НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Наличный курс:

USD

42,35

42,30

EUR

44,40

44,15

Чи варто чекати появи Amazon на українському ринку

Подолаємо спокусу описати ефект від такого кроку однією ємкою фразою: передусім, буде цікаво

Хай живе український e-commerce

Поглинання EVO Company стало топ-подією ринку електронної комерції України. Rozetka не лише отримала найбільшу частку українського e-commerce ( за даними Gemius), але й перепустку на зовнішні ринки Prom.ua — Білорусь, Казахстан та Росію. Така синергія стала справжньою несподіванкою і приводом для дискусій. В будь-якому разі це гарно продуманий стратегічний хід. Таке рішення не тільки розширює базу клієнтів, але й допоможе бізнесу технічно, завдяки ІТ-експертизі EVO.

Та головна мета рішення залишається невідомою. Враховуючи довгострокову перспективу, Rozetka може готуватися до глобального ринку або ж до приходу агресивного e-commerce гравця зі Штатів. Уже сьогодні для українців працює доставка товарів з Amazon. І лише питання часу, коли наш ринок почне влаштовувати світових гравців за дотриманням законів, стабільністю економіки, купівельною спроможністю чи прогнозованістю подій. 

Нова вагова категорія в світовій онлайн-торгівлі

Amazon є сильним гравцем на світовому ринку. Джеф Безос створив власний бізнес, базуючись на стрімких темпах зростання інтернету на початку 2000-х. Хоча, можливо, саме розвиток мережі і надихнув Безоса на створення найбільшого онлайн-стартапу. Ціна за акцію компанії постійно коливається в межах $2 тис., але це не заважає власнику бізнесу захоплювати нові сегменти чи розвивати офлайн-торгівлю. Разом із тим компанія намагається зростати в кількох напрямках одночасно (Amazon Maritime, Amazon Fresh, Amazon Go, Amazon Echo, Alexa, AmazonBasics та ін.), поглинаючи об'єкти з потрібними технологіями. Так, у 2017 році Amazon придбав 11 компаній, у 2018 — лише 4. 

E-commerce платформа Amazon дозволяє продавати все і всім, а це відчутний товарообіг у масштабах економіки США. Та й, очевидно, вплив. Оголошуючи тендер на послуги доставки, компанія закуповує 20 тис, вантажівок і потрапляє у конкурентну категорію з FedEx, UPS i US Postal Service. Та попри масивність, Amazon — достатньо гнучкий і швидко пристосовується до нових умов. Свіжий приклад перемоги інтернету над традиційним ритейлом — банкрутство мережі супермаркетів Sears і Kmart. Саме завдяки новим форматам торгівлі, Amazon позбувається конкурентів. І Sears був далеко не слабким суперником.

Інтернет — точка відліку для сучасного бізнесу

Повертаючись до темпів зростання інтернету, у 2017 році 53,6% світових господарств мали доступ до мережі. А вже сьогодні близько 70% молоді — онлайн. Це саме те цифрове покоління, яке визначає майбутнє e-commerce. І саме вони є драйвером росту Amazon. Співставивши динаміку проникнення інтернету з розвитком Amazon, легко простежити залежність останнього від зростання онлайн-користувачів. Найбільше зростання бізнесу компанії демонструють розвинуті країни з гарним інтернет-проникненням. З 16 зовнішніх ринків  чверть усіх продажів у 2016 році забезпечували Німеччина, Велика Британія та Японія (67% — США, решта світу - 8%). В такому разі, чи є сенс Amazon виходити на інші ринки, якщо їх сукупний дохід буде меншим від четвірки лідерів? 

Реалізуючи свої плани, Amazon спершу звертає увагу на майбутню перспективу e-commerce, а потім — на можливості закріпитися у новій країні. І проникнення інтернету відіграє не останню роль. З усього переліку країн присутності, лише Індія та Китай мали в 1,5-2 рази менше користувачів мережею (30% і 53%). Цікавим є кейс Amazon в Туреччині. В країні з 66,8% інтернет-проникненням компанія має локалізовану версію сайту і зареєстровану юридичну особу, але наразі немає даних про подальші плани Amazon.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: Слиянию быть: АМКУ одобрил сделку по объединению Rozetka и EVO

Чи потрібен Amazon український ринок?

Хороше питання, особливо зважаючи на опцію "deliver to Ukraine". Можливо, Amazon цікавить не тільки ринок. Хоч він і не такий малий. За даними GfK, 60% українців користуються інтернетом, і тільки 34% з них купують в онлайн-магазинах. Та з часом онлайн-покупки мають стати більш популярними серед населення. Враховуючи 3G запуск у 2015 році і розгортання 4G, у внутрішнього e-commerce є перспективи регіонального росту. 

Поки досить обережно, та Amazon вже приміряється до східної Європи. Чехія і Польща стали першими, де почали працювати центри обробки компанії. У польському Вроцлаві Amazon займається також книгодруком для ринку ЄС ( 30 тис книг щоденно). В обох випадках компанія заощаджує на витратах: відносно менший рівень оплати праці, доступ до стратегічних ресурсів та близькість до одного зі стратегічно важливих ринків — Німеччини. 

В нашій країні Amazon може розвиватися за схожим сценарієм. Україна зацікавлена в нових інвестиціях і робочих місцях, американська компанія — в доступних ресурсах і нижчому рівні оплати, ніж у  Польщі та Чехії, інфраструктурі та можливостях росту. Такі умови можуть стати першим маячком для Amazon. Вже сьогодні як мінімум ми можемо запропонувати переваги регіонів з рейтингу BRDO Regional Doing Business 2018. Серед лідерів списку — західні області зі спільними кордонами з ЄС.

Про злиття і поглинання та інш ий розвиток подій

Amazon і Rozetka стартували з різницею в 12 років. Обидва гравці спочатку концентрувалися на одній категорії товарів з поступовим розширенням. Згодом компанії перетворилися на маркетплейси з можливістю отримати вигоду для усіх сторін. Сьогодні ж там, де Amazon вже працює, поріг входу на ринок конкурента є високим. І навпаки, — де бізнес компанії ще не присутній, є можливість запозичити принцип роботи і вчитися на чужих помилках. Та старт запозиченої ідеї і перетворення її у прибутковий бізнес — не завжди легший, ніж інноваціі. "Правило емігранта" поширюється і на бізнеси: змінюючи країну, змінюєш одні проблеми на інші. Amazon ніколи не мав питань з рейдерами чи претензій з боку держави щодо сплати податків або ж блокування роботи сайту. 

Однак за усіма правилами жанру варто було б концентруватися на нещадній "зраді" і описати можливі варіанти розвитку подій на зразок десятка схем поглинання між українськими e-commerce-гравцями, жорстку конкуренцію, нові умови та пристосування споживачів і постачальників до них. Чи навпаки зосередитись на "перемозі" в контексті взаємодії глобального гравця з економікою України в будь-який спосіб. Одна лише згадка про такі наміри стала б великою подією для експертів чи сотень-тисяч згадок у соціальних мережах. 

Але нічого такого ані надто хорошого, ані поганого не трапилося з усіма країнами, у які нещодавно зайшов Amazon. Без сумніву кроки гіганта дещо настрожили місцевих гравців і спочатку змусили завмерти в очікуванні. Не факт, що так і залишиться. Amazon просто використовує ці країни як транспортні та ресурсні хаби. І це не виключений варіант розвитку подій для України. Особливо зважаючи на історію поглинань Amazon, а саме компаній з потрібними технологіями, унікальною експертизою і аж ніяк не конкурентів на зовнішніх ринках.