НБУ курс:

USD

41,53

+0,02

EUR

45,00

--0,16

Наличный курс:

USD

41,55

41,45

EUR

45,29

45,10

Дві життєво важливі якості, що приносить жінка у сімейний бізнес

Софія Опацька, декан, засновниця Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS), член журі Family Business Awards 2019 
Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронировать участие

Є дві життєво важливі якості, що приносить жінка у сімейний бізнес.

 Перша — це довготермінове мислення, яке притаманне жінкам. Сімейний бізнес — це також про довготерміновість, про наступні покоління. Якщо ми візьмемо CEO сімейної компанії, то часто це одна й та сама людина років 15-20, тоді як у публічній компанії середня "тривалість життя" CEO — 6 років.  

 Друге — це інклюзивність. Жінка набагато більше, ніж чоловік, потребує інклюзивного середовища на роботі, тобто такого, що враховує багатоманітність людини. Візьмемо корпоративний світ з його жорсткими правилами, тут ти часто мусиш обирати: або кар'єра, або сім'я, і поєднання є достатньо складним. Наприклад, у Сполучених Штатах жінки практично не мають відпустки по догляду за дитиною.

 У сімейних компаніях таке поєднання, та інші прояви інклюзивності, набагато частіші і зрозуміліші, тому що пропагуються самою родиною, яка веде бізнес. Саме тому, що середовище інклюзивне — воно не створює корпоративної стелі і дозволяє думати на довшу перспективу — у сімейному бізнесі жінки більше залучаються до управління.

 Родинна справа передбачає партнерську участь чоловіка та дружини. Але при цьому у жінки зазвичай є друга робота, — весь базовий список домашнього затишку. Що з цим робити? Делегувати, залучати інших до співпраці. Але насамперед важливо, щоб обох партнерів це влаштовувало. Має бути згода двох людей. Тому що якщо жінка робить кар'єру, а чоловік від цього абсолютно не щасливий, то я не знаю, чи буде жінка від того щаслива. Це питання кожна родина вирішує у  свій спосіб,   і рецепту нема. Важливо, щоб при цьому всі почувалися, що вони важливі. Моя сім'я дуже підтримує мене у тому, що я роблю, хоча у мене не сімейний бізнес. Якби ми з чоловіком вели бізнес разом, я не знаю, як би це було. Ми ніколи такої ситуації не модулювали. Але у тому, що я роблю зараз на своїй позиції сім'я мене  підтримує, чоловік та мої батьки дуже допомагають. В будь якому випадку важливо пам`ятати, як би вам не допомагали батьки чи няні, якими б гарними не були приватні дитсадок чи школа , дітей їм не делегуєш. Бо діти є твої, і ти маєш дбати про них і лишатися батьками.

Роль жінок у сімейному бізнесі зростатиме. Якщо подивитися на український сімейний бізнес, то це — перше покоління, яке зараз починає залучати друге покоління. Я думаю, що чим далі бізнес рухатиметься по поколінням, тим важливішою буде ця тяглість, всі речі, пов'язані з родиною. В тому числі більшою буде роль жінки, яка, як клей, може стягувати родину і справу разом, через комунікацію й інклюзивність.

 В LvBS — єдиній серед українських бізнес-шкіл — є навчальні програми, присвячені сімейному бізнесу. На Львівщині було багато військових заводів, і коли розпався Радянський Союз, то майже всі вони закрились, і людей  звільнили. До того, наш регіон був на покоління менше у СРСР, ніж більша частина України, і у нас добре пам"ятали, що це означає — працювати на себе, для своєї родини. Ну і, звичайно, маючи Польщу під боком, в якій приватна власність і підприємництво навіть у комуністичні часи до певної міри залишалася, люди дуже швидко вхопили ідею і відкривали свої бізнеси у 1990-ті роки.

За певний період часу, той, хто стартував з дуже простих операцій "купи-продай з маржою", виростив бізнес до доброго рівня — де створюється цінність, і в якийсь момент ми помітили, що перед багатьма стоїть питання зміни покоління: чи передавати бізнес дітям, і як передавати. Це все — питання сімейних компаній. Ми бачили їх з двох боків: і у тих, хто навчався у нашій бізнес-школі, і у наших жертводавців з-за кордону. Ми зрозуміли, що це є важливе питання і почали над ним працювати.

 Чому я раджу жінкам взяти участь у конкурсі Family Business Award, членом журі якого я є? Бо це шанс взяти лідерство у висловлюванні, зробити так, щоб нас, жінок, почули. Також конкурс дасть натхнення і для тих, хто займається сімейним бізнесом, і для молодих дівчат, які планують його започаткувати. Для молодих людей важливо мати приклади, рольові моделі, і якщо ми будемо їми, покажемо це через конкурс, комусь це може допомогти.