Як індексація цін на залізничні квитки вплине на українців

Депутат ВР, заступник голови депутатської групи "Реформи заради майбутнього" Володимир Каплієнко розповів, що підвищення тарифів на проїзд у купейних вагонах дозволить зменшити перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних

Триває реформація "Укрзалізниці" — однієї з найміцніших державних монополій. Зовсім недавно депутати Верховної Ради України бурхливо дискутували в сесійній залі щодо проекту закону "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (реєстраційний № 9337), головною метою якого є визначення порядку утворення та управління публічним вертикально інтегрованим акціонерним товариством залізничного транспорту загального користування.

Серед чинників, що випливають з прийняття зазначеного закону, народні депутати вказували на неминуче підвищення цін на білети в пасажирських поїздах та зміну тарифів на вантажоперевезення, які будуть пов`язані в першу чергу із введенням додаткових перевізників, у тому числі й приватних. Проте, заради справедливості хочу визнати, що введення системи індексації тарифів на перевезення пасажирів, яке відбулося на початку квітня, аж ніяк не пов`язане з вищезазначеними доводами.

Так, 2 квітня вступила в силу нова система формування тарифів на перевезення пасажирів. Система запрацювала відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України № 170 від 19.03.2012 року "Про затвердження тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом на внутрішньому сполученні".

Практика індексації цін на залізничні квитки є як у Європі, так і в Росії, яка випередила українську ініціативу вже на декілька років. У відповідності до заяв фахівців "Укрзалізниці", підвищення тарифів на проїзд у купейних вагонах дозволить частково зменшити перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і компенсувати витрати на утримання парку пасажирських вагонів. При цьому частину коштів, що вивільняться можна буде направити на забезпечення безпеки руху, забезпечити рівномірний розподіл пасажиропотоків за періодами року і збільшити платежі до державного бюджету України.

По суті, ініціатива зводиться до підвищення цін на купейний вагон (до 14,3% впродовж року) та введення додаткового, фінансового інструменту в систему формування пасажиропотоку, згладжування його піків. Ініціатива, на мій погляд, носить в більшості позитивний характер та свідчить про бажання керівництва залізниці вирішити два питання: перше — збільшити рентабельність перевезень для самої залізниці; друге — ввести прозорі та зрозумілі для населення механізми формування цін на квитки. Так, ціни на поїзд відтепер залежать від дня тижня та місяця. Наприклад, в середині тижня, зокрема у вівторок та середу, ціна квитка буде знижена до 10% а, навпаки, на п`ятницю та неділю — підвищена на 10%.

Також вводяться коефіцієнти індексації до тарифів (білета і плацкарти) на перевезення пасажирів внутрішнього сполучення по календарних періодах. Ця дефініція зводиться до гнучкого регулювання тарифу в залежності від пори року, коли пасажир користується послугами залізниці з коефіцієнтами зниження 0,7-0,95 до підвищення 1,01-1,1. Наприклад, з 21.01 по 31.01 тариф буде зменшено з коефіцієнтом 0,86 (-14%), та навпаки з 25.12. по 31.12 становить 1,1 (+10%). Вартість квитків у плацкартні, спальні вагони та на приміські мандрівки залишається незмінною.

Чи стане залізниця після нововведення непривабливою для українців? Впевнений, що ні. Бо вартість квитка все одно залишається не тільки однією з найнижчих в Європі та СНД (окрім Білорусії), до того ж послуги залізниці — поза всякою конкуренцією в змаганні за низьку вартість перевезень із автомобільним (автобусним) та повітряним сполученням.

Чи зручна нововведена система для українців? Думаю, це питання часу — звикнути до нововведення та знайти в ньому позитиви для себе особисто. Впевнений, що заощадливі громадяни знайдуть для себе позитивні зиски в економії витрат на мандрування поїздом саме через планування власних подорожей.