- Тип
- Эксклюзив
- Категория
- IT и Телеком
- Дата публикации
Річниця заборони російського софту: як змінився ринок
Минув рівно рік після знакової для ринку бухгалтерського програмного продукту події — застосування санкцій щодо програмного забезпечення російського виробництва. Це обмеження зіграло роль своєрідного чорного лебедя — каталізатора нових процесів та тенденцій у галузі.
Очікувано, послаблення позицій багаторічного монополіста призвело до активізації інших гравців на ринку та появи живої конкуренції. Уже влітку 2017 року було представлено багато нових розробок, щоправда, далеко не всі з них змогли стати конкурентоспроможними і завоювати свою аудиторію. Ті ж компанії, яким це вдалося, вочевидь обрали правильну стратегію щодо позиціонування та якості свого продукту.
Чого хоче споживач?
Бажання завоювати споживача змусило нарешті задатися вічним питанням: а чого, власне, споживач найбільше хоче? Відповіддю на це конкретне (ні в якому разі не риторичне) запитання виявилася простою та елегантною: справа не стільки в ціні продукту чи інших тимчасових факторах, скільки у якості сервісної підтримки. Відтак відбулося переосмислення самого змісту продукту та зміна позиціонування. Успішні розробники софту зробили акцент на головній цінності продукту, що забезпечує комфорт та надійність у користуванні.
Скажімо, сучасні економічні гіганти, такі як Amazon або Alibaba, у якості основної цінності пропонують не продукт власного виробництва; вони забезпечують очікувано високий рівень сервісу. Аналогічно на сучасному ринку, говорячи про бухгалтерське програмне забезпечення, мають на увазі не лише написаний код та програму для встановлення, а цілісний комплекс із сукупності дій із навчання персоналу, сервісної підтримки і зокрема вже самого програмного продукту та його оновлень. Запитайте споживача, і він вам розповість, що для нього впровадження на підприємстві нового бухгалтерського софту — це не його купівля та встановлення, а, насамперед, довготривала інтеграція, яка потребує часових та грошових інвестицій у навчання персоналу. Саме тому з'явилися інноваційні для цього ринку сервісні пакети, в які є можливість обрати ті аспекти супроводу, які найбільше актуальні для конкретного користувача.
Знання — це сила
Створення та проведення курсів, вебінарів та відео-інструкцій з користування своїм програмним продуктом — стратегічний напрямок роботи лідерів ринку. Ця тенденція виникла у відповідь на те, що останні 30 років українська освіта працювала на прищеплювання навичок роботи в 1С ще з університетської аудиторії. На противагу цьому успішні компанії-розробники бухгалтерського софту готові навчати користувачів та вкладати ресурси у розвиток їхніх навичок. З цією метою також налагоджується співпраця із профільними закладами вищої освіти.
Сервіс на випередження
Ще однією тенденцією є продуманість програмних рішень на етапі розробки. Так, успішні українські компанії намагаються конкурувати із російським продуктом, що розроблювався ще в 90-ті й, по суті, є збірною солянкою із різних продуктів та баз.
Також хороші розробники докладуть максимум зусиль при побудові архітектури програмного продукту, щоб у майбутньому поточні питання роботи програми можна було вирішувати за допомогою простого консультування працівника сервісного центру, без залучення програміста. Це суттєво полегшить роботу клієнта, а також зекономить витрати на обслуговування споживачів.
Захмарне майбутнє
Очікування користувачів трансформуються під впливом розвитку нових технологій та можливостей; вони набули ще більшої ваги у зв'язку з перезапуском конкурентного середовища після заборони російського софту. Одна з найочевидніших загальносвітових тенденцій останніх років — перехід на хмарні технології обчислення. На разі 7 із 10 стартапів у Кремнієвій долині стосуються побудови та архітектури для хмарних рішень. Незважаючи на те, що український ринок продовжує надавати перевагу стаціонарним рішенням, він неминуче підпаде під цей тренд. Тож це саме той напрям, в якому розвиватиметься галузь у найближчі 5 років.
Серйозно та надовго
Компанії, що прагнуть відбирати ринок у 1С, на разі працюють на перспективу. Вони починають інвестувати у власний персонал та розбудову ринку як таку. Відповідно, така діяльність дуже довготермінова — це робота на роки наперед. Лише пристосування до найделікатніших змін у потребах клієнтів та відповідність головним тенденціям української та світової економіки дозволить українським компаніям випередити російського підсанкційного конкурента у боротьбі за майбутнє українського ринку бухгалтерського програмного забезпечення.