Фандрейзинг, який працює — досвід SoftServe

Займатися фандрейзингом — це наче крутити педалі велосипеда. Поки ти закликаєш до допомоги — вона надходить, як тільки замовкаєш — все зупиняється. Як ефективно комунікувати про благодійність, щоб не заспамити колег?

Корпоративні фандрейзингові програми — новий популярний формат залучення працівників до КСВ і благодійних проектів компанії. Все більше великих і малих організацій починають системно працювати у цьому напрямку, тож спільнота менеджерів, дотичних до таких проектів, також росте.

Власне, у SoftServe, де я працюю вже п'ять років, КСВ-напрямок глибоко інтегрований в операційну діяльність компанії. А з 2014 року в компанії було створено Благодійний Фонд "Відкриті очі", який на засадах спільнокошту реалізовує різноманітні соціальні проекти, ініціаторами яких є працівники компанії.

За час діяльності Фонду ми реалізували вже десятки благодійних та волонтерських соціальних проектів та, відповідно, провели десятки фандрейзингових кампаній та встигли випробувати різні формати залучення працівників. Висновками про важливі засади роботи над такими проектами та найбільш ефективними форматами з нашого досвіду хочу поділитися з вами.

Визначте чіткі правила

Важливою є чітка політика вашої компанії чи організації щодо напрямків та принципів, за якими обираються і реалізовуються соціальні проекти.

Кожна велика компанія отримує десятки звернень про допомогу, спонсорство чи благочинність щомісяця. А якщо компанія соціально відповідальна — таких запитів можуть бути сотні.

Як у питаннях КСВ важливо сфокусуватися на кількох ключових для компанії напрямках, так і в благодійних програмах варто тримати фокус, якщо не на специфічній проблемі, то принаймні на базових засадах, якими ви керуєтесь, беручись до справи.

Оскільки наш Фонд реалізовує благодійні проекти, які ініціюють працівники SoftServe, то тематика, масштаб і географія — дуже широкі. Проте ми визначили основні критерії, якими керуємося, приймаючи рішення про те, йти у проект чи ні. Це допомагає Фонду відсіювати невідповідні ініціативи та підтримувати справді ті проекти, які матимуть максимальний ефект та будуть життєздатними. Для себе ми визначили кілька принципових вимог.

  • По-перше, проект має бути спрямований на вирішення гострої соціальної проблеми, вона може бути масштабна — в розрізі цілої країни, або ж локальна — в розрізі певного міста. Однак рішення, яке ми хочемо імплементувати, має допомагати багатьом людям.

Наприклад, одним з великих проектів Фонду, на який ми збирали кошти більше року, було оснащення львівської дитячої клінічної лікарні інноваційним обладнанням, яке дозволяє рятувати новонароджених, що перенесли гіпоксію під час пологів, від тяжких неврологічних та фізичних ускладнень. До реалізації проекту подібні медичні процедури застосовували лише у кількох медичних закладах в Україні, а тому відсоток діток, які не могли своєчасно отримати необхідну терапію, був суттєво вищим. Відтепер їх застосовують у Львові, і це рятує від можливих тяжких ускладнень сотні немовлят щороку.

  • По-друге, ми дуже прицільно обираємо партнерів.

I це правило, на жаль, грунтується на гіркому досвіді. Ми мали досвід такого проекту, теж з медичною установою, коли медичне обладнання, придбане спільними зусиллями батьків маленьких пацієнтів та нашим Фондом, так і не застосовується лікарями, хоча лікарня має в ньому шалену потребу. Цей випадок навчив нас ретельно перевіряти репутацію і наміри тих організацій чи установ, які будуть кінцевими власниками та користувачами результатів проекту.

Тут у пригоді стають фахівці з громадських організацій, установ тієї чи іншої сфери, з якими ми вже маємо позитивний досвід співпраці і впевнені в їх експертній думці,  чи менеджери з КСВ інших компаній, які охоче діляться позитивним чи негативним досвідом співпраці із установою, що дає нам можливість уникати подібних випадків у майбутньому.

  • Третє правило, яким ми завжди керуємося — не передаємо безпосередньо кошти як результат благодійної ініціативи. Ми займаємося реалізацією проекту від початку до кінця і передаємо нашим партнерам виключно продукт проекту — ремонт, техніку, медичне обладнання тощо.

У такий спосіб ми чітко розуміємо і контролюємо цільове використання коштів, а маючи можливість користуватися ресурсами SoftServe, часто можемо отримати вигідніші ціни чи умови і працювати з перевіреними підрядниками, яким довіряємо, і які у такому разі також долучаються до реалізації доброї справи.

"Кімната позитиву" у Івано-Франківську

"Кімната позитиву" у Івано-Франківську

"Кімната позитиву" у Рівному

Маркетуйте ваш соціальний проект

Кожен з проектів Фонду ми комунікуємо як готовий маркетинговий продукт — з неймінгом, якісними ілюстративними матеріалами, історією та проблемою, яка за ним стоїть.

