- Категорія
- Політика
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
"Обнулення" здорового глузду, або Чи варто вивчати російські юридичні нісенітниці?
Сказати, що останні документи від КС РФ є юридично нікчемними, погано написаними з юридичної точки зору та містять повно конспірологічних нісенітниць – це нічого не сказати про них.
У неділю 2 жовтня 2022 року Клоунський Суд (раніше відомий як Конституційний) РФ опублікував 4 постанови (№36-П, №37-П, №38-П, №39-П) у справах про перевірку конституційності 4 “міжнародних договорів”, які були показово укладені 30 вересня 2022 року між РФ та 4 “незрозуміло-ким” з юридичної сторони, якими визнав конституційною анексію РФ частини території України. Постанови великі за обсягом: КС РФ настрочив докупи 88 сторінок тексту (кожна постанова по 22 сторінки), що перевищує попередні одіозні “опуси” КС РФ щодо анексії Криму у 2014 р. (14 сторінок) та щодо конституційної реформи про “обнуления” у 2020 р. (52 сторінки).
Сказати, що останні документи від КС РФ є юридично нікчемними, погано написаними з юридичної точки зору та містять повно конспірологічних нісенітниць – це нічого не сказати. Сказати, що при анексії території України Росією було порушено все, що тільки можна, – це вже нікого не здивує. Сказати, що вся ця злочинна акція є прикладом виняткового цинізму та особливого знущання з міжнародного права і навіть із власної (російської) правової системи (якою б вона там не була) – і цього ніби вже недостатньо. Як можна охарактеризувати те, що зараз відбувається в Росії? Як можна описати весь той жах від того, такий злочинний політичний режим є загрозою для існування не тільки України, а й всього людства?
За останні 22 роки у Росії відбулося дійсно “обнулєніє” здорового глузду в усіх сферах суспільного життя. Всі ті поодинокі паростки раціональності, які зʼявилися на зламі епох у 1990-х рр., вже давно викорчувані, а замість них активно насаджувалися різноманітні геополітичні хворобливі фантазії та примітивна конспірологія.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaЮридичну сферу це теж не могло оминути. Закономірністю путінського режиму до 2008 року було номінальне, але послідовне дотримання Конституції РФ з формальної сторони: Путін, будучи Президентом, на перший погляд, жодного разу відкрито і грубо не порушив і не змінив Конституцію РФ, яка йому і без того гарантувала мало не царські повноваження. Порушення і зловживання, звісно ж, були, але вони були здебільшого настільки завуальованими і хитро продуманими, що ніхто особливо не хотів продиратися через ліс паперово-юридичних нюансів, шукаючи, до чого ж можна присіпатися. Це було своєрідне квазімистецтво в чекістсько-нормативістському стилі — вміння творити свавілля поза межами формальних правил, але і без їхнього явного порушення. Однак, чим довше Путін залишався при владі, тим очевиднішим ставало (мовою його ж кумира) “запаморочення від успіхів”.
Право в Росії і так не сильно шанувалося (на відміну від “понятий”), але путінський режим принаймні на початку, залишаючись в полоні радянського нормативізму, завжди приділяв увагу формальним показникам – юридичній формі документів (але не змісту), дотриманню зовнішньої процедури їхнього ухвалення (але не суті), букві закону (а не духу), великому обсягу документів (щоб ніхто не хотів в них вникати) і т.д. Здавалося б, це можна імітувати вічно.
Але у 2014 році спецоперацію з анексії Криму вже неможливо було замаскувати юридичними способами так, щоб все виглядало “чисто”. Хоча фактично формальна процедура внутрішньої легалізації анексії Криму була більш-менш дотримана 18-21 березня 2014 року, про істотні порушення говорили навіть деякі російські юристи (хоча, звісно, таких була меншість). Однак, у випадку з Кримом Росія зробила майже все для того, щоб, наприклад, західні науковці розглядали кримську кризу тільки через парадигму самовизначення та сецесії, залізаючи у цю складну та суперечливу матерію міжнародного права, а не досліджували Крим з кримінально-правової парадигми як злочин анексії (спойлер: все одно досліджували, однак багато хто дійсно мусив приділяти чимало зусиль “війні” з російськими науковцями на полі сецесії).
У 2020 році стало ще більш очевидно, що система дала істотний збій. Вся ця конституційна реформа з “обнулєнієм” була настільки погано продумана, організована та проведена (на відміну від попередніх "як по книжці" конституційних реформ), що тільки лінивий все це не висміював (згадайте хоча б "голосування на пеньках"). Здавалося б, що путінський режим втратив свій “талант” імітації юридичних текстів та процесів, які колись так заворожували своєю формою, обсягом і процедурою наївних людей з різних країн світу, а їхнє священне “мистецтво” нормативізму з кожним днем вироджувалось у якесь юридичне порно (по-іншому і не назвеш).
Ось і у 2022 році, спостерігаючи за тим, що відбувається у Росії, читаючи ті документи, які бездарно продукує все та ж сама бюрократична машина, слухаючи заяви їхніх чиновників, мимоволі задумуєшся над тим, чи є сенс витрачати час не просто на юридичні нісенітниці, а на щось значно божевільніше та абсурдніше. Хтось скаже, що треба на них повністю “забити”, що вони не варті того, щоб про них думати.
Але у мене інша думка. Насправді треба. У кожного свій фронт боротьби з агресором, і юридичний фронт - теж важливий.
Злочинний режим має бути докладно вивчений, проаналізований, розкладений по поличках і маргіналізований усіма, хто може, і усюди, де це можливо. Усі докази їхніх злочинів мають бути зафіксовані і збережені для наступних поколінь, а всі винуваті особи мають понести відповідальність, щоб у майбутньому ніхто не міг викрутився і заспівати по-іншому: “мы специально нарушали все, что могли, чтобы потом все это признать неконституционным!”.
Звісно, ніхто не каже, що це просто. Це складно, а роботи ще дуже багато попереду.