Які податкові зміни почнуть працювати з 1 квітня

З 1 квітня набувають чинності нові норми, що регулюють порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Кабмін та Мінфін мали, але ще не затвердили деякі нормативні акти, пов'язані із цими змінами. Тому в податковому комітеті парламенту вже навіть вимагали звіту міністра фінансів. Однак юристи переконують, що насправді Мінфін та уряд ще мають час на їх затвердження до липня
Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронировать участие

Декілька днів тому депутати податкового комітету Верховної Ради запросили на своє засідання представників Мінфіну, щоб ті відзвітували про підготовку підзаконних актів, які потрібні для запуску нових податкових змін з 1 квітня. До парламентарів прибув держсекретар Мінфіну Євген Капінус. Однак його присутності депутатам виявилося замало. Вони відмовилися заслуховувати звіт, вимагаючи особистої присутності міністра Олександра Данилюка. Мовляв, важливі нормативні документи не готові, зміни набувають чинності вже через тиждень, а міністр навіть не спромігся доповісти.

Старший юрист ЮФ "Василь Кісіль і Партнери" Тетяна Бережна пояснила Delo.UA, які саме зміни набирають чинності з квітня і чи є критичною затримка у підготовці підзаконних актів, а також як може вплинути на бізнес їх невчасна підготовка.

З 1 квітня 2017 року набирають чинності норми Податкового кодексу, які регулюють порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 201.16 ст. 201 Кодексу).

У той же час Податковий кодекс встановлює, що з 1 квітня 2017 року до 1 липня 2017 року процедура зупинення реєстрації накладних/розрахунків в Реєстрі фактично здійснюватися не буде, оскільки цей період є перехідним (перехідні положення, пункт 57 підрозділу 2).

Самі нововведення стосовно зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування передбачають, що за певних умов контролюючий орган має право зупинити реєстрацію таких документів в Реєстрі, про що платник податків отримує квитанцію. У свою чергу, платник податку може надати пояснення або документи, які б підтверджували, що податковий орган мусить зареєструвати спірну накладну/розрахунок коригування. Такі пояснення або документи розглядатимуться спеціальною комісією, яка уповноважена ухвалити рішення про реєстрацію чи відмову у реєстрації таких накладних/розрахунків.

Пункт кодексу, який запроваджує зазначені зміни, містить посилання на підзаконні акти, відповідно до положень яких повинна здійснюватися процедура зупинення реєстрації накладних/розрахунків у Реєстрі. Зокрема:

  1. Реєстрація накладної/розрахунку в Реєстрі може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів, якщо така накладна/розрахунок відповідає сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для такого зупинення;
  2. Вичерпний перелік документів, які може подати платник податку "на свій захист", повинен бути затверджений Мінфіном;
  3. Підстави для прийняття комісією рішення про реєстрацію накладної/розрахунку в Реєстрі або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів, а порядок роботи комісії визначається Мінфіном;
  4. Форма рішення комісії про реєстрацію накладної/розрахунку в Реєстрі або про відмову в такій реєстрації встановлюється Мінфіном.

Станом на кінець березня 2017 року ці підзаконні акти ще не прийняті.

Така затримка може бути зумовлена тим, що, як зазначалося вище, до 1 липня 2017 року діятиме перехідний період, протягом якого зупинення реєстрації накладних/розрахунків в Реєстрі не здійснюватиметься. Тому час до липня може бути використаний урядом для підготовки підзаконних актів, які регламентуватимуть зазначені процедури.

У будь-якому разі, в Україні діє принцип верховенства права, елементом якого є правова визначеність. Відповідно до нього органи влади повинні чітко діяти в межах повноважень, визначених законодавством, а платники податків матимуть змогу передбачати правові наслідки своєї діяльності.

З огляду на це, у контролюючих органів не буде законних підстав реалізовувати процедуру зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Реєстрі з липня 2017 року, якщо до того часу акти, які регулюватимуть таку процедуру, не будуть прийняті

Окрім того, з 1 квітня 2017 року наберуть чинності зміни до правил надання індивідуальних податкових та узагальнюючих консультацій. Основні нововведення полягають у наступному (статти 52 та 53 Податкового кодексу):

  • термін для надання відповіді контролюючим органом на звернення платника податків щодо отримання консультації зменшено з 30 до 25 календарних днів;
  • уповноважена особа органу, який надає консультацію, може ухвалити рішення про продовження строку розгляду звернення, але не більше 10 календарних днів. Однак мусить письмово повідомити про це платника податків;
  • кодекс чітко визначає обов"язкові реквізити звернення платника податків у письмовій формі. Якщо воно не відповідає цим вимогам, податкова консультація не надається;
  • платник податків може обрати усну або письмову форму індивідуальної консультації, при чому закон визначає обов"язкові вимоги до письмової консультації. Серед них є, зокрема, "опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання таких норм законодавства". Причому Кодекс не передбачає наслідків невідповідності консультації таким обов"язковим вимогам;
  • надана в письмовій формі індивідуальна консультація підлягає реєстрації в єдиній базі та розміщенню на офіційному веб-сайті ДФС, без зазначення інформації про платника податку, який її отримав;
  • узагальнюючі податкові консультації надаватиме Мінфін. Вони оприлюднюватимуться на офіційному веб-сайті міністерства протягом 5-ти календарних днів;
  • платника податків, який діяв відповідно до індивідуальної консультації, наданої у письмовій формі та зареєстрованої в єдиній базі консультацій, а також узагальнюючої податкової консультації, не може бути притягнуто до відповідальності за діяння, що містить ознаки податкового правопорушення.