НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Як масштабувати виробництво: 5 етапів запуску нової лінії

Запуск для запуску нікому не потрібен. Тому перед початком масштабування виробництва необхідно ґрунтовно підготуватися та прорахувати всі цифри. Розповідаю на прикладі Fibermix, як запускаємо нові виробничі лінії, чому весь процес поділяється на п'ять етапів і чому потрібно приділяти увагу насамперед.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Готовність до зростання

Завжди настає момент, коли рівень виробництва наближається до повної потужності, і виникає питання: « Що далі? ». Повноцінний етап планування розширення лінійки займає рік-півтора. За цей час ми вивчаємо техдокументацію, шукаємо варіанти новинок та ноу-хау, оголошуємо тендер серед наших постачальників. Звертаємо увагу на пропозиції, які цікаві щодо цінової політики. Працюємо з перевіреними постачальниками, що дають цікаві ціни, рішення щодо оптимізації або скорочення витрат.

Питання "що далі?" зазвичай назріває для нашого підприємства у зимовий час, оскільки бізнес пов'язаний із будівництвом. Решту сезонів ми займаємося реалізацією побудованої в цей період стратегії. При складанні плану дій спираємось на кілька факторів:

  • бажані обсяги продажу;
  • бажаний прибуток;
  • очікування ринку;
  • інформація про продаж за минулий період.

Відстеження динаміки продажів

Обов'язково виконується планування з урахуванням максимальної кількості маркерів. Потрібно тримати руку на пульсі подій, які можуть кардинально змінити ринок. Цей пункт коштував нам дорого як емоційно, так і фінансово.

При запуску найпершої лінійки продукції ми ґрунтувалися на аналізі обсягу ринку, цін конкурентів та іншої експертної інформації, яку подав один із менеджерів, що веде напрям. Він провів дуже поверхове дослідження і пред'явив цифри, значно нижчі за поріг ринку. Прорахунки призвели до того, що напрямок різко почав зростати, а ми думали, що він стоїть на місці. Через неправильну оцінку потенційного ринку в той рік компанія виросла всього на 15-20%, а могли вдвічі більше. А наші конкуренти не лише збільшили прибутковість, а й почали активно масштабуватись. Одні з виробників встигли запустити нову лінійку, яка стала успішною. Нам довелося наздоганяти їх два роки у цьому секторі ринку.

Некомпетентного менеджера зрештою звільнили, але з того часу цей процес на самоплив ніхто не залишає.

Вибір товару для експорту

Зараз у нас 4 лінійки продукції, по 60-70 позицій у кожній. З переліку товарів ми вибираємо ті, які підходять за ціною та характеристиками країн для експорту. Але в окремих випадках ми змінюємо продукт під індивідуальний запит.

Наприклад, якось ми співпрацювали із заводом із виробництва фільтрувальної тканини. Вони, у свою чергу, продавали свій продукт заводам з виробництва крохмальної патоки. Через фільтрувальну тканину, яка була зіткана з нитки нашого виробництва, протікала та очищалася патока за температури 135-145 °C. Ми стали креативною сполучною ланкою в цьому ланцюзі. Виконали для них сировину за новою технологією. Сенс у тому, що при знаходженні нитки в окропі вона мала скоротитися всього на 2 см з 1 м. Фахівців, які могли б це зробити, у нас на підприємстві не було. Отже, довелося вчитися на ходу у наших іноземних партнерів. Ми зв'язувалися з ними через скайп чи вотсап, щоб набути необхідних знань. Збоку, мабуть, це було смішно. Партнери ніби смикали нас за ниточки: підкрутіть тут, підключіть там.

Пошук виробничих площ

Перед запуском нової лінійки паралельно розширюємо виробничі площі, тому відразу шукаємо приміщення не менше 400 квадратів. Склад потрібно не просто знайти, а й адаптувати до специфічних потреб. Щоб зрозуміти масштаби цього завдання, згадайте, як виглядає класичний склад, побудований при "совці". Всі ці діряві дахи, цвілі стіни і гнила проводка. А для нас життєво необхідно, щоб у приміщення було не просто чисто, а практично стерильно, інакше продукція може стати непридатною. До речі, підлога на нашому складі миється по 50 разів на день. Тому заздалегідь займаємося ремонтом даху, перевіркою електромереж, наведенням порядку у побутівці (місця для персоналу, де можна прийняти душ, перекусити та просто відпочити).

Наступний після ремонту крок – організація безпеки нового об'єкту. Він включає підключення інтернету, встановлення стабільного wi-fi і камер спостереження.

Безперебійний інтернет особливо важливий на перших етапах запуску, коли несподівано може піти щось не так. Це ми зрозуміли після випадку, який спричинив пристойні збитки. Один із співробітників виробництва з власної ініціативи обробив частини механізмів кислотним складом. Йому здавалося, що він їх очистить. Це призвело до різкого збільшення відсотка шлюбу. Що б ми не змінювали в налаштуваннях, ця цифра не опускалася нижче 30% за норми 3%. Тобто третина продукції була непридатною. Випадково, під час дзвінка з відеозв'язку, наш партнер звернув увагу на дивний полірований блиск агрегатів. Так ми знайшли причину всіх бід. З того часу постійно намагаємось бути на зв'язку.

Навчання персоналу

Стажування нових працівників розпочинається за місяць до запуску. За цей термін ми навчаємо персонал із нуля, бо український ринок не готує потрібні нам кадри. Справа в тому, що у нас досить специфічний продукт - ми виготовляємо різні типи полімерної фібри та синтетичних ниток. Подібних виробництв лише 2-3 на всю країну. Тому ми беремо менеджерів з досвідом продажів і даємо їм знання про специфіку нашої лінійки продуктів. Також вчимо їх орієнтуватися на українському та європейському ринку.

Звучить складно на словах, але практично нам вдається виростити зірок. Наприклад, два роки тому до нас на підприємство прийшов... учитель англійської мови Іван. Він мав невеликий досвід продажу в іншому секторі ринку і величезне бажання працювати. Після співбесіди ми з партнером довго думали над кандидатурою Івана, зважуючи всі "за" та "проти". Зрештою, прислухалися до інтуїції і довірили вчителю англійської свій продукт. Тепер Іван очолює відділ продажу. Понад те, 50% угод — його особиста заслуга. У нього досконала англійська, величезне бажання працювати та нестандартний підхід до процесу.

З нашого боку ми повинні забезпечити персонал техкартами та скриптами. Це кропіткий процес, який на перший погляд не є очевидним. Проте, системність впливає результат і дозволяє дотримуватися мінімального показника шлюбу.

Наразі ми готуємось до запуску нової лінії, яка з'явиться на ринку у другій половині 2022 року. На етапі пошуку складу, і цілком можливо, цей запуск стане новою висотою Fibermix.