Щодня нас бомбардують сотні рекламних повідомлень з різних джерел. Здається, ми вже не реагуємо на них, але індустрія переконання стає все потужнішою.
Наукові відкриття у нейробіології, поява нових технологій дослідження мозкової активності озброїли маркетологів новими інструментами впливу на поведінку споживачів. Стеження за ритмом серця і тиском, рухом очей, диханням проливає світло на процес покупки. Традиційні методи досліджень — опитування і фокус-групи — вже не є 100% достовірними, адже люди можуть не казати правду. Проте, фізіологічні та підсвідомі реакції не обдуриш.
Об'єднання науки маркетингу і нейробіології призвело до появи нейромаркетингу. В його основі ідея, що більше ніж 90% розумової діяльності людини, у тому числі емоції, відбуваються на підсвідомому рівні. Отже маркетологи використовують позитивні подразники і стимули у вигляді запахів, музики, кольору, освітлення, викладки товару, маніпулювання цінами тощо для конструювання емоцій покупців та впливу на підсвідоме сприйняття.
Подписывайтесь на Telegram-канал delo.uaНайпотужніший вплив на підсвідомість людини чинять аромати та запахи. 75% щоденних емоцій пов'язані з нюхом. Ми робимо 15 вдохів та видихів у хвилину, що складає 20 000 разів на день. Більше ніж 1 000 генів ДНК людини по'вязані з відчуттям ароматів та підсвідомим сприйняттям світу.
В останні часи бурхливо розвивається аромамаркетинг — мистецтво створення емоцій і настрою за допомогою ароматів. Запахи використовують у готелях, банківській і фінансовій сфері, роздрібній торгівлі, автомобільній індустрії тощо. За статистикою, ароматизація торговельних приміщень збільшує час перебування покупця в цих зонах на 15%, а збільшення обсягу продажів досягає 20%. Запахи цитрусів стимулюють працівників до логічного мислення і розумової діяльності, а партнерів з переговорів спонукають до прийняття рішень. Аромат деревини чинить враження надійності, ерудиції та глибоких знань.
Колір здатний впливати на настрій людей, надаючи їм енергію або змушуючи розслабитися. Він збуджує або заспокоює, надихає або вселяє зацікавленість. 85% споживачів при купівлі товару ставлять на перше місце колір. Правильно підібраний колір пакування або вітрини може збільшувати попит на товар на 30%.
Тьмяне освітлення створює спокійний настрій, заохочує покупців повільніше переміщатися по магазину, більше часу приділяти вивченню товарів. У сучасних торгових центрах високого рівня освітлення адаптують кілька разів на день для створення різного настрою. Воно яскравіше вранці та у магазинах для молоді. Увечері або там, де потрібно залучити більше дорослих покупців, воно більш приглушене. Світло впливає на сприйняття плинності часу. Під червоними лампами час тече повільніше, а об'єкти здаються більшими і важчими. Так, до прикладу, в казино — червоне світло, щоб клієнти не помічали плину часу.
Голос, музика і звуки викликають спогади та впливають на емоції. Музика створює саундтрек до історії, яку розробляє клієнт у своїй свідомості. Доведено, що музичний фон сприяє збільшенню товарообігу на 46%. Розмірені (60 тактів на хвилину) мелодії частіше підштовхують людей до імпульсних покупок. Під їхньою дією споживач може витратити на 35–40% більше грошей. Таку музику рекомендовано для магазинів середньої і вищої цінової категорії, де клієнти можуть дозволити собі незаплановані витрати. У недорогих магазинах краще використовувати енергійну музику (90–110 тактів на хвилину), під яку люди швидше зважуються на покупку.
Часто з грошима досить важко "розлучатись". Тож в магазинах можна бачити слова "знижка", "розпродаж" і "акційна пропозиція" — вони запобігають включенню больової точки. Максимальним є ефект, коли різниця з початковою ціною становить не менше 30%. Крім того, можливість безготівкової оплати спонукає до покупки, адже з готівкою людям розлучатись важче. Також працює дроблення великої суми на менші частини, наприклад, підписки і розстрочки на товар. Отже не дивуйтесь тому, звідки взялися всі ті речі у пакетах після прогулянки магазинами. Нехай вас не мучить запитання: "Куди я дивився, купуючи увесь цей одяг?" Вас майстерно та професійно підвели до покупки, створивши настрій за допомогою ароматів, музики, світла тощо. Тому насолоджуйтесь та отримуйте задоволення від користування цими речами!