НБУ курс:

USD

41,21

-0,00

EUR

45,96

-0,00

Наличный курс:

USD

41,55

41,48

EUR

46,45

46,30

Законопроекти з децентралізації готові вже 5 років, зараз все залежить від політиків — Ганущак

3 вересня прем'єр-міністр представив план дій уряду під назвою "Відновлення України". Delo.UA вирішило дізнатись у експерта по децентралізації Юрія Ганущака подробиці цього плану і реальність виконання його у строки
Економічна відповідальність: Топ платників податків 2024
Якщо ваша компанія входить до топ-10 підприємств своєї галузі, якщо вона свідомо будуєте “білий бізнес” та чесно платить податки задля підтримки держави — запрошуємо взяти участь у проєкті “Економічна відповідальність: Топ платники податків 2024”
Заповнити анкету

3 вересня прем'єр-міністр Арсеній Яценюк представив план дій уряду під назвою "Відновлення України". План передбачає виконання семи основних цілей: від боротьби з російською агресією до децентралізації та податкової реформи.

План по децентралізації передбачає всього три пункти. Так, за 12 місяців планується створити трирівневу структуру місцевого самоврядування (регіон, район, громада) та передати на місця значну частину повноважень державних органів шляхом прийняття змін до Конституції України. Інші дві цілі планується виконати за півроку: закріпити за органами місцевого самоврядування власну дохідну базу (місцеві податки і збори, 60% ПДФО, 10% податку на прибуток підприємств) і стимулювати укрупнення територіальних громад і підтримувати їхнє добровільне об"єднання через прийняття відповідного закону.

Delo.UA вирішило дізнатись у експерта по децентралізації Юрія Ганущака подробиці цього плану і реальність виконання його у строки.

- Які повноваження державних органів будуть передані на місця?

Не настільки важливо, які повноваження будуть передані, а принципи їх передачі. Так, наприклад, функції ДАБІ (Держархбудінспекція — Ред.), як контрольного органу за будівництвом, будуть передані органам місцевого самоврядування (ОМС), але при цьому залишається також державний архітектурний орган, який моніторить діяльність ОМС в галузі будівництва та архітектури. В той же час до держави будуть повернуті програми соціального захисту, на які ОМС не мають жодного впливу. Перелік самих повноважень та їх розподіл за рівнями місцевого самоврядування знову ж таки визначений в Концепції реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади (затверджена урядом 1 квітня).

- Які посади при новій структурі місцевого самоврядування повинні бути виборні?

Виборними залишаються ті ж посади ОМС, як і сьогодні — міські, сільські, селищні голови, депутати місцевих рад.

- Якщо громада зможе сама вирішувати, що їй робити з грошима, чи не може виникнути ситуація, коли замість ремонту доріг чи оплати праці бюджетників гроші будуть йти на ремонт будинку голови сільради?

Місцева рада і зараз може вирішувати, на що їй витрачати гроші. Однак будь-яке рішення є політичним, тобто депутати, які приймають рішення по використанню коштів бюджету, є політично відповідальні. Якщо немає постійного та компетентного громадського контролю — зловживання неминучі.

- Як Ви вважаєте, чи достатньо буде місцевій владі тої частини податків, які передбачені Планом?

Невелике уточнення — 60% ПДФО — для міст обласного значення, районів та новостворених об'єднаних громад. До обласних бюджетів — 15% ПДФО та 10% податку на прибуток. Розрахунки зроблені виходячи з обсягу повноважень, які закріплюються за ОМС. І вказані доходи підлягають т.з. "м'якому" вирівнюванню.

Щодо можливості збалансування бюджету під необхідні видатки — для цього пропонується регулювати ставки місцевих податків та зборів, насамперед, податку на нерухомість, який буде стягуватись з усієї площі будівель. Ці ставки будуть різні відповідно до призначення, категорійності та зональності.

- Як будуть компенсуватись дефіцити місцевих бюджетів?

Дефіцит місцевих бюджетів допускається тільки в частині бюджету розвитку. Запозичення та погашення основної суми боргу чітко регламентується Бюджетним кодексом.

- Як розділити повноваження між МВС і муніципальною міліцією, щоб їх робота була більш ефективною?

Відповідно до концептуальних положень законопроекту про муніципальну варту, це допоміжний правоохоронний орган, який не займатиметься кримінальними злочинами. Фактично жодна з функцій державної міліції не передається місцевому самоврядуванню. Створення муніципальної варти дозволить вирішити питання, якими сьогодні не займається міліція — дотримання вимог щодо паркування машин, шумові обмеження, благоустрою території, присікання дрібних правопорушень тощо.

- Кому будуть належати (і хто буде утримувати) території, які не відносяться до територіальних громад?

Принцип повсюдності місцевого самоврядування вимагає, щоб межі однієї адмінтеродиниці співпадали з межами іншої того ж рівня. Тобто територія всередині громад, навіть за межами поселення, буде під юрисдикцією ОМС.

- Чи реально виконати вищевказані пункти за визначені строки (12 і 6 місяців)?

Всі законопроекти та інші акти підготовані ще в 2009 році і чекають їх затвердження парламентом та імплементації. Вказані терміни залежать тільки від політичної волі.