Як потрапити на нову державну службу: 10 реальних кроків

Які компетенції необхідні потенційному держслужбовцю на кожному етапі конкурсу

Привіт, мене звати Іра Литовченко, мені 28 років і я одна зі співзасновниць благодійного фонду "Таблеточки". Нещодавно я представлялася саме так і належала до найактивнішої частини українського суспільства — громадянського сектору. Тієї частини суспільства, якій за опитуваннями довіряє найбільше українців, а найбільш поширена реакція, коли говориш про своє місце роботи — "Вау, яка ти молодець!".

Але віднедавна дещо змінилося, і колеги почали звертатися до мене "Ірина Андріївна". То ж давайте знайомитися ще раз: Привіт, я Ірина Литовченко, Генеральний директор директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства охорони здоров'я України.

Я приєдналася до команди Міністерства завдяки реформі державної служби — наймасштабнішому проекту із залучення нових агентів змін до центральних органів виконавчої влади. Разом із колегами з інших міністерств ми стали першою хвилею людей ззовні системи, які відгукнулися на цей амбітний виклик. І попри досить поширені думки про те, що "конкурси виграють тільки свої" (зізнаюсь, я теж так думала), нам вдалося довести, що є ті команди, які максимально відкриті до змін.

Мій шлях до державної служби зайняв 2 роки. Свій досвід я сформулювала в 10 кроків, які зможуть привести вас набагато швидше до посади фахівця із підтримки реформ.

Крок перший ми вже зробили разом, коли вийшли на Майдан та взяли майбутнє держави у свої руки. 2013 рік показав реальність та неминучість подальшої трансформації України.

Другий крок багато хто з нас також уже зробив, залишившись у громадянському секторі, допомогаючи армії, ставши експертом Нової країни чи Реанімаційного пакету реформ або формуючи територіальні громади на місцях чи контролюючи громадський бюджет свого міста. Якщо цього ще не сталося, подумайте про той напрямок, у якому вам хотілося б докласти зусиль.

Особливість реформи державної служби полягає в тому, що від вас не вимагатимуть профільної для міністерства освіти, глибокого знання обраної галузі чи дослівного переказу "Положення про відповідний державний орган". Найважливіше — ваші аналітичні здібності, вміння працювати з інформацією, навички проектного менеджменту та вміння приймати виважені, часто нестандартні, рішення. Наприклад, у свою команду я шукаю хороших стратегів, аналітиків, консультантів, юристів та проектних менеджерів, які зовсім не мусять у минулому бути дотичними до медичної галузі.

Третій крок приведе вас до більш глибокого аналізу проблеми, яку вам цікаво було б вирішити. Чи можливо це зробити на місцевому рівні? Тоді вам саме час активно долучитися до формування територіальної громади у своїй місцевості, роботи з командою мера вашого міста або губернатора області. Шукаєте завдання більшого масштабу? Тоді вам до центральних органів виконавчої влади.

Дуже важливим і відповідальним стане четвертий крок — перевірка вашої майбутньої команди на реальну готовність до втілення змін. Для цього можна вивчити інтерв'ю відповідного міністра — чи йдеться в них про справжні сміливі реформи, чи обговорюються популістські політичні теми? Чи відповідають плани міністерства Угоді про асоціацію з Європейським Союзом. та чи дійсно виконуються публічні обіцянки очільника міністерства? Кого було обрано державним секретарем та на посади генеральних директорів директоратів — колишніх працівників міністерства чи справді нових людей? Відповіді на ці запитання допоможуть вам відчути реальність чи фіктивність змін у державному органі, частиною якого ви плануєте стати.

