Директор компанії «Екопродукт» СергІй ПолІщук: «Сегмент трав’яного і фруктового чаю складає 4-8% загального ринку чаїв України»

Директор компанІЇ «Екопродукт» СергІй ПолІщук.

– Сергію Петровичу, компанія «Екопродукт» вийшла на ринок чаю України ще в 1999 році, коли конкурентів серед вітчизняних виробників у компанії практично не було. Наскільки змінилась ситуація сьогодні? Чи завжди усі гравці цього ринку дотримуються встановлених на ньому правил?

– Дійсно, ситуація 9 років тому була зовсім інакшою. Нам доводилося роз’яснювати українцям корисність фіточаю, до того ж виникали постійні проблеми з відсутністю регулярного постачаня якісної сировини.

Сьогодні на ринку працює достатньо компаній, які виготовляють фіточай, проте всіх їх ми поважаємо і ніколи не вдаємося до недобросовісної конкуренції зі свого боку, хоча знаємо всі слабкі і сильні сторони наших конкурентів.

– Важко повірити, що ніяких конфліктів з конкурентами не було...

– Звичайно, були деякі непорозуміння, як, наприклад, цінові війни у великих містах. Та їх вдалося залагодити за столом переговорів.

– Які компанії ви вважаєте своїми найбільшими конкурентами?

– Для «Карпатського чаю» це продукція під торговими марками «Галка чай» і «Домашній чай». У сегменті лікувальних трав — марки «Доктор Селезнев», «Житомирські трави».

– Яку частку ви займаєте на ринку чаю України?

– Сегмент трав’яного і фруктового чаю складає 4-8% загального ринку чаїв України. Доля ж нашої продукції у цьому сегменті перевищує 40%. У сегменті традиційного зеленого та чорного чаїв це зовсім незначний показник.

– Вартість фіточаю в Україні є вищою, ніж традиційного чорного або зеленого. Але ж обсяги його споживання щороку збільшуються?

– Звичайно, збільшуються. Побоювання щодо низьких продажів фіточаю серед українців ми пережили, коли тільки виходили на ринок. Тоді багато хто висловлював сумніви, що люди будуть платити по 3-3,5 гривні за пачку нашого чаю замість традиційної ціни в одну-дві гривні за такий самий пакунок чорного чаю. Тепер нікому не треба пояснювати, що саме трав`яний чай є корисним для здоров`я, і його вживання є однією з умов для ведення здорового стилю життя.

– У скільки в грошовому виразі ви оцінюєте український ринок чаю?

– В Україні продається чаю більш ніж на 120 мільйонів доларів на рік.

– За рахунок яких коштів розвивається компанія «Екопродукт»?

– Ми залучаємо банківські кредити, реінвестуємо свої доходи.

– Імпортований трав’яний чай сильно впливає на конкуренцію на ринку?

– Ні, в основному цей чай надходить із Західної Європи та Росії і за ціною на порядок вище за вітчизняний фіточай. Тож особливої конкуренції ми не відчуваємо.

– Свою продукцію ви експортуєте за кордон?

– Близько 25-30% нашого чаю йде на експорт. Починаючи з 2002 року ми постійно розширюємо географію своїх продажів. На сьогодні продукцію «Карпатського чаю» і «Карпатської лічниці» можна зустріти на полицях магазинів США, Канади, Ізраїлю, Китаю, країн СНД.

– Але ж за кордоном і своїх виробників фіточаю вистачає...

– Так. Але, як правило, перевагою нашої продукції є нижча, ніж у місцевих виробників, ціна. До того ж наш чай активно купує українська діаспора.

– Вашій компанії належить підприємство з підготовки, переробки сировини та її фасування. Чому ви не наважились створити повний цикл виробництва, тобто власноруч не вирощуєте трави та ягоди?

– Це дійсно на сьогодні актуальне питання, бо ми не повністю задоволені роботою наших постачальників сировини. Але незабаром у нас буде своя сировинна база. Сьогодні «Екопродукт» веде перемовини щодо придбання земельних ділянок, на яких ми плануємо вирощувати продукцію самостійно.

– А зараз із скількома господарствами ви співпрацюєте? Це переважно приватні чи державні підприємства?

– Ми налагодили відносини з багатьма постачальниками сировини. В основному, звичайно, це приватні підприємства. З ними ми тісно взаємодіємо: спільно працюємо над підвищенням якості сировини на етапах її вирощування, збору, зберігання і підготовки до виробництва.

– А як щодо планів відкриття свого офісу у Києві, адже саме тут ваша продукція повинна проходити контроль на якість?

– Така необхідність відпала з позаминулого року, коли ми відкрили свою лабораторію у Івано-Франківську. Тепер у ній ми можемо контролювати якість своєї сировини. До того ж ми отримали сертифікат ISO 9001 та Європейський сертифікат СУБП (система управління безпеки продуктів), який гарантує якість виробленої продукції і є необхідною умовою для виходу нашого чаю на більшість ринків країн Європейського Союзу.

– «Екопродукт» продає чай як ваговий, так і пакетований. Чи є різниця у рентабельності продажів цих видів чаю?

– Нам більш вигідно виготовляти і продавати фасований чай, на продаж якого ми в основному і орієнтуємося. Проте для різноманітних презентацій, рекламних акцій компанія випускає ваговий чай, адже саме так можна роздивитися його склад.