Дорогі Одеса та Львів: як рішення "Укрзалізниці" гальмують розвиток внутрішнього туризму

"Укрзалізниця" обіцяє покращений сервіс в нічних потягах, що прямують з Києва до Одеси та Львова. Одночасно суттєво зростає вартість проїзду. Через це туристичні компанії змушені зменшувати пропозицію турів вихідного дня
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Минулого тижня "Укрзалізниця" (УЗ) оприлюднила нові ціни на найбільш популярні нічні потяги з Києва до Одеси та Львова. Вартість квитка в купейному вагоні збільшиться на 150-170 гривень до 400-450 гривень.

Обґрунтуванням для подібних змін стало підвищення статусу потягів до "нічний експрес". Але насправді час в дорозі зменшується лише на 10 хвилин. Проте пасажирам обіцяють нову постільну білизну та посмішки провідників. Невже цього не варті ті, хто мандрує звичайними нічними потягами?

За останній тиждень велика кількість людей встигли сказати, що це спонукає українців пересісти на автобуси або денні швидкісні потяги. Проте є кілька категорій пасажирів, яким конче потрібен комфортний нічний переїзд зі столиці до Одеси, Львова та інших великих міст України. Серед них — туристи, які обирають вітчизняні пам"ятки та курорти.

Рішення, які в останні часи приймаються "Укрзалізницею", ставлять хрест на розвитку внутрішнього туризму. Чому?

Найбільш масовим видом мандрівок Україною є "тури вихідного дня", коли групи туристів відправляються вечірнім поїздом у п"ятницю з місця проживання і прибувають на місце проведення екскурсій (початку туру) в суботу вранці. Такий тур завершується в неділю ввечері, і нічним потягом туристи повертаються додому, щоб в понеділок вранці бути на роботі.

Перехід на денні потяги "краде" половину денного часу екскурсій, або половину робочого дня п"ятниці та понеділка. Проблемними також є сидячі нічні переїзди в автобусі — екскурсанти в такому випадку прибувають на місце стомленими та фізично не можуть сприймати інформацію.

За останні 5-8 років ситуація з транспортуванням туристичних груп різко погіршилась: частина нічних поїздів, які мали зручний графік і зручний час прибуття, відмінена. В інших впроваджено графік "через день", що робить тури на два вихідних неможливими. Є випадки зімни графіку в незручну сторону (дуже пізній або, навпаки, дуже ранній час прибуття), а також різке здорожчання квитків при зміні категорії поїзда.

Наведу кілька прикладів.

  • Поїзд №105 Київ — Одеса переведений в категорію "нічний експрес", хоча час в дорозі змінився лише на 10 хвилин, але вартість більше 500 грн є неприйнятною для туристів "вихідного дня".
  • Змінено графік руху поїзда №81 Київ — Ужгород. Він тепер прибуває в Закарпаття на півтори години пізніше, що є дуже незручним для проведення повноцінного екскурсійного дня. Пропонований "на заміну" 13-й є незручним через високу вартість квитків та дуже малу кількість купейних вагонів.
  • Відмінені поїзд №7 (із зручним часом прибуття до Тернополя) та щоденний нічний поїзд Київ — Кам"янець-Подільський (тепер курсує через день) . Це вже призвело до скорочення туристичного потоку в цих напрямках. При тому, що Кам"янець-Подільський є третім за відвідуваністю туристичним містом України!

Внутрішній туризм не має майже ніякої підтримки з боку держави. Туристичні оператори та агенції за власний кошт розробляють екскурсійні програми, маршрути, заохочують туристів. Але подібні непередбачувані дії головного перевізника вщент руйнують приватну ініціативу.

Спробую пояснити, чому залізниця має такий вплив на роботу компаній, подібних до нашої.

Місце збору групи або початку туру — майже завжди не Київ. Для турів вихідного дня зазвичай це місто з хорошим залізничним сполученням в тому регіоні, де проводиться тур. В карпатському регіоні це може бути Львів, Івано-Франківськ чи Мукачеве. В чорноморському, дунайському регіоні — Одеса або Херсон. На Поділлі — Хмельницький чи Кам'янець. Зазвичай учасники туру добираються до місця початку туру самостійно, різними нічними поїздами з різних міст України. Хоч іноді організатори допомагають їм з придбанням квитків. Вже на місці вони зустрічаються з гідом і туристичним автобусом разом вирушають на маршрут.

