НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Наличный курс:

USD

42,31

42,23

EUR

44,40

44,15

Мала приватизація: підсумки першого місяця

Мала приватизація через систему ProZorro.Продажі — це, мабуть, найпомітніша частина приватизації, тому що стосується безпосередньо громад, а отже кожного з нас

У межах малої приватизації продаються сотні об'єктів по всій країні. Мова йде про невеликі підприємства і майно вартістю до 250 млн грн. І продаж таких об'єктів може, по-перше, зробити багатшими міста та цілі регіони, бо ефективний продаж їх поповнить бюджети громад. А також допоможе створити нові робочі місця і розвинути малий та середній бізнес, бо відтепер приватизувати підприємства можна буде за зрозумілою і надійною процедурою.

Згідно з новим Законом України "Про приватизацію", під малу приватизацію підпадає не тільки нерухомість або пакети акцій, але й рухоме майно і багато чого іншого. Завдяки ринковим умовам для продажу, які надає ProZorro.Продажі (прості єдині правила для всіх, чесна конкуренція, повна прозорість і відкритість даних), всі одночасно дізнаються про те, що Фонд держмайна України або сільська рада продає свій об'єкт. Хоча раніше покупці майже не мали можливості дізнатись про те, що якийсь об'єкт можна купити.

І відтепер за приміщення у невеликому містечку можуть боротися покупці з усієї країни.

Історія нашої системи ProZorro.Продажі почалася з продажу майна збанкрутілих банків разом з Фондом гарантування вкладів фізичних осіб. Ми отримали успішний досвід в державних продажах. Так, за два роки обсяг продажів таких непростих активів (це кредитні зобов'язання, які часто мають погане забезпечення) склав 10 млрд гривень. Це, наприклад, більше, ніж Фонд державного майна України продав за останні п'ять років. В системі вже зареєстровано більше 7,5 тисяч учасників. Тобто до запуску малої приватизації ми підійшли добре підготовленими.

Одна з головних особливостей ProZorro.Продажі — дворівнева архітектура, побудована за прикладом системи закупівель ProZorro. Перший рівень — це центральна база даних, в якій відбуваються всі транзакції і де зберігаються всі дані; цю базу даних контролює держава. Другий рівень — це велика кількість комерційних і державних електронних майданчиків, приєднаних до бази даних, які є по суті агентами чи брокерами, продавцями. Майданчики забезпечують маркетингові заходи, залучаючи покупців.

Чому саме така дворівнева система? Бо вона довела свою ефективність в закупівлях і найкраще поєднує сильні сторони держави і бізнесу. Так, держава гарантує безпеку і збереження даних. А приватний електронний майданчик дає продавцям і покупцям якісний сервіс. Досвід підказує, що приватна компанія може краще продавати, ніж державний орган приватизації, як це було раніше. Майданчики використовують маркетингові підходи, активно працюють з покупцями, будують бізнес-моделі та бізнес-стратегії.

Перші підсумки

Перші торги малої приватизації відбулися в ProZorro.Продажі в серпні, тому ще рано говорити про якісь чіткі тренди, але ми вже маємо успішні кейси. Відбулась майже сотня успішних аукціонів. Є вже перші підписані і завантажені в систему договори. А якщо договір про купівлю-продаж об'єкта приватизації завантажено в систему, це означає, що його приватизація завершена.

У малій приватизації є дві основні сутності. Перша — це реєстр об'єктів приватизації. Він потрібен для того, щоб органи приватизації (Фонд державного майна, місцеві органи влади) задекларували те, що вони будуть продавати. А потенційні покупці заздалегідь прицінилися, обрали те, що їх найбільше цікавить. Об'єкти в цьому реєстрі знаходяться до того часу, поки вони не будуть готові до продажу.

Друга — це вже безпосередньо аукціони. Коли вже об'єкт готовий до продажу, призначається дата аукціону, його детальні умови (загальна вартість, вартість одного кроку тощо) і потенційний покупець може реєструватись на аукціон.

Варто відзначити, що органами приватизації згідно з законом можуть бути органи місцевого самоврядування і ФДМ.

