Національна платіжна система НСМЕП-2: підсумки 2015 року, виклики 2016

Переважна більшість усіх карткових транзакцій за платіжними картками, емітованими українськими банками, здійснюються на території України. Наразі це близько 90% платежів. Враховуючи цей факт, виникає цілком логічне запитання: чому б не використовувати внутрішньодержавну платіжну систему суто для внутрішньоукраїнських операцій?

Основні переваги локальної платіжної системи для банків — це зменшення суми гарантійних депозитів, які за вимогами міжнародних платіжних систем вони зобов'язані розміщувати за кордоном в іноземній валюті, тим самим зменшення юридичних та фінансових ризиків; прозора і зрозуміла тарифна політика, зниження вартості та підвищення безпеки карткових розрахунків усередині країни, нарощування безготівкових розрахунків, низькі тарифи на обслуговування карт тощо.

Успіх національної платіжної системи — це досвід, реалізований у світовий практиці неодноразово. Доказом цього є вдалі міжнародні приклади, які показують ефективність та важливість для створення конкурентного середовища на рівні з міжнародними платіжними системами.

Потреба України в розвиненій системі національних платежів сьогодні набагато вище, ніж була раніше. Ринок готовий до такого кроку і показує позитивну динаміку в зміні обсягів і кількості безготівкових транзакцій. Ми очікуємо, що цей тренд збережеться в найближчому майбутньому.

По-перше, власники карток поступово звикають до оплати карткою за товари та послуги. По-друге, все більше торговців встановлюють платіжні термінали. По-третє, банки спільно з платіжними системами постійно проводять акції, спрямовані на навчання та виховання у клієнта звички оплачувати рахунки карткою.

Щоб мати шанс отримати набагато більші показники загального об"єму безготівкових розрахунків картками НСМЕП варто запроваджувати певні заходи щодо популяризації та розвитку використання даних карток в Україні не тільки НБУ, а також комерційним банкам та іншим учасникам фінансового ринку України.

Протягом 2015 року відбулись значні позитивні зрушення у цьому напрямку:

1) Найближчим часом оновлена Національна система масових електронних платежів (НСМЕП-2) отримає сучасне обличчя — новий бренд.

2) Збільшилась кількість банків-учасників, у тому числі до платіжної системи приєднались банки зі значною мережею банкоматів і терміналів. Це ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК", ПАТ АБ "ПІВДЕННИЙ", АТ "Райффайзен Банк Аваль" та ПАТ "УКРСОЦБАНК". Загалом мережа прийому карток НСМЕП збільшилась майже до 80% від усіх банкоматів, банківських та торговельних POS-терміналів.

3) Активізувалась діяльність Асоціації "УКРАЇНСЬКА СПІЛКА УЧАСНИКІВ ПЛАТІЖНОГО РИНКУ" ("СУПР"). 04.11.2015р. відбулися Загальні Збори Асоціації "СУПР", на яких обговорили питання подальшого розвитку НСМЕП-2 та презентували плани НБУ.

4) Активізувалась взаємодія з учасниками НСМЕП щодо прийняття стратегічно важливих рішень, таких як визначення міжбанківських комісійних за операціями в НСМЕП.

5) Банками-учасниками НСМЕП впроваджено системи заохочень клієнтів до використання карток на базі НСМЕП-2. Наприклад, нашим банком запущено повноцінну лінійку карткових продуктів: дебетні, зарплатні, кредитні, корпоративні, напередоплачені картки (на базі електронних грошей) та ощадні (з високою дохідністю на залишок коштів на рахунку), реалізовано переказ коштів з/на картки НСМЕП Банку у сервісах "МЕкспресс" та Інтернет-Банкінг MPay, впроваджено обслуговування карток НСМЕП Банку на сайті Portmone.com, запущено CashBack на операції за картками НСМЕП Банку Михайлівський.

6) Перехід на платформу НСМЕП-2, яка відповідає відкритим міжнародним стандартам. Це зняло проблему невідповідності платіжної інфраструктури. Вся існуюча інфраструктура сьогодні готова до прийому карток НСМЕП-2.

7) Створено та затверджено стратегію розвитку НСМЕП-2 до 2020 року.

Щоб отримати набагато більші показники загального об'єму безготівкових розрахунків картками НСМЕП варто продовжувати у цьому напрямку. Деякі подальші кроки, які ми бачимо:

1) Повноцінний ребрендинг, створення зручного сайту для банків-членів і держателів карток НСМЕП, де була б розміщена актуальна інформація щодо платіжної системи, останні новини та актуалізація мережі обслуговування для зручності держателів карток НСМЕП. Доречним було б проводити активне маркетингове просування бренду.

2) Розвиток інфраструктури та розширення мережі обслуговування карток НСМЕП.

3) Впровадження всього спектру платіжних сервісів, які надають міжнародні платіжні системи.

4) Розширення можливостей соціальних та бюджетних виплат.

5) Активне залучення до розробки нових напрямків та інноваційних рішень інших гравців фінансового ринку.

І на завершення додам: оскільки, на мою думку, розвиток НСМЕП тільки набирає обертів, ті банки, які першими розгледять перспективу в цьому напрямку та докладуть зусиль для розвитку системи, матимуть шанс оптимізувати свої фінансові показники і стати лідерами в галузі платіжних карток в Україні.