Про скандальний пітчинг Держкіно: що треба зробити, аби ситуація не повторилася

Сергій Созановський, співзасновник FILM.UA Group
Сергій Созановський, співзасновник FILM.UA Group
Співзасновник FILM.UA Group Сергій Созановський про те, які кроки необхідно зробити гравцям ринку, щоб не повторилася негативна ситуація з 14-м пітчингом Держкіно, результати якого викликали хвилю обурення в кіноіндустрії і суспільстві
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Пітчинг Держкіно (конкурс кінопроєктів на отримання державного фінансування), що пройшов в "турборежимі" в останні два тижні серпня, в черговий раз виявився скандальним. Причому різко негативно про те, як він проходив, висловилися в ЗМІ і соцмережах як ті, хто не потрапив до списку переможців, так і ті, хто в цей список потрапив.

Причиною скандалу стало те, що на фінальному етапі Рада з державної підтримки кінематогрфії, отримавши список проєктів з оцінками експертів, не затвердила на фінансування деякі проєкти, що мали найбільш високі бали і зайняли в своїх категоріях перші місця, а затвердила проєкти, які набрали менше балів.

Так, у напрямку "широка глядацька аудиторія" не назвали переможцем комедію "Наші котики 2, або Таємниця жіночого монастиря", яка була на першому місці, а також байопік "Олена Теліга. Неймовірна" (3 місце) та "2014. Вторгнення" (4 місце). А в блоці копродакшн в список переможців, наприклад, не потрапив байопік "Леся Українка. Узлісся", який зайняв 8 місце, а проєкт, у якого 12 місце — потрапив.

Підсумки пітчингу викликали звинувачення кіноспільноти, що на держфінансування були обрані "провладні проєкти", що на членів Ради чинився тиск з боку Держкіно і керівника ОП Андрія Єрмака.

Публічних заяв про тиск не прозвучало. Формально Рада діяла в рамках закону "Про державну підтримку кінематографії в Україні", який дає їй право ігнорувати висновки експертних комісій. Як тиск можна розцінювати звернення представників Держкіно до членів Ради та експертних комісій з проханням взяти до уваги кінокомпанії, "що не довели свою спроможність" і публікацію "запиту заступника начальника управління стратегічних розслідувань у місті Києві Національної поліції України" щодо надання документів про певні вироблені аудіовізуальні твори окремих компаній.

У соцмережі прозвучали заклики до кіноспільноти зажадати обнулити підсумки 14-го пітчингу і переглянути результати за "прозорими" правилами. Але поки не ясно, чим все скінчиться.

За словами Сергія Созановського, співзасновника  FILM.UA Group,  перенесення великих голлівудських релізів — гіркий дзвіночок для індустрії.

"Бізнес кінотеатрів у серйозній небезпеці, як, зрештою, і бізнес-моделі всього світового кінематографа. Це ідеальний шторм. Але, можливо, це найдоречніший час для того, щоб локальні стрічки зайняли місце і в розкладах кінотеатрів, і в серцях глядачів? Та замість того, щоб об'єднатись і, скориставшись моментом, разом прорватися крізь абсурд сьогодення, ми продовжуємо сваритися як всередині індустрії, так і з державою. Ситуація з 14-м пітчингом неприємна для кожної зі сторін, навіть для тих, хто фінансування отримав. Мені хотілося б окреслити моменти, які допомогли б цьому запобігти", — каже Сергій Созановський.

Низка кроків, вважає співзасновник FILM.UA Group, дозволила б уникнути того, що індустрія і держава, які повинні бути партнерами, виявилися по різні боки барикад.

— Закон і його верховенство. Експертам і Раді важливо і потрібно уважно прочитати закон і неухильно його виконувати. Так, закон може бути недосконалим, але якщо ми не дотримуватимемося правил, то негайно поринемо у хаос.

У правилах пітчингу прописані категорії проєктів. Але ми знову наступаємо на ті ж граблі: наприклад, в категорії фільмів для широкої глядацької аудиторії з'являються стрічки явно не здатні зібрати повні зали кінотеатрів і рейтинги на ТБ (не обов'язково тому, що вони погані, вони просто не на це націлені).

— Неправильно в сьогоднішній ситуації подавати на конкурс по кілька фільмів від однієї компанії. У бюджеті немає на це грошей. Важливо і правильно зосередитися на чомусь одному, що і на якості позначиться позитивно.

— Залишається актуальним питання завищених бюджетів. Ми живемо в реальності, де стверджувати, що на створення українського кіно необхідні 3-4 мільйони доларів, просто абсурд. Позаяк, це ж не абстрактні мільйони, це податки, це гроші державної скарбниці, зароблені українським народом.

— Критерії. Ще попередній Міністр культури почав важливу справу — розробку критеріїв оцінювання попереднього досвіду творців кіно, що враховують як їхні успіхи, так і історію роботи з державними грошима. Як тільки це буде впроваджено і запрацює — ситуації, подібні до цієї, стануть просто неможливі.

"Зараз, коли я дивлюсь і на результати пітчингів, і на реакцію громадськості на них, я бачу, як корабель під назвою "українське кіно", який ми будували останні 10 років, іде на дно. І справа не тільки в тому, що навколо ідеальний шторм, справа в команді корабля", — резюмував співзасновник FILM.UA Group.