НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Наличный курс:

USD

42,35

42,30

EUR

44,40

44,15

Исчезнувший соратник Тимошенко вышел на связь

Экс-руководитель Госрезерва Михаил Поживанов считает политическим заказом отчет парламентской следственной комиссии о масштабных махинациях в Госрезерве, которые якобы проводились при правительстве Тимошенко

20 декабря 2010 года в «ДЕЛО» опубликовало статью «В Госрезерве пропали тысячи тонн мяса».

В материале были использованы данные из отчета временной следственной комиссии Верховной Рады относительно проверки деятельности руководства Госрезерва в период 2008 – 2010 гг. В статье приведены факты сделок между Госрезервом и конкретными компаниями, которые, согласно отчету народных депутатов, нанесли многомиллионные убытки государству. В частности, депутаты утверждают, что некоторые товары закупались по максимальным ценам, а запасы распродавались по ценам ниже себестоимости. Также указаны факты, когда на складах не оказалось тысяч тонн мяса.

После публикации материала, к «ДЕЛУ» обратился экс-глава Государственного комитета по материальному резерву Украины Михаил Поживанов. Экс-чиновник раскритиковал данные отчета следственной комиссии.

Также Поживанов подчеркивает, что причин прятаться у него нет. Напомним, ранее Руководитель Госкомпредпринимательства Михаил Бродский написал в своем ЖЖ о том, что бывшие руководители Госрезерва и Укравтодора Михаил Поживанов и Вадим Гуржос убежали из Украины.

При этом Поживанов признает, что от нападок со стороны прессы, которая связывает информацию о махинациях в системе Госрезерва с его именем, страдает его семья. Он также напоминает, что проверка Госрезерва касалась периода, за который сменилось четыре руководителя Госрезерва. Поживанова настораживает, что в информационных сообщениях вспоминается лишь он. Политик предполагает, что это происходит потому, что он единственный из всех четырех экс-руководителей Госрезерва принадлежит к главной оппозиционной партии «Батьківщина»

Далее «ДЕЛО» публикует точку зрения бывшего руководителя Госрезерва на обвинения, которые выдвигает нынешняя власть к нему.

Хотів би поділитися своїми міркуваннями щодо цієї інформаційної замітки, тим більше, що Ви згадуєте і моє ім’я серед накиданих у статтю цифр.

Можу коментувати справи стосовно Держкомрезерву того періоду коли був його керівником, а саме грудень 2007 – грудень 2008 років.

До речі сам звіт Тимчасової слідчої комісії дуже упереджений.

Наприклад щодо реалізації м’яса. Уряд прийняв рішення щодо закупки м’яса на ринок держави для стабілізації ціни на нього. І такі рішення, згідно діючого законодавства, є компетенцією і прерогативою Уряду і можуть стосуватися не тільки м’яса. Подібних рішень приймалося багато і по цукру, і по зерну і в попередні часи урядом Януковича, і урядом Тимошенко, і зараз уряд Азарова приймає такі ж саме рішення.

Бюджетом не виділяється додаткових коштів для проведення інтервенцій. В даному випадку фінансування таких заходів відбувається або за рахунок реалізації товарно-матеріальних цінностей державного резерву, або за рахунок виведення окремих товарних груп із складу товарно-матеріальних цінностей, що зберігаються у держрезерві,  або відповідно до окремих постанов уряду. Тому і всі дії щодо інтервенції м’яса стовідсотково відповідали діючому законодавству і жодних порушень не було.
До цього ж, впродовж 2008 року, і не тільки по м’ясу, проводилось багаточисельні перевірки Службою безпеки України та підрозділами Генеральної прокуратури України, які те ж не виявили порушень. Тому нинішні, так звані «корупційні розкриття», викликають хіба що посмішку.

Для того аби не допустити корупційних складових та домовленостей в кулуарах, саме у 2008 році було внесено зміни до постанови про проведення торгів і з цього часу всі аукціони щодо реалізації товарно-матеріальних цінностей проходили на відкритих аукціонах, на яких крім співробітників Держкомрезерву були обов’язково присутні представники Мінфіну та Мінекономіки, які теж підписували протоколи торгів. На цих торгах могла бути присутня будь-яка особа, в тому числі журналісти. Протягом 2008 року конкурси, як з продажу так із покупки товарно-матеріальних цінностей проводились у Держкомрезерві відкрито та прозоро.

Як я вже неодноразово коментував у пресі, перед моїм звільненням було організовано перевірку КРУ України, Рахункової палати України та відомчого КРУ,  актами яких було зафіксовано, що всі склади було здано в повній номенклатурі, запас матеріальних цінностей у 2008 році не знижувався.

Щодо номенклатури товарно-матеріальних цінностей. Це такий перелік товарів, який відповідно до рішень Уряду зберігається на підприємствах системи Держрезерву та підприємствах-зберігачах. Як я уже вказував вище виведення товарів із номенклатури або скорочення нормативного терміну зберігання дає можливість Комітету їх розпродати і отримати додаткові кошти, але таким чином знижується резервний запас держави.

У 2008 році жодний товар не було виведено із номенклатури товарно-матеріальних цінностей та не було знижено нормативний термін зберігання. На відміну від 2007 року, коли урядом В.Януковича була прийнята постанова, згідно якої були повністю видалені із номенклатури зберігання системи держрезерву України мазут, вугіль та природній газ.  Це були великі об’єми товарно-матеріальних цінностей і які було продано за ціною 10 % від ринкової. В січні 2008 року уряд Тимошенко та керівництво Держкомрезерву відмінило торги, які нанесли б державі мільярдні збитки, та не відвантажило продукцію.

Стосовно природного газу, реалізацію якого було здійснено в червні 2008 року. Нинішня влада рахує так, як вигідно їй та як вигідно показати суспільству начебто корупційні дії чиновників уряду Тимошенко. Здається і рахувати можна по різному. Газ реалізовано Держкомрезервом влітку 2008 року, а відпущений цей же газ у квітні 2010 році. Коли відбувся продаж – це була одна ціна, коли він відпускався ціна значно зросла. Тому і виникає ряд питань та з’являються великі цифри, якими кидаються і нинішня влада, і Ви, журналісти.

При цьому ніхто не пояснює громадськості, що по-перше, об’єми газу були надто значні і купити цей газ могли тільки великі хімічні або металургійні компанії. Тому і відкрити, публічні торги Держкомрезервом оголошувалися аж 6 разів, не було покупців. За законодавством Держкомрезерв України працює лише за 100 % передоплатою, тому і знайти покупця було важко, адже виставлений на продаж об’єм газу достатній для роботи великого металургійного комбінату протягом року. З шостого разу продаж відбувся, але ж ціна була отримана на той момент реальна.

Друге, і основне питання, до НАК «Нафтогаз України», який не відпускав газ аж до квітня 2010 року. У 2008 році ціна на газ на ринку залишалась стабільною. Підвищення ціни відбулося у 2009 та у 2010 роках, коли я вже не очолював Держкомрезерв, і чому контракт не був переглянутий і не проведено відповідну індексацію за цей період – мені не відомо.

За період перевірки 2008 – 2010 років змінилося чотири керівника Держкомрезерву України. Зараз прийшов п’ятий керівник. А Ви чомусь згадуєте тільки моє прізвище… Можливо, що я єдиний із всіх належу до партії Батьківщина?


З повагою

Голова ГО «Фонд муніципальних
реформ «Магдебурзьке право»
професор, доктор технічних наук                               Михайло Поживанов