Мнения 21 декабря 2019 в 10:46

Навіщо традиційному бізнесу стартапи?

Робота зі стартапами дозволяє вийти на нові ринки, запустити нові продукти, освіжити власну культуру і залучити нові таланти

Фото: Austin Distel / Unsplash Фото: Austin Distel / Unsplash
Фото: Austin Distel / Unsplash

У вересні австрійська компанія Match-Maker Ventures випустила другу версію звіту Age of Collaboration — найбільшого дослідження по співпраці стартапів і корпорацій, яке на боці традиційного бізнесу охопило 340 компаній у 73 країнах. Головний висновок із нього — робота зі стартапами є стратегічно важливим питанням, а тому вона стає більш структурованою та професійною і приносить реальні результати.

72% корпорацій вважають відкриті інновації одним з головних стратегічних пріоритетів — це на 10% більше, ніж в 2016 році. Стартапи входять в топ-3 двигунів інновацій відразу після клієнтів і постачальників. 98% корпорацій вже працювали зі стартапами, а 70% використовують для цього прямі комерційні партнерства. Співпраця зі стартапами вже впливає на 12% виручки, а у найближчому майбутньому керівники очікують зростання цього впливу до 19%.

Подпишитесь на канал DELO.UA

Проте такі колаборації не є легкими. 54% компаній називають головним гальмівним фактором непередбачуваність результатів такої співпраці, 46% заважає масштабувати співпрацю неможливість порахувати ROI. Це пов'язано не тільки з ранньою стадією бізнесу, на якій знаходяться стартапи, а й із частотою експериментів та зміни бізнес-моделей, притаманною молодим швидкким компаніям.

Мотивація дивитися на стартапи

То що спонукає традиційний бізнес дивитися на стартапи навіть попри високу ризикованість таких проєктів? Один погляд на це — у загальноприйнятій наративі консультантів, журналістів та інноваційної екосистеми. Корпорації дивляться на стартапи з метою:

• Вийти на нові ринки/аудиторії;

• запустити нові продукти;

• освіжити власну культуру;

• створити імідж інноваційності;

• залучити нові таланти;

• заробити на фінансовій інвестиції;

• покращити внутрішні процеси.

Проте стартапи — це бізнес із високим ризиком провалу, тому виконання цих задач далеко від гарантованого. Які ж аргументи змушують традиційний бізнес не відмовлятися від стартапів?

До розуміння цінності стартапів для корпорацій я підійшов за 5 років та більше 5000+ проаналізованих стартапів в рамках скаутингових проєктів, пошуку стартапів для інвестицій, дослідження трендів та відбору стартапів для участі у заходах. Три ключові аргументи об'єднує одне: окрім прямої цінності для бізнесу, стартапи несуть стратегічну цінність, бо вони є прекрасним джерелом знань та інсайтів.

Креативні продуктові рішення

Стартапи — це невеликі та спритні організації з обмеженими ресурсами, близькі до клієнтів. Це дозволяє їм краще реагувати на їхні потреби та зміни. Для цього стартапам треба використовувати принцип Парето: випускаючи обмежений набір справді важливих функцій, вони вирішують біль більшості клієнтів. Цим вони отримують задоволеність клієнтів, а залучення нових користувачів від цього здешевлюється.

Цей ефект добре видно на прикладі 7 популярних необанків для МСБ (Brex, Holvi, Mettle, Penta, Revolut, Rho, Tide). Усі вони активно ростуть із досить обмеженим набором функцій. Ви не знайдете овердрафту, фінансування торгівлі, страхування або подібних продуктів із портфелю традиційних банків.

Але те, що вони роблять дуже добре — і що набагато краще резонує з сучасними клієнтами малого та середнього бізнесу — це швидке відкриття рахунків, інтеграція до сучасних інструментів обліку та продуктивності, просте управління витратами, виставлення рахунків та автоматичні платежі. Все це з набагато кращим користувацьким досвідом.

Ефективніша робота

Часто стартапи — це кращий спосіб вивести щось на ринок. Окрім того, що вони ближче до клієнтів, вони набагато більше володіють вірусними та партизанськими маркетинговими методами і витрачають набагато менше часу на внутрішнє узгодження. Вони спокійно сплять, маючи недосконалі продукти, тому рухаються за концепцією MVP (мінімально життєздатний продукт) та швидкими ітераціями у шліфуванні недосконалостей.

Таке ставлення до роботи у поєднанні із порівняно обмеженим доступом до ресурсів (особливо на ранніх стадіях) робить розробку продукту у стартапах у 3-4 рази дешевшою, ніж у великій бюрократичній корпорації, яка зручно сидить на купі грошей. Таким чином, стартапи можна розглядати не лише як інструмент для швидшого та дешевшого виходу на ринок чи перевірки гіпотез, а і як джерело трюків у маркетингу та робочих процесах.

Стратегічна інформація

Дешевший у 3-4 рази запуск також означає, що той самий бюджет на R&D може провести у 3-4 рази більше експериментів — тим самим даючи кращу основу для стратегічних рішень. Цю думку мені сказав один із керівників європейського телекомунікаційного гіганта у 2016 році. З того часу їхній стартап-підрозділ успішно створив нові бізнес-напрямки та вивів нові технології на ринок завдяки роботі з екосистемою. І він є частиною стратегічної ради компанії.

Більшість стартапів помирають. Їхні фейли — це також чудовий інсайт по тому, що працює, а що ні. Іноді знати, що не робити, так само важливо і розуміти, як це зробити.

Стартапи чудово розкачують проривні ідеї, продукти, технології чи ринки. Візіонери та бізнес-хіпстери у старатп-сцені мають набагато більше шансів потоваришувати (та запустити разом бізнес) із крутими технологами з проривними ідеями, аніж типові R&D чи біздеви із корпорацій.

Стартапи — ранній показник трендів. Якщо певною ідеєю займається все більше і більше стартапів, це залучає усе більше венчурного капіталу — це явний показник тренда, який корпорації навряд чи вже встигли усвідомити (і набагато кращий показник, ніж опитування ринку — бізнеси пропалюють на це забагато грошей та зусиль). Чим більш якісний капітал і талант припливає до таких ніш — тим сильніший сигнал для масовості тренду.

Що потрібно для успішної роботи зі стартапами?

У тому ж звіті компанії Match-Maker Ventures є рекомендації, як структурувати співпрацю зі стартапами. Вони стосуються чіткої стратегії роботи зі стартапами (розуміти свої цілі та виклики), працездатної схеми управління (окрема функція зі своїм бюджетом, зрозумілі КРІ), полегшених процесів (щоб стартапи не помирали), зміни у культурі компанії та внутрішніх комунікаціях (відкритість до інновацій та навчання, орієнтація на реальні потреби).

Але деяку користь від стартапів можна отримати навіть без співпраці — вивчаючи їхній досвід та відкриваючи для себе ранні тренди. Для цього у екосистемі треба "жити": спілкуватися із різними стартапами, подружитися з івесторами (вони за рік бачать тисячі стартапів і вміють робити висновки), читати інноваційні медіа, ходити на якісні івенти та їздити на великі конференції. Таке повне занурення допомагає тримати руку на пульсі та здобувати знання.

Загрузка...
Новое видео
Як залишатися у попиті і вміти пристосовуватися до змін — Валерія Заболотна
Загрузка...