НБУ курс:

USD

41,93

-0,00

EUR

43,58

-0,00

Наличный курс:

USD

42,25

42,15

EUR

44,27

44,00

"Напівфабрикат" децентралізації потрібно доготувати — експерт

Герман Назаренко, президент фонду "Соціальний захист Дніпрян"
Герман Назаренко, президент фонду "Соціальний захист Дніпрян"
Президент фонду "Соціальний захист Дніпрян" Герман Назаренко впевнений, що саме зараз необхідно провести заходи з поглиблення реформи децентралізації

Для того щоб реформа децентралізації стала повноцінною, сьогодні необхідно передати важелі адміністрування місцевих податків до органів місцевого самоврядування, до того ж передати на місця права видачі гральних ліцензій та ліцензій з видобутку корисних копалин. 

Про це заявив президент фонду "Соціальний захист дніпрян", громадський діяч Герман Назаренко.

Як відомо, чотири року тому в Україні зрозуміли, що місцеве самоврядування працює неефективно, щоправда, як каже Назаренко, мешканці сіл та малих міст розуміли це завжди.

"Але рішення про впровадження принципів децентралізації в державі прийнято. Наймасштабніша реформа розпочалася. Минулі роки впровадження цієї реформи продемонстрували її доцільність та своєчасність: з 2015 року за рахунок перерозподілу коштів доходи місцевих бюджетів збільшилися втричі, а приріст місцевих бюджетів за 2018 рік склав 22,5%, досягнувши 212,5 млрд грн", — зазначив експерт.

Закон України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", прийнятий Верховною Радою у 2015 році, передбачає, що маленькі громади мають можливість об'єднатися, тобто стати більшими. Це пропонувалося для громад, які не спроможні самостійно користуватися законними важелями, наданими державою, і не мають можливостей забезпечити членів громади усім необхідним для життя.

Як зауважив Герман Назаренко, за три роки в країні створено 860 об'єднаних територіальних громад. Членами ОТГ стали мільйони українців, практично третина населення держави. Лише на Дніпропетровщині було створено 61-у об'єднану громаду. Нарешті, каже експерт, зникли громади, у складі яких подекуди нараховувалось не більше 500 осіб, а збільшені громади повинні стати сильнішими: збільшуючи площу, чисельність мешканців, громади і, так би мовити, "складаються" своїми підприємствами і ресурсами.

"А разом, усі знають, і батька бити легше! Процес важкий, довгий, але потрібний. — вважає Герман Назаренко. - Наявні результати вже дають можливість стверджувати, що зараз ми спостерігаємо вперше за багато років зацікавленість органів місцевого самоврядування у збільшенні надходжень до місцевих бюджетів, у пошуку резервів їх надходження, покращення адміністрування податків і зборів. І це зрозуміло: децентралізація дозволила частину грошей, отриманих за рахунок податків, залишати на місці".

За ті гроші, що з'явилися у місцевих бюджетах, вже зроблено чимало. За словами Назаренко, протягом 4-х років реконструйовано близько пів тисячі доріг, сотні шкіл та дитячих садочків, створені десятки сучасних центрів адміністративних послуг тощо.

"Це ті досягнення місцевого самоврядування, які очевидні і визнаються населенням. Та проблем ще більше, ніж виконаних завдань", — зауважує Герман Назаренко. 

Децентралізація — це, насамперед, не розподіл наявних коштів, а перебудова всього суспільного життя, каже експерт.

"Однією з перших проблем, на яку треба звернути увагу, є проблема сприйняття реформи мешканцями. Герман Назаренко зауважує, що через незрозумілу на самому початку інформаційну політику та відсутність роз'яснень щодо процесів децентралізації реформі опираються не тільки мешканці, а й районні держадміністрації та місцеві ради. Саме відсутність зрозумілої інформації гальмує процес в деяких областях України. А ті, хто повірив у децентралізацію і пішов на об'єднання, хвилюються, чи не поверне колесо реформи назад", — вважає експерт.          

Асоціація об'єднаних територіальних громад звернулася до Верховної Ради України з пропозицією терміново  розглянути законопроект № 2217-а "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації)".

На думку активістів, закріплення положень щодо децентралізації державної влади в Україні та посилення конституційно-правового статусу місцевого самоврядування в Конституції України — це єдиний спосіб гарантувати незворотність успішного завершення реформи.

"Кроків, передбачених в Указі Президента України № 412 "Про прискорення децентралізації" не достатньо. Найперше, що треба зробити, — це закріпити процес децентралізації на Конституційному рівні. Люди повинні бути впевненими у завтрашньому дні", — вважає Герман Назаренко.

Також експерт зазначив, що дуже багато питань виникає з приводу суттєвого браку якісних кадрів та низької кваліфікації службовців органів місцевого самоврядування. Це, зі свого боку, призводить до неспроможності приймати інновації, розробляти й ухвалювати ефективні управлінські рішення. І, як результат, фінансові ресурси використовуються неефективно. А для мешканців міст, селищ і сіл найголовніший результат будь-якої реформи — покращення рівня життя, говорить Герман Назаренко.  

Фахівці кафедри теорії держави і права, конституційного права та державного управління Дніпровського державного університету імені Гончара впевнені, що фінансова децентралізація потребує суттєвого доопрацювання, оскільки нині міжбюджетне фінансування в країні має низку проблем, серед яких та, що місцеві органи влади не мають важелів і стимулів щодо збільшення надходжень до бюджетів, а також не мають права самостійно, прозоро, у повному обсязі здійснювати управління власними ресурсами.  

Ініціатор фонду "Соціальний захист Дніпрян" Герман Назаренко впевнений, що задля ефективності процесу децентралізації саме зараз необхідно провести заходи з поглиблення реформи.

"Необхідно передати важелі адміністрування місцевих податків до органів місцевого самоврядування, до того ж передати на місця права видачі гральних ліцензій та ліцензій з видобутку корисних копалин", — подкреслив експерт. 

Водночас, за його словами, процес децентралізації багатогранний і досить складний, а тому "попрацювати повинні усі" — і громадські ради, і органи самоорганізації населення. Герман Назаренко закликав громадян до участі у процесі: "Це можуть бути місцеві референдуми, існує ще практика місцевих петицій, — все це інструменти впливу та контролю самоврядних громад на стан справ навколо. Справжня дискусія  з цих питань лише розпочинається!".