Станом на 13 вересня в систему заванатажено біля тисячі об'єктів, і по половині з них вже оголошені аукціони на суму 300 млн гривень. З них Фонд держмайна оголосив 369 аукціонів, ще 144 аукціони оголосили органи місцевого самоврядування.

Поки що органи місцевого самоврядування трохи відстають за кількістю об'єктів, тому що ФДМУ — централізована організація, яка в один момент завела в систему інформацію майже про всі об'єкти, які вони мають під приватизацію на 2018 рік. 

Проте місцеві громади поступово набирають обертів, тому ми очікуємо, що їхні показники до кінця року вирівняються.

Лише за місяць в малій приватизації успішно проведено 54 аукціони ФДМУ на суму 48,8 млн грн. А також 35 аукціонів місцевої влади на 68,9 млн грн. Разом це 89 аукціони на 117 млн гривень.

Чи ефективна система?

Усі були шоковані тим, наскільки швидко і ефективно розпочалась мала приватизація. Бо раніше ці самі об'єкти не мали значної популярності. І ми очікували, що для перших успішних аукціонів буде потрібно чимало часу. Але результат перевершив наші очікування. Ви можете зайти в нашу систему, подивитися — здавалося б, не дуже привабливі об'єкти (часто це господарські приміщення, які не використовуються) успішно продаються. Бо бізнес бачить в них потенціал.

Бізнес приходить і говорить, що ці об'єкти варті набагато більшого, ніж хочуть продавці. І не просто говорить, а підвищує ціну під час аукціону. Таким чином ми отримуємо реальну ринкову ціну. Зараз стартова ціна за законом визначається на рівні балансової вартості. Раніше для визначення стартової ціни потрібно було робити оцінку, а це — час та кошти. До того ж, як виявилось, офіційна оцінка погано визначає ринкову ціну.

Наш досвід доводить: коли приходять багато покупців, коли правила однакові і немає штучних обмежень, ціни зростають в рази!

Є кілька прикладів по Львівській міськраді, коли під час аукціону ціна зростала в 2-3 рази. Наприклад, з 1,6 млн грн до 5 млн грн, або з 300 тис. грн до 620 тис. грн  за об'єкти нерухомості. Є схожі результати в Києві. Фонд держмайна продавав об'єкт, ціна якого зросла більш ніж вдвічі: з 8 до 19,5 мільйонів грн.

Треба визнати, не всі об'єкти продаються з першого разу, і не всі вони варті ціни, яку за них просять. Але для цього теж є процедура. Якщо об'єкт не продається, він автоматично перевиставляється на торги зі знижкою. Якщо ж він вдруге не продається, то призначається спеціальний аукціон зі зниженням ціни. Таким чином, будь-який об'єкт рано чи пізно знайде свого покупця.

Мала приватизація для громади допомагає ефективно продати майно. Наприклад, тиждень тому мені телефонувала сільська рада, яка хоче продати на металобрухт водогін довжиною 14 кілометрів. Стартова ціна визначена по оцінці на рівні 4 млн грн. І вони дуже хвилюються, щоб хтось його купив. Бо ціна водогону — в два рази більша їхнього річного бюджету. Якщо його продадуть, то село зможе вкласти ці гроші в свій розвиток, в розвиток громади. А чи не це є кінцева мета кожної реформи?

Довідково

  • Станом на 13 вересня до реєстру з малої приватизації додано 972 об'єкти.
  • Загальна кількість оголошених аукціонів — 513, загальна початкова ціна продажу по оголошеним об'єктам становить — 384 млн 674 тис. грн.
  • Фондом Державного майна та його регіональними відділеннями оголошено 369 аукціони, загальна початкова ціна продажу — 242 млн 404 тис. грн.
  • Органами місцевого самоврядування оголошено — 144 аукціони, загальна початкова ціна продажу — 142 млн 280 тис. грн.
  • Проведено 89 успішних аукціонів, очікувана сума доходу — 117 млн 761 тис. грн.
  • Успішні ФДМУ 54 аукціони на суму 48 млн 823 тис. грн.
  • Успішні ОМС 35 аукціонів на суму 68 млн 937 тис. грн.

Не пропустите самые важные новости и интересную аналитику. Подпишитесь на Delo.ua в Telegram