НБУ курс:

USD

41,25

+0,03

EUR

45,71

--0,44

Наличный курс:

USD

41,51

41,44

EUR

46,30

46,11

Реструктуризація боргу України як важіль впливу на Росію

Лоренс Саммерс, професор Гарвардського університету, колишній міністр фінансів США та директор Національної економічної ради у Білому Домі, про реструктуризацію боргу України та вплив цього процесу на відносини з Росією
Економічна відповідальність: Топ платників податків 2024
Якщо ваша компанія входить до топ-10 підприємств своєї галузі, якщо вона свідомо будуєте “білий бізнес” та чесно платить податки задля підтримки держави — запрошуємо взяти участь у проєкті “Економічна відповідальність: Топ платники податків 2024”
Заповнити анкету

Я провів останні два дні у Києві, беручи участь у зустрічі Ялтинської європейської стратегії (YES). Під час цього заходу у мене була нагода взяти участь у обговоренні економічних реформ в Україні з ключовими посадовцями країни, зокрема з міністром фінансів та прем"єр-міністром. На мене справила сильне враження країна, яка реалізує економічні реформи та отримує підтримку від міжнародної спільноти, незважаючи на дуже серйозні виклики, в тому числі агресію з боку Росії.

На цьому тижні Верховна Рада України своїм голосуванням визначить долю історичної угоди про реструктуризацію зовнішнього боргу України, про яку Міністру фінансів України Наталії Яресько вдалося домовитися з приватними кредиторами України. Існує більш ніж достатньо підстав для схвалення цієї угоди — вона є вигідною для України. У той же час її затвердження є лише одним з компонентів амбітної економічної співпраці між Україною, Європою та Сполученими Штатами.

Вже більше 30 років я уважно спостерігаю за перебігом переговорів про реструктуризацію державних боргів, починаючи з кризи у Латинській Америці у 1980-х роках. Можу сказати, що угода, яку прагне затвердити Україна, є не менш вдалою за інші відомі мені схожі угоди, а досягти її вдалося вкрай швидко.

Із вигідних для України положень цієї угоди варто виділити кілька основних пунктів:

  • вона знижує номінальну вартість українського боргу та передбачає чотирирічні канікули для виплат за сумою боргу;
  • ця угода відкриває можливості для отримання масштабної підтримки від МВФ та інших міжнародних фінансових організацій;
  • угода наближає той час, коли Україна зможе залучати великі за обсягом приватні інвестиції;
  • угода затверджує чіткі принципи, які дадуть Україні можливість відтермінувати усі платежі за своїми зобов"язаннями перед Росією.

"Інструмент відшкодування вартості боргу" (VRI), який є частиною угоди і встановлює залежність між обсягами боргових виплат та економічним зростанням України, визначено таким чином, що навіть у випадку відчутного зростання економіки України левова частка цього зростання залишиться у розпорядженні народу України, а не її кредиторів. Для цього є величезна кількість механізмів, передбачених цим інструментом. По-перше, його положення набирають чинності лише через 10 років; по-друге, він стосується повторного придбання облігацій України на відкритому ринку та, відповідно, наступних переговорів про умови угоди; і нарешті, інструмент визначено таким чином, що кредитори зможуть скористатися лише першими позитивними результатами економічного зростання України, а не постійно отримувати зиск завдяки зростанню економіки країни.

У разі (що є малоймовірним) якщо Верховна Рада не схвалить цю угоду, усі ці переваги будуть втрачені. Припиниться надання міжнародної фінансової підтримки, оскільки Україна буде вважатися нездатною виконувати свої зобов"язання. Буде поставлено під сумнів стабільність грошової одиниці та банківської системи України. Також Україна втратить важелі впливу стосовно свого боргу перед Росією.

Тому я сподіваюся, що Верховна Рада оперативно ухвалить цю угоду. Якщо перефразувати Черчилля, це може і не буде кінцем, або навіть початком кінця економічних реформ в Україні, але це може стати кінцем початку.

Не слід забувати, що економічні успіхи України мають надзвичайно велике значення для Сполучених Штатів та Європи. Наші лідери правильно вважають, що військова сила часто не є вірним засобом для владнання міжнародних конфліктів. Допомога Україні у забезпеченні суттєвого покращення якості життя своїх громадян у порівнянні з Росією стала б великим тріумфом для Заходу. У цьому сенсі те, що ми робимо для України, є, можливо, важливішим, ніж те, як ми себе поводимо з Росією.

Підтримка для України не повинна розглядатися як іноземна допомога країні, що прагне реалізувати економічні реформи, хоча по суті так воно і є. Натомість з огляду на військове вторгнення до України, ця підтримка повинна розглядатися як інвестиція у захист ключових інтересів системи безпеки Сполучених Штатів та Європи. Якщо Україна досягне економічного успіху, інвестиції окупляться неодноразово, тому що борг буде погашено з відсотками, а Росію будуть стримувати сильніша економіка України та взірець її економічного розвитку.

Історики будуть дивуватися, чому міжнародна спільнота після початку кризи надала удесятеро більше коштів впертій Греції, а не Україні, яка реалізує складні економічні реформи. Можливо, кредити для членів Європейського Союзу належать до якоїсь особливої категорії, але наразі можливі позики МВФ для Греції складають $41 млрд у порівнянні з лише $22 млрд для України.

Настав час нарешті здійснити перехід до ринкової економіки та забезпечити верховенство права. Зараз в Україні зібралася найкраща та найбільш орієнтована на ринкову економіку команда фахівців з економіки за усю її історію. А для світової спільноти настав момент зробити усе необхідне — набагато більше, ніж робиться зараз — для підтримки України у цей критичний час.