П"ятий крок — перевірка своїх компетенцій та знань на відповідність вимогам майбутньої посади. Інколи конкурсні питання відбору стосуються важливих документів — пріоритетних планів дій уряду, угоди про асоціацію з Євросоюзом або ситуацій, розв'язання яких вимагає розуміння взаємозв'язків чи підпорядкованості різних гілок виконавчої влади (центрального, регіонального чи місцевого рівнів). Для розуміння базових принципів достатньо буде уважно ознайомитися із відповідними законами чи документами на сайті Кабінету Міністрів. Можна піти довшими шляхами — записатись на одну з навчальних програм за напрямом Public administration (можна знайти в KMBS, KSE, УКУ, CAPS чи на численних грантових проектах). Для закриття освітніх прогалин я інвестувала 2,5 роки свого життя та отримала ступінь MPA (Master of Public Administration — аналог MBA) у рамках стипендіальної програми GenerationUA.

Сформулювавши свої мрії, очікування, перевіривши свою майбутню dream job на готовність до змін, а себе — на готовність вчитися та розвиватися, саме час перейти до шостого кроку — підготовки пакету документів. Детальний опис переліку документів можна знайти на сайті, і він максимально простий — кілька анкет, заяв та відсканованих особистих документів. Усе подається онлайн і завіряється електронним цифровим підписом (зробити його можна за 10 хвилин у найближчому відділенні колись приватного банку, який зараз належить державі, або навіть онлайн, якщо у вас уже є його банківська картка). Найбільше часу займає заповнення онлайн декларації про доходи й майно (маленький лайфхак — підглядайте за доступними онлайн уже заповненими деклараціями інших держслужбовців, щоби не припускатися помилок) та отримання сертифікату, що підтверджує ваше володіння державною мовою ( перелік вишів). 

Сьомий крок — ретельне вивчення всіх етапів відбору. Перевірте своє розуміння тестів на абстрактну чи вербальну логіку (приклади так само подані на вищезгаданому сайті) та потренуйтеся в розв'язанні логічних задачок на швидкість (час проходження кожного з етапів ну дуже лімітований). Зверніть увагу на те, які саме компетенції перевірятимуть на кожному з етапів.

Ваш восьмий крок — підготовка до тих етапів, у знанні яких ви "просідаєте". Для когось це буде знання законодавства. Конституція, закон про держслужбу, антикорупційне законодавство й ще багато чого — усього понад 700 запитань, і відповіді на деякі з яких не беруться логікою, а зводяться до простого запам'ятовування. Перелік питань — усе на тому ж сайті. Комусь варто потренуватися в публічних виступах, адже один з етапів — виступ перед комісією із 15 незнайомих вам людей, на підготовку якого вам відводиться всього 20 хвилин. Також не забудьте про повторення спеціального законодавства, у кожній вакансії вказано, які саме документи варто повторити перед відбором.

Ви починаєте проходити конкурсні етапи. Ваш дев'ятий крок. Максимальна уважність та концентрація. Стресостійкість. Десь постійно "відвалюється" інтернет, інколи на усних етапах члени комісії спеціально "пресують" учасників для перевірки, інколи ви реально не вкладаєтеся у відведені 60 хвилин написання відповіді на кейс. Залишайтеся спокійними й не здавайтеся. Пробуйте знову, якщо не вдалося із першого разу. Мій перший відбір завершився провалом уже на другому із 7 етапів через те, що я неправильно зрозуміла критерії оцінювання завдання, і лише з другого разу я пройшла. Хтось губиться на етапі законодавства, комусь не вистачає впевненості на усних етапах. Тож головне підготовка. 

І головне. Ваш надважливий десятий крок. Пам'ятайте, чому саме ви хочете бути там. Вірте в себе. Не включайте чиновника й не починайте розмовляти шаблонними канцеляризмами. Будьте собою. Будьте креативним. Дивіться ширше на всі завдання. Не поступайтеся у відповідях своїми принципами. Якщо це ваше місце — вас почують. Якщо там просто шукали чергового чиновника — вам пощастило, що вас не взяли.

Наша команда чекає на сміливих і амбітних людей, які хочуть займатися справжніми реформами. Ми працюємо не для виконання плану на папері, а для реальних змін.