Де мають платити податки українці, що є резидентами інших країн

В житті певного кола українських громадян рано чи пізно постає питання оптимізації оподаткування особистих доходів. Вважають, що для цього достатньо набути статусу податкового резидента іншої країни, де оподаткування здійснюється за нульовою ставкою або ж за ставкою нижчою, ніж це передбачено українським законодавством. Оскільки при цьому громадянин України продовжує проживати в Україні, необхідність визначення його центру життєвих інтересів має цілком конкретні правові наслідки

Проблема визначення та встановлення центру життєвих інтересів фізичної особи

"Центр життєвих інтересів" (далі — ЦЖІ) як категорія податкового права допомагає визначити резидентський статус фізичної особи для її оподаткування в Україні; дає змогу визначити у відповідних угодах про уникнення подвійного оподаткування право конкретної держави оподатковувати таку фізичну особи.

На жаль, ЦЖІ не має визначення ні в національному чи міжнародному праві, ні в судовій практиці. У коментарі до Модельної Конвенції ОЕСР запропоновано критерії оцінювання ЦЖІ фізичної особи, а саме: її сімейні та соціальні зв"язки, зайнятість, політична, культурна та інша діяльність, місце ведення бізнесу чи місце, з якого особа управляє своєю власністю. Однак ці критерії не враховують усіх життєвих ситуацій, є рекомендаціями, а українські суди застосовують їх досить формально та не завжди послідовно. Тому важливо враховувати практику зарубіжних судів щодо тлумачення і застосовування поняття ЦЖІ. Це дозволить запобігти можливим ризикам, коли податкові та судові органи України — розуміючи ціну питання — будуть застосовувати більш творчі та сучасні підходи до встановлення ЦЖІ фізичної особи.

Чому статус резидента Монако не гарантує оподаткування доходів фізичної особи за нульовою ставкою?

Італійський оперний співак Лучано Паваротті у 1983 році набув статусу резидента Монако, придбавши там житло та зареєструвавшись у відповідному італійському реєстрі як особа, яка проживає закордоном. Так він прагнув оптимізувати оподаткування своїх особистих доходів, сплачуючи податки за нульовою ставкою.

Незважаючи на це, у 1997 році податкові органи м. Модени (Італія) донарахували податок на доходи Паваротті, вважаючи його податковим резидентом Італії. Л.Паваротті не погодився з таким рішенням італійських податкових органів та оскаржив його до суду. На думку позивача, те, що він набув статусу резидента Монако, придбав там квартиру, зареєструвався у відповідному італійському реєстрі як особа-нерезидент та проводив більшість свого вільного часу в Монако, свідчить про відсутність у нього ЦЖІ в Італії.

Суд не погодився з доводами позивача та відмовив у задоволенні позову. Суд дійшов висновку, що оперний співак штучно набув статусу резидента Монако для того, щоб скористатися перевагами податкової системи цієї країни та уникнути оподаткування своїх доходів в Італії. Аналіз особистих, соціальних та економічних інтересів Л.Паваротті чітко вказував на те, що його ЦЖІ залишався в Італії (а не в Монако): його трикімнатна квартира в Монако (площею 100 м2) не могла задовольнити його потреб та потреб його сім"ї, охорони й численної обслуги (на відміну від величезного сімейного маєтку в Італії). Зрештою, майже все належне метру майно (житлова нерухомість, кінна база, корпоративні права), а також його майнові та немайнові інтереси були зосереджені саме в Італії.

Необхідність продемонструвати "істотну втрату зв"язку" з країною попереднього проживання

У 2011 Верховний Суд Сполученого Королівства визнав громадянина Великобританії Роберта Гейнс-Купера, який близько 20 років був резидентом Республіки Сейшельські Острови, податковим резидентом Сполученого Королівства (далі — СК). Верховний Суд вказав, що для того, аби втратити резидентність однієї держави, недостатньо просто набути резидентність в іншій державі — необхідно продемонструвати "істотну втрату зв"язку" з попередньою державою, зміну "центру гравітації" (Regina (Gaines-Cooper) v The Commissioners for HMRC).
Зазначена позиція найвищої судової інстанції стала підставою для того, щоб судові органи СК досить консервативно тлумачили поняття ЦЖІ.

У справі Lynette Dawn Yates v The Commissioners for HMRC Податкова палата Трибуналу першого рівня дійшла висновку, що ЦЖІ громадянки СК пані Йеітс знаходився у СК, незважаючи на те, що позивачка більше трьох років постійно проживала в Іспанії за станом здоров"я, володіла майном, працювала та була податковим резидентом Іспанії. На думку суду, пані Йеітс не втратила істотних зв"язків зі СК. Суд врахував визначальний характер стосунків позивачки з її чоловіком (який продовжував постійно проживати у СК) та майнову залежність від нього, а також зв'язок з родиною в СК, володіння житловою нерухомістю та відкриті банківські рахунки у СК, часті та тривалі телефонні дзвінки до Великобританії.

При встановленні ЦЖІ зміст (глибина) відповідних зв"язків з державою має домінувати над їхньою формою чи кількістю

Цей принцип послідовно застосовує Податковий Суд Канади. У справі Hae S. Yoon v Her Majesty the Queen Суд визнав, що ЦЖІ позивачки — громадянки Канади, яка перебувала в Канаді протягом 135 днів протягом року та спільно з чоловіком (який проживав в Канаді) володіла житловим будинком в Канаді, був у Південній Кореї. Саме там вона працювала за 2-річним контрактом та мала житло, в якому проживала разом зі своїми дітьми. Проте у справі Norman Gaudreau v Her Majesty the Queen цей же суд визнав, що ЦЖІ громадянина Канади, який протягом чотирьох років працював за контрактом та проживав разом зі своєю дружиною в Єгипті, знаходиться в Канаді, а не в Єгипті — позивач не встановив з Єгиптом тісніших економічних відносин, ніж потребувало виконання роботи за контрактом. Суд врахував, зокрема, специфіку роботи позивача, наявність у нього житлового будинку в Канаді, факт проживання повнолітніх дітей позивача в Канаді, відсутність соціальних зв"язків в Єгипті та небажання позивача розривати свої особисті та економічні зв"язки з Канадою.

Зазначені випадки яскраво демонструють, що набуття статусу резидента в іншій державі, проживання та придбання там житла не означають зміну податкової резидентності фізичної особи, яка продовжує зберігати зв"язки з Україною. Враховуючи потенційні ризики донарахування податків в Україні, податкове планування особистих доходів повинно охоплювати й забезпечення того, щоб особа мала чітко виражені особисті та економічні зв"язки лише з однією державою, у якій і знаходитиметься (як де-юре, так і де-факто) "центр гравітації" фізичної особи.