Міжнародний бізнес схожий на окрему правильну державу ― Тарас Лукачук

Президент регіону EEMEA Jacobs Douwe Egberts, Тарас Лукачук розповів проекту СЕО4U про здобутки бізнесу, якому 100 років, про мінуси трендової сьогодні глобалізації та про власне менторство
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Вже кілька років поспіль Тарас Лукачук залишається на топових позиціях у рейтингах найкращих управлінців країни. У компанії Jacobs Douwe Egberts він очолює регіон EEMEA (Східна Європа, Центральна Азія, Близький Схід та Африкa)

Чому ви вирішили приділити свій час малому бізнесу?

У моєму житті є час для "соціальної роботи". Цей проект ― її частина. Я знаю, як працює Європейська Бізнес Асоціація, у неї вдалі проекти.

Чим найперше ви хочете поділитися з підприємцями?

У мене немає жодних ілюзій, що я комусь нестиму життєву мудрість. Насамперед треба зрозуміти, яка це людина, який її бізнес, де у підприємця не стикуються знання, досвід та дійсний стан речей. Стикувати їх ― мета моєї участі.

Тобто універсальних порад немає?

Ні, їх не існує. Люди, які пропонують універсальні поради, насправді пропонують плацебо. Звісно, є загальні речі, універсальні життєві цінності, але це інша тема.

Чи знаєтеся ви на проблемах малого та середнього бізнесу?

Напевно, ні. Мій досвід (20 з лишком років) ― це робота у великому міжнародному бізнесі.

Чи є спільні проблеми в МСБ та великого бізнесу в Україні?

У бізнесі, як і в суспільстві, одна проблема ― економіка.

Але є велика різниця між українським і міжнародним бізнесом. Я позитивно ставлюся до українського бізнесу, але йому лише 20 років. Термін життя міжнародного бізнесу більшості компаній часто вимірюється десятками, ба навіть сотнями років. Географія досвіду українського бізнесу ― одна країна, міжнародного (у моєму випадку) ― 100 країн. Порівняймо можливості: 100 років ― 100 країн та 20 років ― одна країна. Вони абсолютно різні.

А що для вас було найкориснішим у досвіді "100 країн ― 100 років"?

Я виокремлюю декілька блоків. Перший ― робота з людьми. Другий ― структуризація та систематизація процесу ухвалення рішень та управління. Люди і процеси ― ось найбільший здобуток міжнародного бізнесу.

Корисною є структуризація в усьому: визначати пріоритети, фокусуватися на головному. Адже людина не може одночасно виконувати більше двох-трьох завдань. Якщо у неї десять пріоритетів ― нічого не вийде. Це розумієш не одразу, згодом. Але щоб це усвідомити, можна або самому йти 100 років, або тобі про це розкажуть.

Який бізнес найважливіший для економіки країни ― малий чи великий?

Основою будь-якої успішної світової моделі країни є малий та середній бізнес. Якщо економічна влада в країні сконцентрована у декількох великих підприємств або галузей, це дуже збіднює економіку. Весь світ через це колись проходив ― Америка 100-150 років тому, ми проходимо зараз, коли більшість українського капіталу сконцентрована в руках 10-20 бізнесових груп. І це погано.

Малий та середній бізнес ― це основа працевлаштування, диверсифікації в країні, можливість обирати свій стиль працевлаштування. Не всі хочуть бути частиною великої системи.

А чи був у вашому житті досвід менторства?

У мене є такий досвід, тому я розумію його позитивний вплив. Щоб отримати результат, потрібно аби у ментора та менті був сильний емоційний зв"язок. Вони повинні хотіти це робити. Такі речі не відбуваються за один-два дні.

Яким би ви хотіли бачити вашого підопічного?

Це повинна бути людина з великим потенціалом до зростання. Вона має не лише бажати щось зробити, а й мати емоційну та інтелектуальну здатність для цього.

По-друге, людина повинна мати певні правила життя (їх важко визначити одразу, але можна зрозуміти за тим, як вона будує свій бізнес), які б збігалися з моїм розумінням цінностей. По-третє, це людина без обмежень, яка вірить, що все можливо.

Щодо експертизи, ви відчуваєте, де можете дати більше?

Насамперед хочу допомогти людині визначитися, який бізнес їй обрати, як оминати сьогоднішні обмеження та долати негаразди. А галузь може бути будь-яка ― правила однакові.

У вас досить велика міжнародна компанія. А як ви вносите зміни в роботу компанії?

Чи не найголовніша цінність великого міжнародного бізнесу ― структурованість і фокус на основних речах. Ми працюємо, аби компанія могла сконцентруватися на виконанні ключових завдань упродовж року, бажано ― трьох-п"яти. Однак це не означає, що ми нічого не змінюємо. Те, що ми робимо в Україні, дуже схоже на те, що ми робимо зараз у Південній Африці. Просто масштаби різні.

У світі дедалі меншає кордонів. Стандартизація і можливість швидко брати найкращі речі і впроваджувати їх на глобальному рівні ― це те, що ми робимо. Люди хочуть зрозумілого стабільного середовища.

Чим чудовий міжнародний бізнес? Він правильний, а історична селекція вибрала найсильніших. Ті, хто залишилися, мають жити за цими правилами; так працює міжнародне суспільство. Вони нагадують державу — хорошу, правильну державу.

Вам не подобається глобалізація. Чому?

Стандартизацію та глобалізацію ніхто не скасовуватиме. Хочемо ми цього чи ні, а речі стають надто схожими. Прикро, коли все у світі однакове. Це персональний погляд. Мені подобається, коли їжа смакує по-різному. Італійське вино від винарень, які розташовані за 20 кілометрів одна від одної, суттєво відрізняється. Я був би сильно розчарований, якби воно смакувало однаково.