- Категория
- Экономика
- Дата публикации
Директор компанії «Екопродукт» СергІй ПолІщук: «Сегмент трав’яного і фруктового чаю складає 4-8% загального ринку чаїв України»
– Сергію Петровичу, компанія «Екопродукт» вийшла на ринок чаю України ще в 1999 році, коли конкурентів серед вітчизняних виробників у компанії практично не було. Наскільки змінилась ситуація сьогодні? Чи завжди усі гравці цього ринку дотримуються встановлених на ньому правил?
– Дійсно, ситуація 9 років тому була зовсім інакшою. Нам доводилося роз’яснювати українцям корисність фіточаю, до того ж виникали постійні проблеми з відсутністю регулярного постачаня якісної сировини.
Сьогодні на ринку працює достатньо компаній, які виготовляють фіточай, проте всіх їх ми поважаємо і ніколи не вдаємося до недобросовісної конкуренції зі свого боку, хоча знаємо всі слабкі і сильні сторони наших конкурентів.
– Важко повірити, що ніяких конфліктів з конкурентами не було...
– Звичайно, були деякі непорозуміння, як, наприклад, цінові війни у великих містах. Та їх вдалося залагодити за столом переговорів.
– Які компанії ви вважаєте своїми найбільшими конкурентами?
– Для «Карпатського чаю» це продукція під торговими марками «Галка чай» і «Домашній чай». У сегменті лікувальних трав — марки «Доктор Селезнев», «Житомирські трави».
– Яку частку ви займаєте на ринку чаю України?
– Сегмент трав’яного і фруктового чаю складає 4-8% загального ринку чаїв України. Доля ж нашої продукції у цьому сегменті перевищує 40%. У сегменті традиційного зеленого та чорного чаїв це зовсім незначний показник.
– Вартість фіточаю в Україні є вищою, ніж традиційного чорного або зеленого. Але ж обсяги його споживання щороку збільшуються?
– Звичайно, збільшуються. Побоювання щодо низьких продажів фіточаю серед українців ми пережили, коли тільки виходили на ринок. Тоді багато хто висловлював сумніви, що люди будуть платити по 3-3,5 гривні за пачку нашого чаю замість традиційної ціни в одну-дві гривні за такий самий пакунок чорного чаю. Тепер нікому не треба пояснювати, що саме трав`яний чай є корисним для здоров`я, і його вживання є однією з умов для ведення здорового стилю життя.
– У скільки в грошовому виразі ви оцінюєте український ринок чаю?
– В Україні продається чаю більш ніж на 120 мільйонів доларів на рік.
– За рахунок яких коштів розвивається компанія «Екопродукт»?
– Ми залучаємо банківські кредити, реінвестуємо свої доходи.
– Імпортований трав’яний чай сильно впливає на конкуренцію на ринку?
– Ні, в основному цей чай надходить із Західної Європи та Росії і за ціною на порядок вище за вітчизняний фіточай. Тож особливої конкуренції ми не відчуваємо.
– Свою продукцію ви експортуєте за кордон?
– Близько 25-30% нашого чаю йде на експорт. Починаючи з 2002 року ми постійно розширюємо географію своїх продажів. На сьогодні продукцію «Карпатського чаю» і «Карпатської лічниці» можна зустріти на полицях магазинів США, Канади, Ізраїлю, Китаю, країн СНД.
– Але ж за кордоном і своїх виробників фіточаю вистачає...
– Так. Але, як правило, перевагою нашої продукції є нижча, ніж у місцевих виробників, ціна. До того ж наш чай активно купує українська діаспора.
– Вашій компанії належить підприємство з підготовки, переробки сировини та її фасування. Чому ви не наважились створити повний цикл виробництва, тобто власноруч не вирощуєте трави та ягоди?
– Це дійсно на сьогодні актуальне питання, бо ми не повністю задоволені роботою наших постачальників сировини. Але незабаром у нас буде своя сировинна база. Сьогодні «Екопродукт» веде перемовини щодо придбання земельних ділянок, на яких ми плануємо вирощувати продукцію самостійно.
– А зараз із скількома господарствами ви співпрацюєте? Це переважно приватні чи державні підприємства?
– Ми налагодили відносини з багатьма постачальниками сировини. В основному, звичайно, це приватні підприємства. З ними ми тісно взаємодіємо: спільно працюємо над підвищенням якості сировини на етапах її вирощування, збору, зберігання і підготовки до виробництва.
– А як щодо планів відкриття свого офісу у Києві, адже саме тут ваша продукція повинна проходити контроль на якість?
– Така необхідність відпала з позаминулого року, коли ми відкрили свою лабораторію у Івано-Франківську. Тепер у ній ми можемо контролювати якість своєї сировини. До того ж ми отримали сертифікат ISO 9001 та Європейський сертифікат СУБП (система управління безпеки продуктів), який гарантує якість виробленої продукції і є необхідною умовою для виходу нашого чаю на більшість ринків країн Європейського Союзу.
– «Екопродукт» продає чай як ваговий, так і пакетований. Чи є різниця у рентабельності продажів цих видів чаю?
– Нам більш вигідно виготовляти і продавати фасований чай, на продаж якого ми в основному і орієнтуємося. Проте для різноманітних презентацій, рекламних акцій компанія випускає ваговий чай, адже саме так можна роздивитися його склад.