НБУ курс:

USD

41,49

--0,08

EUR

44,75

--0,08

Наличный курс:

USD

41,50

41,40

EUR

45,20

45,00

Файлы Cookie

Я разрешаю DELO.UA использовать файлы cookie.

Политика конфиденциальности

Як пандемія та карантин прискорили діджиталізацію рітейлу в Україні

Як пандемія та карантин прискорили діджиталізацію рітейлу в Україні
Можна по-різному оцінювати вплив карантину на бізнес, але він точно став потужним драйвером для всього роздрібного бізнесу впроваджувати інновації, які відкладалися до кращих часів
Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронировать участие

Нова омні-стратегія — безпечний і зручний шопінг

Карантин і пандемія викликали безпрецедентне зростання ринку електронної комерції. За даними SalesForce в другому кварталі 2020 роки онлайн-продажі у світі зросли  на 71%. Україна — не виняток. За даними CBR в першому півріччі кількість українських інтернет-користувачів, які купують що-небудь онлайн, зросла на 6% до 9,1 млн. 16% з них замовляють доставку продуктів харчування, 20% — готові страви, навіть після ослаблення карантину.

Як відповідь на карантин і підвищені вимоги безпеки,  національні рітейлери відкрили свої інтернет-магазини, запуск яких відкладався на потім. Свої онлайн-майданчики запустили "АТБ", "Сільпо", "Фора", Varus, Prostor, MasterZoo

Так, лідер українського ринку продуктового рітейлу "АТБ" запустив свій інтернет-магазин за два місяці. "Що стосується розвитку e-commerce, то ми дотримувалися вичікувально-підготовчої позиції. Але все кардинально змінилося після введення карантину", — говорив в інтерв'ю Delo.ua генеральний директор мережі "АТБ"Борис Марков.

Рітейлер запустив послугу click & collect, коли можна замовити товари онлайн і забрати замовлення в найближчому магазині, сплативши його на місці.

"Сільпо" також запустив доставку, click and collect та послугу "scan and go" під назвою "Вільнокаса". Ця послуга дозволяє відсканувати штрих-код товару телефоном, скласти їх в кошик, а на касі самообслуговування показати qr-код і оплатити всі покупки. У статті Forbes від вересня 2020 року говориться, що ця послуга тестується на 75000 клієнтах, а через каси самообслуговування  проходить 20-40% всіх покупок. Послугу "scan & go" також тестує "АТБ".

Зростання онлайн-продажів і омніканальних сценаріїв спостерігали і рітейлери в інших сегментах. Гіпермаркети "Епіцентр" в період карантину істотно наростили частку онлайн-продажів. Якщо в кінці 2013 року онлайн-торгівля забезпечувала 3% в структурі продажів компанії, то за останні три місяці збільшилася до 10%. За час карантину онлайн-продажі з доставкою виросли на 224%, а з самовивозом — на 262%. Про це в інтерв'ю LB.ua розповів директор з роздрібної торгівлі "Епіцентр"Володимир Гончаров: "За час карантину українці звикли купувати онлайн — і шляху назад немає".

Виконавчий директор мережі "Фокстрот"Олексій Зозуля на виставці RAU Expo розповів, що та частина бізнесу, яку раніше вважали інтернет-магазином, дає в 2,5 рази більше продажів, ніж в минулому році. З'явилося більше третини нових покупців, які прийшли через онлайн. "Омніканальность — це точно не тимчасове захоплення, це місток, який нам допоміг в ці чорні місяці падіння продажів. Не існує інтернет-магазинів, існує бренд, існує продавець і покупець, — зазначив Олексій Зозуля. — Ми усвідомили, що покупці не діляться на тих, що йдуть тільки в інтернет-магазин, або тільки в цегляний. Це людина, яка на різних етапах звертається або до телефону, або до телевізора, або за порадою важливих для себе персон. Омніканальность — це шлях".

