Як знайти фінансування для свого соціального проекту? 

Як знайти фінансування для свого соціального проекту? 
Акселератори, колективне інвестування та краудфандинг. 4 лайфхаки по пошуку коштів на власний соціальний проект від Української Соціальної Академії
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Ви маєте ідею, яка змінить світ — але що далі? Якою б геніальною вона не була, вам потрібні гроші на оренду офісу, податки, зарплату працівникам та багато іншого — і соціальні підприємства не виключення (про те, як працює соціальний бізнес  -  в публікації "Як створити соціальний бізнес і не прогоріти"). В ситуації, коли навіть комерційному бізнесу важко втриматись на плаву, засновникам соціальних ініціатив треба докласти багато зусиль, щоб переконати банки та потенційних інвесторів в життєспроможності своєї ідеї. Хороша новина в тому, що їм доступні спеціальні гранти для соціального бізнесу, кредити з низькою ставкою, краудфандингові платформи — все залежить від мети бізнеса та можливостей засновника. Тож, яка форма фінансування підійде для вашого бізнесу?

Кредит у банку

Соціальний підприємець може взяти банківську позику на тих самих умовах, що і традиційний бізнесмен — за умовою, що зможе платити відсотки по кредиту та володіє активами, які забезпечать заставу. Банківська позика дозволяє зберегти контроль над підприємством — в такому випадку вам не треба буде звітувати про фінансові результати. Але незалежно від того, прибуткове чи збиткове ваше підприємство, якщо ви не хочете штрафів, то маєте платити за рахунками вчасно. Найголовніші питання, які варто собі задати перед тим, як брати позику: як ви збираєтесь її повертати і що ви зможете зробити, якщо щось піде не за планом? Але необхідність повернути кредит може стати додатковим мотиватором. За результатами опитування, соціальні підприємці, які брали позику, були успішнішими за тих, хто отримав грант (62% прибуткових підприємств проти 35%). Щоб збільшити шанси на отримання кредиту, у вас має бути бізнес-план, перелік витрат та фінансові прогнози на наступні п'ять років. Це допоможе зрозуміти, яку суму необхідно просити і переконати банк у тому, що ви є далекоглядним та надійним кредитором.

Пошук інвестора

Якщо у вас немає активів для забезпечення позики — спробуйте знайти інвестора. "Найефективніший метод — нетворкінг. Тож раджу брати участь в галузевих форумах і конференціях, в конкурсах стартапів та ін, на яких зможете презентувати свій проект, отримати пораду та знайти перших клієнтів", — розповідає СЕО Української Соціальної Академії Михайло Мельник. Залучаючи інвесторів, варто враховувати, що вони стають співвласниками бізнесу. Тож варто замислитись про те, чим вони допоможуть розвитку проекту, окрім грошей. При відборі необхідно, щоб місія, візія та цінності майбутнього соціального підприємства поділялися всіма партнерами", — вважає Михайло. Адже, якщо суспільна місія бізнесу близька всім його засновникам — вони підтримуватимуть рішення, які привілейуватимуть її перед отриманням прибутку.

Колективне інвестування

Якщо вкладення коштів у соціальне підприємство здається інвесторам надто ризикованою ідеєю, можна запропонувати їм мінімізувати ризик, об'єднавши кошти в колективний інвестиційний фонд. В Україні ця модель була успішно випробувана на прикладі київського UrbanSpace500, 500 засновників якого скинулись по 1000 доларів. За цією ж моделлю працюють івано-франківський UrbanSpace100 та одеський 4City.

Краудфандинг

Якщо отримати кредит не вдалося, варто спробувати краудфандингові платформи. В Україні можна отримати фінансування на проект на "Спільнокошті" та "На Старті". Або спробувати свої сили на міжнародних майданчиках — Кікстартері, Crowdfunding International, Indiegogo та ін. Щоб досягти успіху в краудфандингу, вам будуть потрібні додатковий час і зусилля, щоб створити переконливу історію та належним чином її оформити. Також зважайте ваші шанси на успіх — адже з усіх проектів на Kickstarter були успішно профінансовані близько 44%.

