Чи буде ефективним новий порядок фінансової реструктуризації

19 жовтня 2016 року був введений в силу Закон України "Про фінансову реструктуризацію", що передбачає порядок добровільної фінансової реструктуризації боргів українських компаній в досудовому порядку. Які головні особливості Закону?

19 жовтня 2016 року був введений в силу Закон України "Про фінансову реструктуризацію", що передбачає порядок добровільної фінансової реструктуризації боргів українських компаній в досудовому порядку. Цей Закон був розроблений спільно з Європейським банком реконструкції та розвитку, Світовим банком та Міжнародним валютним фондом і є вимогою програми співпраці України з МВФ та однією з цілей Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року.

Очікується, що така законодавча ініціатива забезпечить прозорий та ефективний механізм проведення реструктуризації, що надасть підтримку підприємствам, які знаходяться в проблемному фінансовому стані. Однак сьогодні не всі учасники ринку розуміють переваги цього Закону. Так, наша юрфірма останнім часом отримала кілька запитів з проханням пояснити його основні положення та ключові аспекти.

Головні особливості Закону

Перш за все, це створення ефективного механізму домовленості між учасниками реструктуризації, можливість зупинення процедури банкрутства боржника, автоматичне введення мораторію, що включає, але без обмеження, заборону звернення стягнення на майно боржника та поручителя, задоволення вимог пов"язаних осіб боржника, нарахування неустойки (штрафу, пені) за невиконання зобов"язань та зупинення перебігу позовної давності, у тому числі строку на пред"явлення вимоги до поручителів. Крім того, з метою заохочення до взяття участі в процедурі реструктуризації передбачено особливий податковий режим як для боржника, так і для кредиторів.

За організацію, координацію та адміністрування процедури фінансової реструктуризації будуть відповідальні спеціальні новостворені органи, такі як Спостережна рада, Секретаріат та Арбітражний комітет. Головна роль Спостережної ради полягатиме в організації проведення процедури реструктуризації, а саме в обранні складу Секретаріату, Арбітражного комітету та затвердженні вимог до документів, що необхідні під час проведення процедури фінансової реструктуризації. В свою чергу, Секретаріат є органом, який приймає та затверджує заяву щодо проведення реструктуризації від боржника, інші необхідні документи, розробляє рекомендації для процедури фінансової реструктуризації та ін. З метою вирішення будь-якого спору в процесі фінансової реструктуризації будь-який залучений кредитор матиме змогу звернутися до Арбітражного комітету. Особливого значення дане положення набуває на етапі, коли за план реструктуризації проголосували 2/3 від загальної кількості кредиторів, оскільки, кредитори, які не погодилися, зможуть звернутися до арбітражного вирішення спору. Роль арбітражу підсилена тим, що в результаті розгляду спору він надає остаточне рішення, яким затверджує умови плану реструктуризації, що є обов"язковими для всіх залучених кредиторів.

Що необхідно взяти до уваги боржнику перед ініціюванням процедури реструктуризації?

По-перше, відповідність боржника встановленим вимогам. Такими є: перебування боржника в критичному фінансовому стані, визнання незалежним експертом його діяльності перспективною, відсутність щодо нього провадження у справі про банкрутство та здійснення санації, наявність заборгованості хоча б перед однією фінансової установою та факт того, що з початку проведення останньої процедури фінансової реструктуризації минуло 18 місяців.

По-друге, готовність однієї або декількох фінансових установ, вимоги яких складають більше половини портфеля заборгованості боржника, розпочати процедуру реструктуризації. Реструктуризація буде розпочата лише за умови їхньої згоди. При цьому фінансовою установою може виступати установа, що визнається фінансовою у рамках українського законодавства, міжнародна фінансова організація, іноземна фінансова установа, яка надала кредит, позику в іноземній валюті резиденту України на підставі договору, зареєстрованого НБУ.

Мораторій та договір про відстрочку

З початком процедури фінансової реструктуризації запроваджується автоматичний мораторій на 90 днів, який може бути продовжений ще на 90 днів. Також є можливість припинити мораторій за згодою залучених кредиторів та укласти договір про відстрочку. Перевагою останнього є те, що він передбачає заборону залученим кредиторам, які підписали договір про відстрочку, стягнення заборгованості та звернення стягнення на предмет застави у судовому та позасудовому порядку. Такий договір надає залученим кредиторам право контролювати залучення фінансування та відчуження майна боржника.

Зупинення процедури банкрутства

Якщо на момент початку процедури реструктуризації було подано заяву про порушення провадження у справі про банкрутство, боржник або залучений кредитор має право подати клопотання про зупинення процедури банкрутства.

Переведення боргу в капітал

Одним із інструментів нового порядку реструктуризації заборгованості підприємства є можливість переведення зобов"язань боржника у капітал, що означає обмін кредитором свого права вимоги до боржника на частку в його статутному капіталі. Однак здійснення такої операції може зіткнутися із певними законодавчими бар"єрами. Наприклад, у випадку реструктуризації боргу товариства з обмеженою відповідальність положенням ст. 144 Цивільного кодексу України забороняється звільнення учасника товариства з обмеженою відповідальністю від обов'язку внесення вкладу до статутного капіталу товариства, у тому числі шляхом зарахування вимог до товариства.

Залучення експерта

Важливу роль в даному порядку реструктуризації відіграє незалежний експерт, що залучається для проведення огляду фінансово-господарської діяльності боржника та плану реструктуризації. Вимоги до незалежних експертів затверджуються Спостережною радою. Важливо підкреслити, що експерт повинен мати фінансову та юридичну освіту, що дозволить не лише прогнозувати фінансову перспективність боржника, але й попереджувати можливі юридичні ризики.

Закон буде діяти протягом 3 наступних років, а саме до 19 жовтня 2019 року. У випадку успішної реалізації процедури фінансової реструктуризації відповідно до передбаченого порядку дія закону може бути продовжена. Ми впевнені, що запровадження законодавчого механізму реструктуризації забезпечить врегулювання питань, які з"являлися на практиці до прийняття цього Закону. Здебільшого такі питання стосувалися застосування інструментів реструктуризації, які походили з практики іноземних країн. У разі успішної підтримки учасниками фінансового ринку законодавчої ініціативи, на нашу думку, це призведе до існування в Україні прозорого та прискореного шляху реструктуризації боргів підприємств.