І хоча продуктовим і дрогері рітейлерам інтернет-торгівля зараз не приносить прибутку, ігнорувати її буде недалекоглядно. Так, в роздрібній мережі Eva вирішили інвестувати у власний склад і його автоматизацію для збільшення можливості обробляти інтернет-замовлення. Компанія направила на ці цілі додаткові 27 млн ​​грн, щоб підвищити пропускну здатність обробки замовлень з 10 000 до 20 000 на добу.

"Ми переглянули деякі обсяги інвестицій, — розповів засновник мереж Eva і Varus Руслан Шостак на конференції RAU Expo. — Ми більше фінансуємо зараз проекти онлайн, і менше — офлайн. Це більш перспективний напрямок. Ми розуміємо, що в короткостроковій перспективі онлайн — це не суперприбутковий бізнес. Але якщо зараз не будемо інвестувати в онлайн, то в майбутньому на нас чекає погіршення фінансового становища ".

Перегляд ролі останньої милі в ритейлі

Рітейлери будуть змушені переглянути роль фізичних магазинів і свою "останню милю". У всьому світі рітейлери експериментують з використанням своїх торгових площ.

Одна з альтернатив — робити зі своїх магазинів мікро-склади або фулфілмент-центри для обробки онлайн-замовлень.

Kroger і Giant Eagle — два приклади продуктових мереж, які перетворилиі магазини в пункти самовивозу. Збирачі — єдині, кому дозволено обробляти замовлення в умовах пандемії коронавируса. У вересні про запуск dark store в Ньй Йорку заявив Whole Foods — це продуктовий рітейлер, що належить Amazon. Магазин в Нью-Йорку працює виключно на доставку продуктів харчування, оскільки в другому кварталі цього року онлайн-продажі продуктів харчування зросли втричі в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

В Україні цей тренд також набирає обертів. Так, мережа гіпермаркетів "Ашан"  почала відкривати точки видачі Pick Up Point — це невеликі магазини з обмеженим асортиментом, де клієнти "Ашан" можуть забрати свої замовлення з інтернету. У Києві такі точки працюють біля метро "Почайна" і в ЖК "Комфорт таун". Послугу click and collect в період карантину запустив в своїх 36 магазинах рітейлер Watsons.

У серпні "Епіцентр"презентував нові Центри видачі замовлень свого інтернет-магазину із зоною примірочних і дитячим куточком. Передача товару на другий поверх або укомплектованого замовлення клієнта відбувається за допомогою конвеєрного обладнання та роботизованих підйомників. Такі центри працюють в чотирьох об'єктах мережі, але будуть відкриватися в усіх "Епіцентрах".

Нещодавно про тестування проекту dark store заявили в українському офісі Glovo. Частину приміщення Glovo готовий віддати рітейлерам під склад, де вони зможуть зберігати свої товари для продажу в онлайні.

Варто відзначити, що модель Dark Store, коли торгова площа є одночасно і магазином і складом для видачі онлайн-замовлень, вже кілька років розвиває  український лідер онлайн-ринку — Rozetka. В Києві у компанії вже більше 70 власних магазинів, які забезпечують видачу онлайн-замовлень, але також містять асортимент товарів, які можна купити на місці.

Перетворення магазинів в пункти видачі інтернет-замовлень і повернень дозволить рітейлерам заощадити на вартості доставки останньої милі, збільшити швидкість доставки і надати додатковий сервіс для клієнта.

Таким чином, зв'язки між фізичними і онлайн-магазинами будуть тільки посилюватися. Рітейл ставатиме все ближче до споживача, який хоче шопитися максимально зручно, де завгодно і коли завгодно.

Якщо ви працюєте в бізнесі рітейлу і хочете розуміти, куди рухається ринок, запрошуємо приєднатися до OmniForumонлайн-конференції з питань омніканальності та інновацій в ритейлі. Форум пройде 22 жовтня в онлайні, можна дивитися з будь-якої точки світу.