьогодні держава володіє 66% акцій. Затверджено план розміщення акцій, згідно з яким державний пакет складе 25%. Решта 40% буде продано на некомерційному конкурсі, в якому візьмуть участь кілька зарубіжних фірм, що виявили бажання стати стратегічними інвесторами "ЛАЗу". Вирішальним фактором у виборі фірми-партнера стане не ціна за пакет, а найбільш приваблива інвестиційна пропозиція, яка дозволить перебороти кризові явища і виробляти продукцію на рівні світових стандартів. Не виключено, що в конкурсі візьмуть участь фірми, продукція яких використовується в львівських автобусах. Це — німецький "Манн", французьке "Рено" (двигуни), угорська "РАБА" (мости). Виявляє інтерес до конкурсу і корейська фірма "Деу", яка успішно співробітничає з "АвтоЗАЗом".
До речі, у приватизації "ЛАЗу" є своя "родзинка", якою не може похвалитися поки що жодне підприємство України. Під час недавнього візиту прем"єра Пустовойтенка до Угорщини було досягнуто попередньої домовленості про обмін пакетами акцій фірм "ЛАЗ" і "РАБА", в результаті чого кожне з підприємств стає співвласником партнера. Це дозволить більш дієво брати участь в управлінні, а значить — зміцнювати співробітництво не на метафізичній "братськонародній" основі, а на твердому економічному грунті. Цілком можливо, що цей експеримент покладе початок новому ефективному механізму приватизації.
o o o o