Наведу конкретний приклад: тур у Вилкове, так звану "українську Венецію", до берегів Дунаю. Місце збору групи — Одеса. Туристи прибувають в суботу вранці поїздами з Києва, Львова, Дніпропетровська, Харкова, тощо. Тобто з усіх регіонів країни. Тур триває два дні, у неділю ввечері з Одеси тими ж поїздами роз'їжджаються. При відміні нічного поїзда цей тур в два дні вже провести неможливо. Звісно, будуть варіанти з триденним або чотириденним туром, але кількість туристичних груп різко скоротиться. Чи вигідно це самому одеському регіону?

Коли УЗ взяла курс на відміну нічних поїздів, її керівництво озвучило думку, що ми можемо возити туристів своїми автобусами з Києва. По-перше, самі туристи не бажають трястися вночі в автобусі — це дуже незручно і навіть дуже шкідливо для здоров'я, а вранці ні про які екскурсії не хочеться думати — хочеться спати. Ми всі знаємо, в якому стані вітчизняні дороги. По-друге, повністю змінюється концепція туру. В нього потрапляють туристи лише зі столиці, а інші регіони залишаються неохопленими.

Зазвичай в структурі збірної групи близько половини туристів зазвичай становлять кияни, а друга половина групи — люди, які приїхали з різних обласних центрів з Заходу, Сходу, Півночі країни. При відміні нічних потягів вони просто залишаться за бортом, бо майже нереально в одному автобусі зібрати по 40 людей на конкретний тур з кожного обласного центру.

Також змінить ситуацію суттєве підняття вартості квитків. Чи поїдуть туристи на екскурсію, якщо ціна квитка в одну сторону — близько 500 гривень?

Приблизна вартість дводенного туру (трансфери, екскурсії, ночівля в готелі чи на базі, сніданок, страховка) складає від 600 до 800 гривень. Ще кілька сотень гривень людина витрачає на харчування, напої та дегустації, сувеніри та необов"язкові розваги. До цього часу вартість купейних квитків в обидва боки складала 350-500 гривень — набагато менше вартості туристичних послуг. За нових цін УЗ квитки будуть коштувати 1000 й більше гривень, тобто дорожче вартості туру! Є сумніви, що турист поїде в подорож, де за квиток треба викласти більше, ніж за сам тур.

Що втрачає "Укрзалізниця"? Організовані групу туристів — це достатньо великий та, що найбільш важливо, прогнозований пасажиропотік. Бо реєстрація на тур починається за 2-3 місяці до виїзду. За місяць його початку група практично сформована і квитки викуплені.

Проте знижок за раннє бронювання чи викуп проїзних документів в "Укрзалізниці" не передбачено. Крім того, якщо в складі поїзда є вагони різної фірмовості (різних цінових категорій), то в продаж викидають спочатку дорожчі.

Так, є групові квитки, проте вони зазвичай дорожчі за звичайні. Організовуючи групи і приводячи клієнтів, ми ще й маємо доплачувати.

Більш того, такі квитки продаються лише в спеціальних групових касах. Через сайт УЗ вони не продаються, заявки по електронній пошті не приймаються. Тільки черга, тільки хардкор!

Іноді навіть бути першим біля віконечка за 45 днів до продажу — це не гарантія, що квитки для групи дадуть. Можуть з невідомих причин "закрити" продаж на певний поїзд чи напрямок.

Є можливість брати в оренду вагон. Проте прості розрахунки показують, що такий транспорт для туриста майже втричі дорожче за проїзд в купейному вагоні. Точніше, був дорожче до останніх підвищень.

Що тепер? Ми змушені суттєво скоротити кількість турів вихідного дня. Можливо, від деяких з них доведеться зовсім відмовитись. Майже впевнений, що подібна ситуація у моїх колег.

Через девальвацію гривні закордонний туризм в останні роки для більшості українців закрився. Мандрівки Україною давали змогу відкривати для себе нові знання та емоції без над значних витрат. Чи залишиться ця можливість в найближчому майбутньому? Відповідь може дати лише "Укрзалізниця", реформування якої поки що не наблизило монополію до пересічного українця.

А чи вигідні подібні рішення залізничникам? Якщо турист змушений відмовитись від турів вихідного дня (через здорожчання квитків, або відміну нічних потягів), то тепер в тури він поїде лише під час відпустки — на тиждень чи більше.

Тобто, замість того, щоб скористатись послугами "Укрзалізниці" кілька разів, він скористається ними лише один раз.

Сподіваємось, що взаємовигідне рішення буде знайдено, бо такий досвід є. Поїзд Київ — Рахів, за який дуже довго боролися активісти, став чудовим подарунком для туристів. Він має дуже зручний час прибуття в Карпати і сприяє розвитку туризму в цілому регіоні.