НБУ курс:

USD

41,25

+0,03

EUR

45,71

--0,44

Наличный курс:

USD

41,50

41,42

EUR

46,15

46,00

Чому повна заміна суддів не вирішить проблем у судовій системі

Дедалі більших обертів набувають радикальні настрої у суспільстві щодо зміни системи управління державою, зокрема шляхом звільнення всіх чиновників, посадовців, і в першу чергу — суддів
Економічна відповідальність: Топ платників податків 2024
Якщо ваша компанія входить до топ-10 підприємств своєї галузі, якщо вона свідомо будуєте “білий бізнес” та чесно платить податки задля підтримки держави — запрошуємо взяти участь у проєкті “Економічна відповідальність: Топ платники податків 2024”
Заповнити анкету

Саме судова система, яку будь-яка провладна політична сила намагалася зробити маріонеткою у своїх руках, об'єктивно потребує негайного реформування.

Водночас, завдяки формуванню зневажливого ставлення до судової системи всіма можливим методами, суспільство бачить панацею у реформуванні судової системи виключно у звільненні всіх суддів та добору на ці посади нових молодих фахівців.

Однак до будь-якого реформування, зокрема судової системи в Україні, слід підходити досить виважено, з холодним серцем та здоровим глуздом. Так, суспільство має знати і розуміти, що далеко не всі судді є чи були маріонетками політичних режимів. Зрештою суспільство має поставити перед собою питання: хто буде здійснювати добір нових суддів? За яким принципом такий добір буде здійснюватись? Чи не буде спокуси у певних осіб лобіювати призначення нових "своїх" суддів для того, аби тримати їх на короткому повідку?

Саме свідоме суспільство, що здатне замислитись і відповісти в першу чергу собі на зазначені питання, і має вирішувати у який спосіб має відбуватись реформа. Адже "змести всіх однією мітлою" — це справа найлегша і зовсім безрозсудна, натомість отримаємо систему без досвідчених та кваліфікованих фахівців.

Оновлення суддівського корпусу має відбуватись відповідно до європейських стандартів та з урахуванням прогресивного досвіду країн Європи.

Реформування судової системи — це нагальна необхідність, однак тільки виважений підхід до цього питання може мати дієвий результат, адже дуже часто досягнення мети можливе лише через прийняття непопулярних, але дієвих рішень.

Відновлення довіри суспільства до судової влади можливе лише через відновлення незалежності, законності, прогнозованості, відкритості та доступності правосуддя. Необхідною метою судової реформи має бути усунення наслідків явища вибіркового правосуддя, що сформувалось за попередні періоди, шляхом відпрацювання механізму перегляду та скасування незаконних рішень, виявлених за результатами узагальнення судової практики Верховним Судом України.

Формування єдиної судової практики з вирішення окремих категорій спорів даватиме можливість учасникам судового спору отримати дійсно об'єктивне та законне рішення суду. Такий підхід у реформуванні судової системи зменшує можливість та ймовірність прийняття незаконного рішення, оскільки "правила гри" будуть однаковими для всіх: і для суддів, і для сторін процесу, і для товстосумів та впливових посадовців. Іншими словами, унеможливить застосування окремими суддями та учасниками судового процесу корупційних схем для прийняття "потрібного" судового рішення.

Окрему увагу слід звернути на те, що здійснюючи судову реформу, не слід забувати про соціальне забезпечення суддів. Матеріальна незалежність суддів — це та складова статусу судді та судді у відставці, забезпечення якої є шляхом до успіху у боротьбі із корупцією у судах, оскільки через надмірну активність саме учасників судового процесу, судді є тією категорією посадовців, які найчастіше потрапляють у спокусу швидкого збагачення, встояти проти якої важко, особливо у сучасних умовах економічної стагнації.

Судова реформа — це зміна правил, а не лише заміна суддів.