НБУ курс:

USD

41,86

--0,13

EUR

43,52

--0,12

Наличный курс:

USD

42,15

42,10

EUR

44,12

43,95

Кияни можуть дякувати ЄБРР за дороги і ліхтарі,

Незважаючи на всі старання ЄБРР, Київ не зможе провести обслуговування зборів на тому рівні, якого бажало керівництво банку. Рядовому єбррівцю доведеться їздити "Автосвітом", жити в тризірковому готелі і розриватися між Палацом "Україна", Українським Домо

Ярослав Ведмідь

Незважаючи на всі старання ЄБРР, Київ не зможе провести обслуговування зборів на тому рівні, якого бажало керівництво банку. Рядовому єбррівцю доведеться їздити "Автосвітом", жити в тризірковому готелі і розриватися між Палацом "Україна", Українським Домом і Національною філармонією.

Якщо учасники щорічних зборів ЄБРР, які цього року проходитимуть в Києві, сподівалися на досить веселе проведення часу, то даремно. Київ не зможе запропонувати ні п'ятизіркових номерів всім бажаючим, ні лімузинів, ні приємної подорожі власним авто.

Для учасників та гостей зборів банку буде надано лише один п'ятизірковий готель на 50 місць — відомчий готель "Промінвестбанку". Планувалося, що до травня буде закінчено будівництво ще 2 п'ятизіркових готелів — "Інтерконтиненталь-Київ" і "Театральна", але зараз вже стало очевидно, що воно вчасно завершене не буде. Як сказав начальник управління з питань готельного господарства Київської міськдержадміністрації, "не вистачає ні часу, ні коштів". Ці два готелі мали прийняти ще 450 вибагливих гостей.

Рівню чотирьох зірок відповідають два готелі комплексу "Київська Русь" — "Національний" і "Київський". Обидва готелі закінчують реконструкцію за рахунок власних коштів. На сьогодні з обіцяних кредитів Україна на підготовку до зборів майже нічого не отримала.

Готелям частково допомагає держава. Витрати держбюджету на реконструкцію готелів складають близько 28 млн. грн. Ці гроші надаються готелям у вигляді кредитів на реконструкцію з пролонгацією на 2 роки під 12% річних.

Більшості ж гостей доведеться проводити вільний час в тризіркових номерах. Така ж ситуація виникла у зв'язку з затягуванням підготовки українською стороною.

До останнього моменту було не вирішене питання транспорту. Не склалося у організаторів і з автобусами марки "Мерседес". Планувалося, що 40 таких машин буде закуплено для обслуговування зборів. Обговорювалась і можливість закупівлі 30 туристичних автобусів вітчизняного виробництва. Йдеться про автобуси моделі ЛАЗ-А141, яку розроблено заводом, і серійне виробництво яких зараз налагоджується. Вартість одного такого автобуса у серійному виконанні становить 134 тис. грн., у спеціальному — 140 тис. грн. Як резервний варіант називалося використання автобусів "Автосвіту".

22 квітня стало відомо, що учасники зборів все ж будуть їздити на "Мерседесах",— оскільки саме ця фірма виграла тендер на транспортне обслуговування.

Джентльмени удачі

Генеральний секретар ЄБРР Антоніо Коста, будучи людиною чемною, зазначив під час свого останнього візиту в Україну, що підготовка (до проведення зборів) була проведена на високому рівні і подякував керівництву України за конструктивну співпрацю. Щоправда, додавши, що після річної роботи більшість питань була вирішена протягом останнього місяця, тижня, і навіть дня (його візиту).

Згідно з правилами ЄБРР, щорічні збори проходять через рік в Лондоні, в інший час в країнах операцій. Якщо збори приймає Лондон, то всі витрати лягають на ЄБРР, якщо ж в країні операцій, то витрати діляться між ЄБРР і урядом. Місцевий уряд має забезпечити інфраструктуру— місця проведення подій, транспорт, переклад, телекомунікації.

За три тижні до приїзду гостей Україні залишалося всього-на-всього "відшліфувати" аеропорт "Бориспіль" і київський залізничний вокзал, Палац "Україна", філармонію, Український Дім, вулиці та площі, готелі та ресторани. Більшість із зазначених споруд вже "шліфувалася" протягом останніх років, причому деякі навіть зі скандалами.

