Арештованим "Межигір'ям" буде управляти тільки одна компанія, і вона може бути іноземна — голова АРМА Янчук

Нацагентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА) функціонує вже більше ніж півроку. Delo.UA поспілкувалось з головою агентства Антоном Янчуком про підготовку до управління майном корупціонерів, зокрема Межигір'ям
В АРМА зберуть 100 реєстрів

Агентство почало працювати з середини грудня 2016 року. Що змінилось за цей час?

По-перше, ми переїхали в нове приміщення. По-друге, з квітня ми почали конкурси на формування штату. Зараз у нас працівниками укомплектовані всі підрозділи. Наші співробітники володіють спеціальними знаннями та навичками у сферах боротьби з відмиванням брудних коштів, обігу цінних паперів, проведення банківських транзакцій, досудового розслідування та представництва інтересів у судах. По-третє, Уряд прийняв всі підзаконні акти для запуску роботи Агентства. По-четверте, нас вже визнали на міжнародному рівні. На початку жовтня при Агентстві була сформована Громадська рада. Також в нас вже є напрацювання щодо того, як має виглядати Реєстр арештованих активів.

Але найголовнішим надбанням вважаю, що ми істотно просунулись в міжвідомчій взаємодії з правоохоронними органами. Вже найближчим часом планується підписання Меморандуму про обмін інформацією між Нацагентством і профільними правоохоронними органами для виконання функції розшуку. Разом з тим ми почали процес приєднання до державних реєстрів та баз даних (всього їх в Україні близько 100).

Ви згадували про Меморандум про співпрацю з правоохоронними органами. Коли буде підписаний цей документ і як саме відбуватиметься ця співпраця?

Документ ми плануємо підписати вже найближчим часом. Він вступить в дію відразу після того, як його зареєструють у Міністерстві юстиції. Ми вже зараз співпрацюємо з поліцією, судами, НАБУ. Але поки немає усталеної практики, як має відбуватись ця співпраця. Меморандум уніфікує вимоги до запитів до Агентства, а також вимоги щодо наших відповідей на запити.

А вже є запити правоохоронних органів до АРМА про розшук активів?

Так, запити вже нам приходять. Станом на минулий тиждень опрацьовано понад 20 запитів. Ми перейшли до тієї стадії роботи, коли вона відбувається постійно. Тепер мова йде не про фрагментарні запити, а про щоденну роботу з отримання запитів, їх опрацювання та підготовку відповідей.

Одним з головних завдань АРМА є створення і ведення Реєстру арештованого майна. Коли думаєте створити цей Реєстр і як він буде працювати?

Роботу над створенням Реєстру плануємо розпочати вже наступного року. Для цього в нас є всі необхідні ресурси.

Насамперед, звісно, фінансові. На 2018 рік Кабмін пропонує виділити агентству 240 млн грн. 2/3 цього бюджету піде на побудову ІТ-систем Агентства разом з Реєстром. Також у нас є можливість звернутись за допомогою до наших міжнародних партнерів. Однак на моє переконання коштів, передбачених Кабміном, має вистачити для запуску Реєстру.

Як будете обирати компанію, що розроблятиме Реєстр, і як він функціонуватиме?

Обирати будемо, звісно, на відкритому тендері. А щодо роботи Реєстру я бачу два варіанти.

Перший — це варіант реєстру, який формується вручну. Але я все ж таки вважаю, що реєстр має будуватись за другою схемою, більш автоматизованою. Це реєстр, у який будуть інтегровані дані з інших реєстрів. Хоча технологічно це досить складна процедура, але це значно дешевше, ніж вводити ці дані вручну. Наприклад, у ЄРДР (Єдиний реєстр досудових розслідувань — ред.) зараз близько 4 млн справ. Внесення даних по них вручну — це справа років, якщо не десятків років.

А чи буде цей Реєстр доступний іншим громадянам України, як реєстр електронних декларацій НАЗК?

Так, ми плануємо, щоб він працював за аналогією з реєстром НАЗК. Коли частина даних відкрита, інша частина (це головним чином персональні дані) залишається закритою. Проте до закритих даних мають доступ правоохоронці. Дані, які становитимуть таємницю слідства, будуть закриті. Все інше буде у відкритому доступі.

