Мнения 26 января, 15:01

Співфінансування капремонтів київських багатоповерхівок: як полегшити процедуру для киян

Капітальний ремонт житлового фонду та відновлення усіх мереж ЖКХ — одна із стратегічних задач, яка стоїть перед Київською владою

Фото: gdevkievezhithorosho.com Фото: gdevkievezhithorosho.com
Фото: gdevkievezhithorosho.com

У законі "Про приватизацію державного житлового фонду" йдеться про те, що власники квартир у багатоквартирному будинку є співвласниками всіх приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов’язані брати участь у загальних витратах, пов’язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки майна.

На жаль, нинішня модель та розмір витрат на ремонт і утримання будинків не дозволяє жителям впоратись з цим завданням самостійно.

Подпишитесь на канал DELO.UA

Тому створення справедливого механізму підтримки власників будинків з боку міста є такою важливою і прискорить процес самоорганізації жителів, дозволить їм самостійно утримувати будинки, покращувати стан та енергоефективність своїх осель.

На сьогодні, співвласники будинків, незалежно чи створені в них ОСББ або ЖБК, мають реальну можливість проводити капітальний ремонт будинків на умовах співфінансування, де місто бере на себе більшу частину витрат. Механізм співфінансування капітальних ремонтів спільного майна будинків (програма "Капремонти") стартувала у Києві у 2019 році для усіх будинків, незалежно від форми управління.

У 2019 році в Оболонському районі було 8 будинків, які скористались цією програмою та зробили капітальний ремонт своїх будинків на суму 2 мільйони 134 тисячі грн. У 2020 році мешканці оболонці зрозуміли, що програма реально працює і на кінець 2020 року програма була задіяна на 36-х об’єктах на суму 15 мільйонів 324 тисячі грн.

Програма співфінансування передбачає дольову участь співвласників у програмах капітальних ремонтів житлових будинків за видами робіт для покращення експлуатаційних показників будинків. Більше того, мешканці самостійно обирають будь-який вид робіт, але обстеження стану споруди все одно проводять фахівці, що роблять офіційний висновок, та визначають пріоритетність проведення робіт.

У 2020 році для програми співфінансування було і кілька викликів. Під час карантину, через розповсюдження коронавірусу були обмежені по скупченням людей, тому мешканцям було важко проводити збори. Незважаючи на це, активні жителі у багатоповерхових будинках змогли організувати позачергові збори мешканців та прийняти рішення по ремонту їх будинків.

Однак, при оформленні документів на участь у програмах співфінансування, виникають і проблемні питання, які, вочевидь, треба вирішувати на рівні міста. Наприклад, однією з вимог при поданні протоколу загальних зборів, на яких приймають рішення про участь у програмі капітальних ремонтів, головам ОСББ та ЖБК треба подавати повну редакцію протоколу.

Насправді, на загальних зборах ОСББ, ЖБК та ініціативних груп мешканців розглядаються не тільки питання участі у програмах співфінансування, а й питання, які відносяться до статутних повноважень ОСББ та ЖБК. Дуже часто голови правлінь відмовляються надавати протокол зборів, а подають лише витяги із протоколів, що стосуються саме прийнятих рішень по співфінансуванню.

Через те, що в даний момент не існує чітких роз’яснень щодо заповнення протоколів, ОСББ та ЖБК під час прийняття на загальних зборах рішення про вартість ремонту не голосують за загальну суму коштів співфінансування (де витрати діляться між державою та мешканцями), а голосують лише за свою фактичну дольову частку суми співфінансування. Через це, при формуванні розпорядження та замовленні коштів за вже виконані роботи виникають зауваження до протоколів, де треба вказувати загальну кошторисну вартість робіт та у відсотковому співвідношенні зазначати кошти співвласників на проведення цих робіт.

У результаті, ініціативні групи співвласників багатоквартирних будинків змушені терміново призначати та проводити позачергові загальні збори та знову підписувати протокол, коли роботи вже майже виконано та кошти співвласників перераховано на рахунок казначейської служби.

Звертаю увагу, що цей зразок протоколу не затверджений жодним чином та потребує доопрацювання і внесення відповідних корегувань, це серйозно полегшить роботу мешканцям та працівникам державних органів та дозволить економити час та зусилля.

Ще одним недоопрацюванням є невизначеність на законодавчому рівні, як саме діяти співвласникам житлового будинку в ситуації, коли в ньому розташовані нежитлові приміщення комунальної власності. На сьогодні не існує механізму щодо участі у голосуванні представника від імені територіальної громади міста Києва, яка є власником приміщень в будинках, та внесення ним частки коштів для участі у програмі ремонтів.

Зміна та уточнення цих елементів дозволить полегшити процедуру співфінансування, а також дозволить уникнути конфліктів між співвласниками будинків та власниками комунальних приміщень.

Загалом, програма співфінансування дозволяє мобілізувати мешканців, формувати відповідальність жителів та формувати відповідальне ставлення не тільки до власної квартири, але і до всього будинку. Також програма навчить здійснювати контроль за якістю проведення ремонтних робіт при їх співфінансуванні. Більше того, активна участь у житті будинку сприяє формуванню громадянського суспільства у районі, місті та всій країні.

Тож, від імені міста, ми закликаємо усіх громадян, вивчати програму Співфінансування капітальних ремонтів багатоповерхівок, а також звертаємо увагу, що раніше на весь широкий спектр робіт, передбачених положенням про співфінансування, співвласникам будинків потрібно було зібрати 30% від вартості робіт. Однак наразі, система співфінансування має більш гнучку систему, а саме:

• складання енергетичного сертифіката будівлі — 1%;

• проведення капітальних ремонтів, технічне переоснащення ліфтів та ліфтового обладнання, реконструкція, капітальний ремонт, технічне переоснащення конструктивних елементів будівлі — 5%;

• капітальний ремонт покрівлі — 10%;

• реконструкція, капітальний ремонт, технічне переоснащення мереж водопостачання (у тому числі, протипожежного) та їх ізоляція, мереж електропостачання (у тому числі, електрощитових), мереж каналізування та водовідведення — 15%;

• заміна дверей та вікон в місцях загального користування, утеплення фасаду за наявності автоматичної системи погодного регулювання, встановлення індивідуального теплового пункту, реконструкція, капітальний ремонт, технічне переоснащення мереж опалення (у тому числі, їх теплоізоляція), освітлення — 30%;

• інші роботи щодо спільного майна багатоквартирного будинку — 30%.

Також проблемним питанням серед мешканців багатоповерхівок, існує вічна розбіжність думок, щодо виділення бюджету на ремонт покрівлі та підвальних приміщень, оскільки дані питання зазвичай стосуються лише мешканців перших та останніх поверхів, а тому наразі коли програма Співфінансування дозволяє співвласникам реконструювати, реставрувати, капітально ремонтувати, здійснювати технічне переоснащення спільного майна та при цьому дійсно заощадити велику кількість коштів, ми закликаємо мешканців нашого міста до участі в програмі Співфінансування та готові сприяти поліпшенню та створенню комфортного та безпечного проживання в їх оселях.

Кирило Фесик, голова Оболонської районної державної адміністрації в місті Києві

Загрузка...
Новое видео
Три переваги України у глобальній конкуренції за мільярдні компанії майбутнього — Ярослав Ажнюк, Petcube
Загрузка...