НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Наличный курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Як запровадити штучний інтелект та не зруйнувати бізнес

Ефективність штучного інтелекту беззаперечна. Перехід від процесів, орієнтованих на працівників, до процесів, орієнтованих на технології, вимагає від керівників здійснювати прориви у підходах і методах діяльності компаній в усіх секторах економіки
Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронировать участие

Нова технологія штучного інтелекту (ШІ) набирає обертів у всьому світі. За деякими оцінками, впровадження ШІ у 2030 році дасть 14% приросту світового ВВП (на $15,7 трлн), що більше, аніж нинішній сумарний обсяг промислового виробництва Китаю та Індії.

Ефективність штучного інтелекту беззаперечна. Коли ви здійснюєте перехід від процесів, орієнтованих на працівників, до процесів, орієнтованих на технології, ви маєте незначні або навіть нульові додаткові витрати і можете швидко здійснювати масштабні зміни без збільшення витрат. До того ж "розумні машини", які перебувають у процесі навчання та адаптації 24/7, не лише мають 100% точність, але й постійно вдосконалюватимуться. Тоді як люди це робитимуть лише за умови постійного інвестування в набір працівників та їхнє навчання. Крім того, бізнес-процеси, які традиційно передаються на аутсорсинг, уже є ідеальними кандидатами для роботизації.

Компаніям слід відповісти на низку запитань: у яких бізнес-процесах та як правильно запроваджувати технології ШІ у бізнес. Варто відзначити, що зараз розробники певною мірою перебільшують глибину потенційних можливостей ШІ. Через це дуже важливо до переходу на використання новітньої технології здійснити тестування технології, щоб зрозуміти, які обіцянки реальні, а які перебільшені.

Тож із чого почати?

Насамперед, треба провести аналіз операційних процесів, які використовує компанія, та визначити, де в бізнесі можна в найкращий спосіб використати потенціал ШІ. Найкращий шлях — зробити зовнішню неупереджену оцінку, яка передбачає залучення зовнішніх експертів. За результатами такого аналізу також має з'явитися розуміння способів використання ШІ для трансформації бізнес-моделі вашої компанії та можливих результатів таких змін.

Дорожня карта стратегічних змін повинна враховувати, що системи ШІ навчаються в процесі використання, тож перетворення цих технолоій на ефективний інструмент може потребувати певного часу. Впровадження внутрішніх змін варто розділити на два окремих напрямки, перший — запуск покрокового проекту, який має на меті поступово змінювати бізнес зсередини, експериментуючи навколо його ядра. Другий — трансформація компанії шляхом запровадження революційних проектів, які ведуться паралельно з основним бізнесом.

Такі ініціативи, наприклад, можуть передбачати інвестування в стартапи або в самостійну розробку нових продуктів і послуг. Ці кроки є свого роду "насінням", яке потенційно може перерости в бізнес майбутнього.

Найімовірніше, на першому етапі змін компаніям потрібно буде використовувати підхід "зробити — зазнати невдачі — зробити" (do-fail- do). Спробуйте щось зробити, подивіться, що з цього вийшло і що пішло не так. потім спробуйте знову, маючи відповідний досвід й уникаючи повторення помилок.

Розумні машини, які перебувають у процесі навчання та адаптації 24/7, не лише мають 100% точність, але й постійно вдосконалюватимуться

Організаційні зміни

Для більшості компаній ключовим елементом для створення культури, готової для запровадження ШІ, є реструктуризація. Адже пропозиція насправді "оцифрованих" послуг клієнтам вимагатиме перегляду та зміни основних процесів. Це особливо складно зробити у дуже регульованих галузях, які мають структури управління, розроблені з метою максимального дотримання вимог законодавства та мінімізації ризиків. До них, наприклад, належать фармацевтика та юриспруденція.

У таких випадках впровадження ШІ може виявитися набагато складнішим. Із досвіду можу сказати, що в багатьох компаніях, де процеси "оцифровані", існує зрозуміле небажання змінюватися — як на рівні топ-менеджменту, так і працівників. А втім, просто ховати голови в пісок — не дуже вдалий варіант.

Ставлення до ШІ як до чогось, що допоможе лише зменшити адміністративні витрати, — це не стратегія взагалі.

