Чому за 10 років ми зможемо навчати світових гігантів створювати ІТ рішення

Експертиза українських технічних спеціалістів має вагоме значення на світовому ринку

У цій статті я хочу поділитися своїми думками щодо сервісних компаній, їхніх можливостей у сфері консалтингу та майбутнього українського ІТ бізнесу в цілому. 

Як Україна пішла шляхом сервісного бізнесу і чому це вдала ідея 

Перш ніж говорити про консалтинг, проаналізуймо, який шлях розвитку проходить бізнес у будь-якій країні. Тут у пригоді стане метафора про річку, що тече з гори. Як ми знаємо, напрямок руху річки визначатиме рельєф — де він сприятливіший і простіший, в той бік і бігтиме струмок. Те саме відбувається і з розвитком бізнесу та економіки в цілому. Якщо ми бачимо, що в країні з’являється все більше компаній певного типу, це означає, що там є сприятливі умови для їхньої появи та зростання. 

Погляньмо, для прикладу, на Філіппіни. У цій країні немає ні класичної розробки продукту, ні сервісних компаній у звичному сенсі. Натомість є умови для розвитку центрів клієнтської підтримки, що наразі співпрацюють із корпораціями по всьому світі. Це стало можливим завдяки тому, що Філіппіни мають тісні історичні зв’язки зі США. Отож, країна знайшла свою бізнес-нішу в індустрії підтримки й успішно розвивається у ній.

Абсолютно природно, що в Україні найбільший поштовх для розвитку отримав сервісний бізнес. Ми маємо для цього тверде історичне підґрунтя. З одного боку, після розпаду Радянського Союзу у нас залишилось чимало сильних технічних спеціалістів. Наприклад, математиків та інженерів, що будували космічно-ракетну галузь, яка більшою мірою знаходилась на території України. З іншого боку, ми не займалися власними продуктовими розробками, не вміли вести бізнес. Таким чином, на той час створення сервісних компаній було абсолютно логічним. На сьогодні ми неабияк розвинулись у цій сфері. Якщо у 2000 роках українські компанії працювали виключно на аутсорс, наразі ми розв’язуємо дуже складні проблеми для клієнтів, створюємо продукти та надаємо технічні консультації. 

Сервісний бізнес подекуди критикують за так звану торгівлю мізками. Але не дуже зрозуміло, що в цьому поганого. З моєї точки зору, можливість монетизувати свої знання та експертизу — це добре. В Україні є понад 200 тисяч людей, які працюють у комфортних умовах та високо цінуються у світі за свою компетенцією. 

Крім того, якщо сервісний бізнес здатен працювати — це вже означає, що ми йдемо вірним шляхом. Адже технології самі по собі не мають особливого сенсу без бізнесу, без реальних економічних цілей. Різниця між науковим винаходом та інновацією полягає в тому, що останню вдається монетизувати. Ми бачимо, що українським сервісним компаніям наразі вдається монетизувати свої сильні сторони. Наступним кроком має стати розвиток консалтингової складової.

Консалтинг — новий маст-хев ІТ бізнесу

Головним поштовхом до розвитку ІТ консалтингу є те, що сьогодні все більше компаній переходять в ІТ сегмент. Візьмемо, наприклад, банки. Вони надають фінансові послуги й, за великим рахунком, не мають прямого відношення до ІТ галузі. Але без технологічних рішень вони вже не зможуть витримати конкуренцію з боку сучасних фінтех-компаній. Крім того, існує й інша проблема.

Уявімо, що ви плануєте розпочати бізнес — відкрити свій ресторан чи доставку їжі. Проаналізувавши ринок, ви хочете зробити систему онлайн-замовлень. Для цього вам потрібно найняти ІТ спеціалістів, але утримувати цей штат, коли проєкт вже завершено, економічно не виправдано. 

Саме тут на допомогу приходять сервісні та консалтингові ІТ компанії, які розв’язують комплексну задачу клієнта від моменту, коли у нього з’явилась ідея, до моменту, коли продуктом користуються кінцеві споживачі. Адже не маючи досвіду роботи з певним продуктом, клієнту може бути важко вирішити, що саме піде на користь його бізнесу. Сервісні компанії мають чимало спеціалістів, архітекторів, інженерів, які співпрацювали з міжнародними компаніями та достеменно знаються на сучасних технологіях. Вони розуміють, як компанії функціонують, з якими проблемами стикаються, які інструменти використовують. Вони є тими консультантами, що виводять сервісну компанію на новий рівень. І тут йдеться не тільки про технології. Наприклад, є дизайнери, які працюють із враженнями користувачів, та спеціалісти, що знаються на математиці, логіці, психології, а також безпеці майбутнього продукту. Саме завдяки таким спеціалістам сервісні компанії можуть надавати високоякісні консультації. По суті, це і є продуктова розробка для замовника.

Чи може продуктова компанія також розвиватися в напрямку консалтингу? Короткою відповіддю буде "так, але до певних кордонів". Візьмемо для прикладу продуктову компанію, що має 200 спеціалістів та працює над одним продуктом, скажімо, над платформою для онлайн-продажів. Така компанія матиме лімітований стек технологій, досвід роботи з одним доменом, одним продуктом. Звісно, їхня експертиза є дуже цінною, але для зародження консалтингу її потенціалу недостатньо. У сервісної компанії набагато більше передумов для надання консалтингових послуг. 

Перспективи розвитку сервісного бізнесу в Україні  

Можна із впевненістю казати, що Україна й надалі рухатиметься у напрямку консалтингу. Це обумовлено бізнес-процесами, які ми можемо спостерігати. Компанії накопичують все більше досвіду роботи з технологіями та світовими гігантами, розширюючи свій кругозір. На жаль, зараз українські компанії дещо програють азійським гігантам, адже не мають можливості так швидко зростати через обмежену кількість людських ресурсів загалом та ІТ спеціалістів зокрема. Відповідно, ми мусимо рости не екстенсивно, а інтенсивно, тобто нарощувати нашу консалтингову експертизу.  

Крім цього, консалтинг поступово стає однією з головних умов для розвитку ІТ компаній. До певного моменту бізнес ще може обходитися без консалтингової складової. Але з часом ринок починає диктувати свої умови, й компанії, що не надають консалтингових послуг, починають програвати. Вони поступово втрачають замовників, які вимагають консультацій та експертних порад. Також зменшується привабливість компанії на ринку праці. Адже вона не може запропонувати спеціалістам достатньо можливостей для професійного зростання. Натомість у компаніях, що займаються консалтингом, спеціалісти можуть розраховувати дорости до Architect, Solution Lead і врешті — Consultant. Це надає певні переваги при найманні талановитих та амбітних спеціалістів.   

Я думаю, що через 5 років ми будемо бачити появу на українському ринку компаній на кшталт Deloitte чи McKinsey, тільки в ІТ галузі. Скоріше за все, вони з’являтимуться з наявних ІТ компаній, що зможуть достатньо прокачати свою консалтингову компетенцію. Ми теж рухаємось у цьому напрямку. Переконаний, що через 5-10 років ми зможемо надавати повномасштабні консалтингові послуги та навчати світових лідерів із різних індустрій, як саме вони мають залучати технології та які продукти їм варто створювати.