Серед невирішених питань — лише охорона прибулих і засилля "незалежних" чотириногих друзів наших на вулицях Києва. Так чим же ми займалися протягом року?

Олег Таранов останнім часом любить повторювати, що всі проблеми вирішено, і ніяких "вузьких місць немає". Але об'єктивності ради треба зазначити, що виконання Україною своїх зобов'язань стало можливим через пом'якшення вимог ЄБРР.

Щоправда, ЄБРР не так вже й чіплялося за свої умови. Та відверто кажучи, це не в традиціях банку. Так, минулого року Лондон привітав єбррівців великими чергами біля реєстраційних віконець, оскільки місцева поліція використовує кожну нагоду для пошуків бійців ІРА. Кількатисячний натовп банкірів ЄБРР виявився найкращим місцем для пошуків терористів того дня.

Але це ще не все. Місця проведення подій були розкидані по всьому Лондону, а маршрут спецавтобусів, які доставляли учасників до місця засідання, випадково співпав з трасою лондонського марафону (в ньому брали участь 30 000 спортсменів та любителів). І як ви думаєте, хто кому мусив поступитися дорогою? Саме так, машини ЄБРР пропускали протягом кількох годин марафонців.

Взагалі, складається враження, що для Лондона щорічні збори ЄБРР подія такого ж рівня, як і збори акціонерів будь-якого іншого підприємства. І попри всі ці недоробки спостерігачі зійшлися на тому, що збори пройшли вдало.

На інший висновок експертів ЄБРР можна було і не розраховувати, адже банк гуляв за свої кошти. Інша справа — проведення зборів в країні операцій. Згідно з розподілом зобов'язань, ЄБРР головним завданням дісталося запрошення гостей. Запрошення, мабуть виглядатиме як загін, інакше не зрозумієш доцільності виділення суми в $1 млн., або по $250 на кожного гостя.

Доженемо і переженемо

Українська сторона дещо перевершить у витратах банк. Заплановані витрати з української сторони становлять: на підготовку залізничного вокзалу, аеропорту "Бориспіль" — 11-12 млн. грн., на підготовку готелів — 31,5 млн. грн. (24 млн. грн. освоєно за рахунок міста, і 5 млн. грн. — за рахунок готелів), на благоустрій і реконструкцію вулиць і доріг столиці України — 19,2 млн. грн. Ще 3,5 млн. грн. заплановано виділити на виконання робіт з освітлення вулиць Києва. На облаштування місць проведення засідань піде ще 5 млн. грн.

Представник Київської держадміністрації в інтерв'ю агентству "Інтерфакс" повідомляв, що основні заходи з асфальтування вулиць пройдуть у квітні "коли дозволять погодні умови". До речі, в Бельгі, сухо буває 2-3 місяці на рік, протягом сухого періоду і проводяться основні дорожні роботи. В Україні ж дощ виявляється не завада, чи може асфальт кладеться, аби збори відбути.

Гроші, вкладені в підготовку зборів, не можна вважати викинутими на вітер. Зрештою, негоже європейській столиці мати 50 п'ятизіркових номерів, розбиті дороги і напівзруйновані архітектурні пам'ятки.

Проведення зборів буде своєрідною рекламою України як нового незвіданого для західного інвестора середовища. І дія його на інвесторів буде така сама — один раз попробує кожен другий, а далі все залежатиме від задоволення, отриманого від знайомства з "рекламним продуктом". Тому в цьому напрямку переоцінювати результати зборів Європейського Банку Реконструкції та Розвитку не треба. Про Україну в Європі вже знають, на жаль, не з кращої строни.

Для середньостатистичного європейця Україна — прикордонна європейська держава, з високою корумпованістю, незрозумілими зовнішньополітичними і економічними орієнтирами і надвисокими ризиками. Про те, що думають про нас, красномовно свідчить присвоєння українським облігаціям зовнішньої позики кредитного рейтингу В2, або "сміттєвих цінних паперів", призначених для різного роду аферистів. Змінити усталений імідж зможе лише держава своєю виваженою політикою щодо реформування економіки.

Не в традиціях української гостинності погано зустрічати гостей, тож те що маємо, те й гостям дамо — без хліба-солі не залишаться. А от на більше хай не розраховують.