Smart City неможливо побудувати без Smart-citizen — співзасновник Greencubator

Тема "розумного міста" є однією з найбільш актуальних для сучасного світу. І тут не можна сказати, що українські міста пасуть задніх, хоча напрямків для розвитку надзвичайно багато

Вже другий рік поспіль технологіям та рішенням "розумного" міста на iForum присвячена окрема секція. Роман Зінченко, співзасновник і голова правління Greencubator, що координує напрям iCity | Smart Cities Forum в рамках конференції iForum, розказує про причини переосмислення та розширення його концепції, про основні тематичні нововведення та зіркові доповіді, що відбудуться на iForum.

В чому полягають основні ідеї та завдання потоку Smart Cities Forum?

В цьому році ми переосмислили концепцію потоку з метою охопити якомога можна більше питань. Якщо в минулому році ми дивились на цю проблематику з муніципальної точки зору, то потім зробили висновок, що "розумне" місто — Smart City — неможливе без такого явища як smart-citizen. Тож ми продовжуємо тему управління містами, які базуються на даних, та тему технологічних рішень. Разом з тим ми додамо декілька нових тематичних напрямків, наприклад енергетику — тут ми чекаємо представників американської Opower, компанії, яка економить теравати електроенергії, використовуючи big data та поведінкову економіку.

Крім того, ми очікуємо спікерів напрямку e-health — інформаційні технології для охорони здоров"я. Також у нас буде блок, що називається smart-living: де ми будемо розказувати, яким чином можна ефективніше організовувати своє життя та використати свою енергію, взаємодіючи з містом, його системами та іншими людьми.

Справа в тому, що за останні століття міста дуже змінилися. Якщо в старі часи центром міста був ринок і пульс міста бився саме там, то тепер пульс міста б"ється в датацентрах та креативних просторах. Мова іде не тільки про керування світлофорами, громадським транспортом, бюджетом та комунальною інфраструктурою, але й про технології розвитку підприємництва, забезпечення здоров"я, роботи з даними, і сучасну культуру прийняття рішень, що базується на аналітиці. Адже сьогодні необхідна модель прийняття рішень як на основі перевірених даних, так і інформації, отриманої з непрямих джерел, таких як хмара та дані про мобільні переміщення (від операторів). На базі цього можна створювати багато цікавого.

Також у нас на потоці буде присутній напрямок транспорт, логістики та мобільність — доповіді стосовно електротранспорту, інфраструктури та новацій в логістиці і транспортному сполучення. З моєї точки зору, саме електротранспорт допомагає зробити міську екосистему більш ефективною та привабливою.

Чи є там новинки? Адже автопром поки не може похизуватися великими досягнення в сфері електромобілів?

Справа в тому, що зараз відбувається зміна парадигми. Разом з появою електромобілів, безпілотних авто від Google та сервісу Uber відбувається модернізація всього транспорту.

Все це приведе до того, що через 5 років ваш автомобіль буде їздити фактично по моделі Uber, тільки без водія

Іншими словами, технології переміщення вантажів та людей сильно зміняться. І наше завдання полягає в тому, щоб подивитися на технології розумного міста не лише з точки зору адміністраторів міста, але й з позиції громадян, роблячи основний акцентом на тому, чого громадяни можуть добитися і як рухати прогрес в цій сфері. Тобто головна відмінність цього року буде не лише в тому, що ми будемо порівнювати і аналізувати концепції розумних міст, але й дивитися, які є глобальні тренди в цій сфері.

Адже саме ІТ-інструменти дозволяють скорочувати затори, забезпечувати ефективну логістику сміття, прогнозувати навантаження на мережу, передбачати іноді навіть аварії чи планувати розташування систем екстреної допомоги. Це дуже цікаво та перспективно, тут є перетин дуже багатьох технологій. Наприклад, ми будемо говорити про сучасні методи обстеження, сканування інформації, про дрони та квадрокоптери.

Які саме види електричних транспортних засобів ви розглядаєте? Тільки акумуляторні, чи також і водневі?

В мене наразі немає на радарі експертів з водневого транспорту, але точно є фахівці по громадському транспорту, що рухається на суперконденсаторах. Суть його в тому, що автобус підзаряджається на кожній зупинці за той час, поки пасажири заходять та виходять. Зарядка займає 10-15 секунд, і цього запасу електрики вистачає на 5 км. Причому для запуску такого транспорту можна скористатися існуючою інфраструктурою. Це практичні інструменти, які вже виготовляються і успішно застосовуються в світі.

Хто є аудиторією вашого потоку? Це представники малого бізнесу, влади, стартапи, розробники?

Наша аудиторія — міські управлінці, які зацікавлені в конкурентоспроможності та розвитку міст, урбаністи, громадські активісти і бізнесмени, які шукають можливостей зробити міста зручнішими, ефективнішими, привабливішими для громадянин, бізнесу та туристів. Адже не секрет: ми увійшли в ту епоху, де конкурують міста, і українські міста зовсім не виключаються з цієї конкуренції.

Яку кількість відвідувачів ви очікуєте?

В минулому році в нас була переповнена зала: більше 400 чоловік, люди навіть стояли в проходах. В цьому році очікуємо більше 500.

Що винесуть слухачі вашого потоку?

Вони дізнаються про основні методики того, яким чином інформаційні системи та технології допомагають виводити на новий рівень управління містами: як на цьому можна створювати нові рішення та сервіси, вирішувати гострі проблеми та запобігати кризам, відкривати нові бізнеси, і в кінці кінців — заробляти.

З вашої точки зору, які міста в Україні найбільш просунулися з точки зору смарт-сіті?

Гадаю, що інформацію про це ми почуємо саме на iForum. Є багато цікавих проектів, що розвиваються та рухаються вперед. Ми проведемо обговорення різних стратегій розвитку "розумних" міст і побачимо основні відмінності між Львовом, Дніпропетровськом, Вінницею, Києвом та іншими.

Якщо глянути на проблематику більш глобально, то які міста в світі є найбільш прогресивними з точки зору "розумності"?

Серед найбільш просунутих — Барселона, Копенгаген, Берлін, Лондон, Мальмо, є декілька дуже прогресивних польських міст. Але Барселона є реально чемпіоном. Що стосується Азії — дуже помітний прогрес спостерігається в Шанхаї, крім того, ведеться активна робота ще в декількох мегаполісах Китаю.

На перший погляд, Барселона чи Копенгаген мало чим відрізняються від інших міст. З цього можна зробити висновок, що функції смарт-сіті не дуже кидаються в очі, але саме вони роблять життя містян більш комфортним, чи не так?

Так, всі ці речі — вони всередині. І чим вони менше помітні, тим ефективніше працюють.

Які найбільш цікаві та зіркові доповіді ви можете відзначити на потоку Smart Cities Forum?

Раджу послухати Юрія Назарова, який курує проекти Smart City в мерії Києва, лідера IT-команди Львівської міськради Тимофія Олександронця, big-data експерта з компанії Opower Вадима Кузьменка, експерта з електротранспорту Олександра Кравцова, Даніела Тонкопія, який робить революцію в доставці на електровелосипедах, одного з творців стартапу LifeTracker Михайла Нестора та спеціаліста з e-health, CEO компанії Vitech Віктора Сарапіна. Також будуть ще кілька нових імен — тому stay tuned.