Треба знайти сили та зробити виклик самим собі, перш ніж стане занадто пізно. Минуло лише 30 років від винаходу цифрової камери до кінця для Kodak. Сьогодні цей процес скорочується і може становити лише п'ять років.

Кількість таких Kodak — лідерів галузі, які свого часу опиралися технологічним змінам, повністю знищених інноваційними конкурентами, у найближчі десять років буде величезна. Чи хочете ви, щоб ваша компанія потрапила до їхнього кола?

Один із найпотужніших стимулів для антицифрового лобіювання всередині компанії — страх втратити роботу через зміни, викликані використанням ШІ

Проповідуйте значення, а не ефективність

Один із найпотужніших стимулів для антицифрового лобіювання всередині компанії — страх втратити роботу через зміни, викликані використанням ШІ.

Навіть коли система ШІ здатна скоротити адміністративний процес із восьми тижнів до семи хвилин, комітет управлінців може блокувати її впровадження через побоювання, що остаточне рішення ухвалюватиме не людина, а робот.

Через це важливо, аби керівники компанії допомагали своїм працівникам зрозуміти, що більшу загрозу їхнім робочим місцям становлять не нові технології, а неприйняття нового. потрібно заохочувати культуру, у центрі якої перебуватимуть цифрові рішення для вас і ваших клієнтів, проводити відповідні роз'яснювальні наради з працівниками.

Усвідомлення важливості "розумних машин" має позначатися на зміні функціональних обов'язків керівників компаній. Відповідно до даних опитування KPMG, 68% керівників глобальних компаній у 2017 році вже вжили заходів для зміни своїх функціональних обов'язків, а в 25% організацій зараз створено посаду директора з цифрових технологій. Темп змін надалі лише зростатиме. Нам буде потрібно вносити зміни у посади в правлінні.

Якщо генеральні директори матимуть віртуального помічника? який має доступ до всіх даних щодо результатів діяльності компанії, потреби в існуванні кількох ідентичних посад більше не існуватиме або їх потрібно буде замінити. Фактично підприємством керуватимуть дві групи. перша буде зосереджена на щоденному управлінні, а друга орієнтована на трансформацію.

Це одночасно виклик для правління компанії та захоплююча можливість. Лише згадайте, що AlphaGo, вузькоспеціалізована система штучного інтелекту компанії DeepMind, уже на початку 2016 року була здатна обіграти найкращих у світі гравців Go. Вона самостійно розробила нові стратегії для перемоги, які люди розробити були не в змозі. Тепер уявіть, що ШІ здатний зробити для розвитку вашого бізнесу.

Компанії з багаторічною історією діяльності у найближчі 5-10 років будуть свідками того, як велика кількість "маленьких піраній" ставатиме великими акулами, вибудовуйте власну екосистему

Стартапи, необтяжені великими бюрократичними структурами та спадкоємністю корпоративних традицій, стають у чергу, щоб здійснювати прориви у підходах і методах діяльності компаній у всіх секторах економіки. ШI дозволяє їм швидко збирати та аналізувати величезну кількість інформації, руйнуючи таким чином переваги гравців, які вже встигли зарекомендувати себе на ринку.

У найближчі п'ять-десять років компанії з багаторічною історією діяльності будуть свідками того, як велика кількість цих маленьких піраній ставатиме великими акулами. Якщо вони не зможуть краще скористатися своїми даними, то переваги, які вони мають як давні гравці на ринку, можуть швидко зійти нанівець. Аби встигати за такими змінами, треба бути гнучкими та створювати ефективну мережу партнерів.

Куди ви прямуватимете далі? Коли ви починаєте закладати основу для роботизації бізнес-процесів, слід розглянути такі ключові сфери: зміна вашої стратегії та бізнес-моделі. Впровадження ШІ — це не лише те, що сприяє отриманню прибутку. Це ще й створює чи захищає ваші переваги.

Замість того, щоб видавлювати ще хоч п'ять центів з лінійних, орієнтованих на людину процесів, вашою основною метою має бути максимально ефективне використання нових платформ для роботизації бізнес-процесів, здійснення цифрових перетворень у бізнес-процесах, мінімізація ручної праці та підвищення ефективності витрат, продуктивності й оперативності в реагуванні на нові виклики. Для стратегічного і сталого трансформування застосовуйте комплексну цифрову стратегію та глибоке розуміння того, які соціальні, політичні чи регулятивні бар'єри стоять на шляху до її реалізації.