Double-trouble або як НКРЕКП хоче зупинити розвиток нових вітрових станцій

Проєкт змін до порядку встановлення "зеленого" тарифу, мотивований спрощенням існуючих правил і створенням прозорих процедур, по суті, може позбавити виробників можливості його отримати

Уже не перший раз інвестори стикаються зі спробами органів державної влади ретроспективно змінити регулювання, тим самим погіршивши становище інвесторів. Так і цього разу запропонований Національним регулятором проєкт змін до чинного порядку встановлення "зеленого" тарифу, мотивований спрощенням існуючих правил і створенням прозорих процедур, по суті, може позбавити виробників можливості його отримати.

Суть пропонованих змін полягає у тому, щоб заборонити відхилення від технічних умов об'єкта електроенергетики при укладенні договору купівлі-продажу електричної енергії і технічних умов, які подаються для встановлення "зеленого" тарифу. На перший погляд Регулятор посилює норми законодавства для гарантування безпечного навантаження на мережу, але, НКРЕКП, по суті, забороняє виробникам, в першу чергу вітрової генерації, використовувати нові технології.

Поняття "технічні умови" є дуже широким, яке включає в себе різне — встановлену електричну потужність, максимальну електричну потужність, вироблення і відпуск електричної енергії, тощо. Таким чином, якщо виробник ВДЕ матиме намір у своєму проєкті встановити більш потужні турбіни, а їх серія виробництва і виробник будуть відрізнятися від першочергово заявлених, тоді він втратить можливість отримати "зелений" тариф.

І тут слід зазначити, що від завершення процесу проєктування і до початку будівництва об'єкта електроенергетики, як правило, існує істотний часовий розрив (2-3 роки), який має різні причини. Останній рік основна причина — борги, що накопичилися перед виробниками зеленої енергетики та нерегулярні оплати від "Гарантованого покупця". Така невизначеність у регулюванні не дозволяла реалізовувати проєкти відразу після укладення договорів купівлі-продажу.

При цьому, технології та обладнання, що застосовуються в альтернативній енергетиці — бурхливо розвиваються. Таким чином, на момент початку будівництва об'єкта електроенергетики обладнання, передбачене проєктною документацією, вже може застаріти або навіть буде знятим з виробництва.

Крім того, застосування сучасного, більш ефективного в порівнянні із раніше розробленим проєктом обладнання може призвести до зміни площі земельної ділянки, на якій передбачається будівництво об'єкта. Проте, і тут Регулятор передбачив обмеження, запропонувавши заборонити зміну кадастрових номерів на земельні ділянки.

Хоча, слід зазначити, що будь-яка зміна площі земельної ділянки призводить до необхідності зміни його кадастрового номера. При цьому, фактичне місце розташування об'єкта залишається незмінним, як і точка підключення до електричних мереж і вимоги по їх розвитку. Якщо говорити просто про місце розташування об'єкта, то при фактично незмінному місці розташування об'єкта, з формальної точки зору воно може змінюватися: спочатку це кадастровий номер земельної ділянки, потім будівельна адреса, за фактом введення об'єкта в експлуатацію — постійна адреса.

Таким чином, повторюсь, приймаючи зазначені зміни, Регулятор, по суті, забороняє введення нових об'єктів вітрогенерації за необґрунтованих причин, при цьому, не забезпечуючи безпеку системи передач електричної енергії.

У свою чергу, НКРЕКП може переглянути попереднє рішення і прийняти норму, яка, з одного боку, дозволить використання нових технологій, а з іншого боку — дозволить уникнути будівництво об'єктів ВДЕ, які не відповідають даним про розташування на земельній ділянці, заявленим в технічній документації до фактичних даних будівництва і введення в експлуатацію.

Так, якщо Регулятор все ж буде наполягати на своїй пропозиції, то буде створений double-trouble, в якому інвестори змушені ще раз переглянути свої плани щодо реалізації проєктів вітрогенерації, а держава отримує чергову "жовту" картку для залучення нових інвестицій, за якою слідуватиме "червона".