Ви стверджуєте, що налагодили співпрацю з іноземними партнерами. Про кого саме йдеться?

Ми вже розпочали комунікацію з нашими закордонними колегами. Органи, схожі за функціями на АРМА, є в більшості країн світу. Вони об'єднуються у великі транснаціональні об'єднання. Найбільша з них це СARIN (Камденська міжвідомча мережа з питань повернення активів). Вона об'єднує агентства з 56 країн світу. Також приєднались до глобальної мережі Інтерполу для пошуку активів та є партнером Ініціативи з повернення вкрадених активів (StAR). Це найбільші мережі, які об'єднують установи з повернення активів.

Зараз ми в процесі перемовин з регіональними мережами з розшуку активів. Також плануємо приєднатись до мережі Європолу.

Вже є бажаючі управляти арештованою нерухомістю

Нещодавно головний військовий прокурор Анатолій Матіос повідомив, що АРМА уже передали в управління арештоване майно екс-міністра доходів та зборів Олександра Клименка, яке включає в себе нерухомість, цінні папери, транспортні засоби. Як ви плануєте управляти цим майном? Самостійно чи будете шукати управителя?

Закон не передбачає можливості для АРМА напряму управляти арештованими активами. Якщо мова йде про передачу активів в управління, які не підлягають продажу, то в такому разі Агентство передає їх в управління професійним менеджерам. Зараз відбувається добір потенційних управителів, яких e майбутньому будемо залучати. Вже отримали понад 10 заявок від компаній у сфері управління нерухомістю.

Варто зазначити, що Національне агентство не має власної дискреції вирішувати, якими активами воно управлятиме, а якими — ні. Національне агентство при управлінні активами діє виключно на підставі судового рішення або згоди самого власника активів.

Кому йтиме прибуток від управління майном? Чи будуть ці кошти використані на фінансування АРМА?

Ми фінансуємось лише за рахунок державного бюджету або за рахунок міжнародної технічної допомоги. Що ж до управління арештованим майном, то прибуток від нього йтиме в держбюджет, за вирахуванням винагороди управителям і витрат на управління.

Визначення управителя буде проходити також по тендерній процедурі?

Відповідно до закону, управителі відбираються за конкурсом у порядку, встановленому законодавством про публічні закупівлі.

Як буде визначатись винагорода управителям?

Це все буде в кожному випадку визначатись окремо, але за основу братимуться ринкові ціни по управлінню майном. По суті, йдеться про створення нового ринку, адже в Україні досі ніхто не управляв арештованим, але ще неконфіскованим чужим майном.

А хто буде управляти арештованими грошима?

Арештовані гроші будуть розміщені на нашому депозитному рахунку в банку. У гривні — наразі це 12,5% річних. Це вище, ніж пропонують комерційні банки на короткострокові гривневі депозити.

"Межигір"ям" зможуть управляти і іноземці

Головний військовий прокурор наприкінці вересня заявив, що до АРМА буде передано й колишню резиденцію Віктора Януковича "Межигір' я" . На вашу думку, коли це може статись?

Поки сказати важко. Ще поки немає рішення про передачу нам резиденції Януковича.

А якщо припустити, що "Межигір' я" все-таки передадуть АРМА, що саме ви будете з ним робити?

Спершу ми проведемо оцінку цього комплексу, стан активів, потреби в їх утриманні, а звідти стане зрозумілим, яким чином їх можна використовувати з метою одержання доходу. Це багатофункціональний комплекс, який складається з різних типів активів. Шляхи використання таких активів прямо залежать від відповідей на вказані питання.

А чи не можна передати його в управління кільком компаніям?

Поки що закон забороняє нам це робити. Управитель має бути один. Але в майбутньому ми плануємо внести зміни до закону, щоб до одного об'єкта можна було залучати кілька управителів.

А це будуть українські чи іноземні компанії?

При виборі управителя ми не обмежені місцем його реєстрації. Тобто це можуть бути й закордонні компанії. Але для початку ми хотіли б залучити українські компанії до управління майном.