Участь в акселераторі для соціальних підприємців

Останнім часом в Украні з'явилось чимало ініціатив для підтримки соціальних підприємств (в нашій країні Акселератор соціальних підприємств працює, наприклад, в Українській Соціальній Академії).  "Акселератор — це свого роду бізнес-майстерня, в якій до роботи над реальними проектами підключаються консультанти, коучі, досвідчені бізнесмени", — коментує Михайло Мельник. Участь в акселераторі — чудовий спосіб познайомитись з іншими підприємцями, отримати поради від спеціалістів у вашій галузі та заповнити прогалини в знаннях, представити проект перед потенційними інвесторами та отримати гроші його запуск.

Стипендії для соціальних підприємців

Якщо ви детально продумали стратгію розвитку та можете довести вплив, який ваше соціальне підприємство матиме на суспільство, спробуйте податись на спеціальні стипендії для соціальних бізнесменів. Серед них: Echoing Green, Voqal, Acumen, Grameen, LGT Venture Philanthropy, Resolution, Shuttleworth, Wild Gift, Rolex Подання на грант чи стипендію — тривалий процес, при якому завжди є імовірність, що ви їх не отримаєте. Щоб претендувати на фінансування, ваше підприємство має відповідати певним критеріям — це може призвести до відхилення від вашої початкової мети.

Допомога родини, друзів та знайомих

Перш, ніж брати кредит в банку, подумайте, може хтось з ваших знайомих хоче допомогти вашій соціальній ініціативі? Друг або член сім'ї може профінансувати вашу ідею, не очікуючи відсотків та швидкого погашення боргу. Якщо ви вирішили зробити інвестором близьку людину, не забувайте, що поєднання роботи і особистих стосунків може призвести до непередбачених проблем. Друзі та родичі часто не усвідомлюють всіх ризиків при заснуванні про стартапів. Тому подібні проекти нерідко закінчуються конфліктом — і, якщо щось піде не за планом, ваші стосунки можуть сильно постраждати. Тож намагайтесь зрозуміти, чого очікує ваш друг чи член сім"ї — найкращим рішенням буде укласти угоду в письмовій формі.

Самофінансування

Часто підприємці вирішують фінансувати своє підприємство за власні кошти — за статистикою, так роблять 77% малих бізнесів. В такому випадку всі ризики несе засновник проекту — але натомість має абсолютний фінансовий та творчий контроль, і ніхто інший (партнери, банки, інвестори тощо) не може впливати на його рішення. Самофінансування найкраще підходить для бізнес-моделей, які не вимагають великих витрат на запуск і мають можливість заробити гроші за короткий проміжок часу — інакше ви ризикуєте втратити свої заощадження.

Як знайти кошти на свій соціальний проект — 4 лайфхаки

1. Подумайте, хто з ваших знайомих міг би вас порекомендувати. У світі бізнесу вкрай важливо з ким ви знайомі та хто знає вас. Потенційні інвестори, як правило, віддають перевагу компаніям, про які вони чули від когось зі свого оточення. Тож якщо хочете запропонувати комусь співпрацю, дізнайтесь чи є у вас спільні знайомі — це може збільшити ваші шанси на успіх в кілька разів. Якщо вам відмовлять — не засмучуйтесь, а попросіть у вашого знайомого порадити кількох людей, яких міг би зацікавити ваш проект. 2. Спробуйте вийти на інвесторів через соцмережі. Соцмережі допоможуть вам не тільки дослідити ринок, отримати фідбек щодо вашого продукту, а й залучити інвесторів. Тож, чим переконливіше ви опишите свою ідею у постах та на сторінці в Фейсбуці — тим більше ваші шанси на успіх.
Якщо ви знаєте, до кого можна звернутись з пропозицією профінансувати вашу ідею, знайти його профіль в соцмережі не потребуватиме великих зусиль. Хто знає, можливо, одне повідомлення допоможе вам знайти фінансування для бізнесу? 3. Зверніться за допомогою до ментора. Якщо у вас досі немає ментора — саме час його знайти. Як правило,менторами стають провідні діячі у галузі. Ментор допоможе вам зрозуміти, де шукати фінансування або навіть познайомить з потенційними інвесторами. 4. Відвідуйте бізнес-івенти. Успіх у зборі коштів пов"язаний з вашою репутацією та видимістю у бізнес-колах. Відвідування бізнес-подій — чудовий спосіб завести такі знайомства. Спробуйте заздалегідь дізнатися, хто відвідує подію, чим вони можуть бути вам корисні — та призначайте зустрічі.

Анастасія Суворова, Українська Соціальна Академія