Заздалегідь визначаємо необхідний обсяг робіт та бюджет і лише тоді виходимо з комунікацією до колег. Щоб навіть з одного листа люди розуміли, яку проблему ця ініціатива допоможе вирішити, чому це важливо і хто є кінцевою цільовою аудиторією.

У час перенасичення інформацією надзвичайно важлива влучність комунікації, щоб не заспамити, привернути увагу, коротко викласти важливе і мотивувати людей долучитись. Тоді відгук на вашу комунікацію буде максимально швидким та ефективним. Іноді одного листа до працівників з проханням про фінансову підтримку нам буває достатньо, щоб отримати потрібну реакцію і зібрати необхідні ресурси на реалізацію проекту.

Не просіть грошей. Запропонуйте щось натомість

Чуйність наших колег — це велика цінність, адже саме завдяки їм ми можемо робити те, що робимо. Однак звертаючись по допомогу, надзвичайно важливо підтримувати зворотній зв'язок — робити також якісь приємні та корисні речі для ваших донорів, бути вдячними. Ми стараємося робити це у різний спосіб, починаючи від символічних подарунків та відзнак нашим найбільш відданим волонтерам на рівні компанії і завершуючи форматом корисних фандрейзингових кампаній, націлених на широку аудиторію наших працівників.

Наведу кілька прикладів

Зараз наш Фонд реалізує великий проект "Кімнати позитиву 2.0". Він полягає у створенні приємного і позитивного простору для розваг і навчання у дитячих лікарнях.

Ми вже відкрили три такі кімнати — перша з них у Вроцлаві (Польща), ще дві на черзі. Оскільки проект масштабний і дорогий, нам доводиться шукати креативні підходи у тому, як забезпечити реалізацію проекту. І цієї весни у пригоді нам стали… книги.

На початку цього року ми встановили у всіх львівських офісах компанії (а їх тут наразі вже 9) книжкові полички для благодійного буккросингу і запропонували колегам прості правила для користування цим сервісом. Усі охочі можуть принести з дому книги, якими готові поділитися з колегами, і залишити на поличці. Це їхній благодійний внесок. Усі ж решта, беручи собі ту чи іншу книгу, мають залишити у скарбничці 50 гривень, які ми скеруємо на підтримку "Кімнат позитиву 2.0".

Книжкові полички для благодійного буккросингу

Ініціатива показала себе надзвичайно позитивно, адже полиці постійно поповнюються новою літературою, серед якої багато свіжовиданих бестселерів, класики, професійної технічної літератури, трапляються навіть комікси, а наші скарбнички — новими і новими пожертвами. Це працює без жодних нагадувань. Виявилося, що ми вигадали додаткову приємність для колег в офісі, якою вони охоче користуються, водночас допомагаючи Фонду.

Іншою книжковою фандрейзинговою кампанією став благодійний книжковий ярмарок, який відбувся завдяки участі мега-класного українського Видавництва Старого Лева (ВСЛ). Упродовж двох місяців спільно з ВСЛ ми проїхалися офісами SoftServe у 7-ми містах України. У день ярмарку офіс перетворювався на справжню книгарню — у холі на столах були розкладені стоси книг, що налічували десятки найсвіжіших і найпопулярніших видань ВСЛ для дітей і дорослих. Видавництво продавало книги з власною умовою — 20% від вартості кожної проданої книги піде на проект "Кімнати позитиву 2.0".

Благодійний книжковий ярмарок

У такий спосіб нам вдалося зібрати на наш благодійний проект понад 50 тисяч грн. Зауважте, теж не просячи у працівників грошей. Наші співробітники ж розцінили цю подію як додаткову приємність — бо вони не лише підтримали добру справу своєю покупкою, але й придбали кілька омріяних книг для себе і також для дитячих бібліотек в "Кімнати позитиву".

Замість висновку

Кожен благодійний проект — це свого роду стартап: ти вивчаєш проблему, шукаєш ефективне рішення, потім кошти для його втілення і продумуєш, як забезпечити життєздатність твого продукту у перспективі.

Від того, хто твоя команда, чи поділяють вони твій ентузіазм, чи готові мислити креативно і включати своє друге дихання на етапах, коли здається, що ціль таки неосяжна, залежить 80% успіху вашої справи.

Яку філософію ви сповідуєте як цілісний організм — чи беретесь за всі ідеї, які з'являються звідусіль, чи дотримуєтесь певного курсу? Від цього залежить, наскільки ефективною і продуктивною буде ваша робота.

Коло ваших друзів, партнерів і те, як ви підтримуєте з ними стосунки, не лише бізнесові, але й звичайні людські взаємини є попутним вітром для вітрил вашої організації, спільноти чи навіть ініціативної групи. Вони допомагають вам швидше рухатись обраним шляхом, ставити нові цілі і відкривати нові горизонти.

Немає нічого неможливого, а коли робиш добру справу, вона 100% вдасться, головне докласти зусилля, об'єднавши навколо неї хороших людей, яких у нашій країні дуже багато.  

З минулого року долучитися до наших проектів можуть не лише працівники SoftServe, але й усі охочі. Тож якщо Вам імпонує те, що ми робимо — долучайтеся, будемо разом змінювати світ на краще)