Річний звіт про державну допомогу у питаннях і відповідях АМКУ

Все, що ви хотіли знати про звіт АМКУ про державну допомогу, надану суб’єктам господарювання у 2017 році

Закон України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання", що у повному обсязі набрав чинності в серпні 2017 року, покладає обов'язок на Антимонопольний комітет України щороку складати та подавати Кабміну річний звіт про надання державної допомоги в Україні за попередній фінансовий рік. Перший такий звіт АМКУ підготував цього року.

Я хочу зупинитись на кількох питаннях, які можуть виникнути у читачів під час ознайомлення з даним звітом.

Чи відображають цифри в звіті повний обсяг державної допомоги, наданої суб'єктам господарювання у 2017 році?

За даними 2017 року, АКМУ було надано інформацію про державну підтримку обсягом 3439,16 млн гривень. Це 0,19% ВВП, мало порівняно навіть з європейськими країнами. Очевидно, що велика частина відомостей про держдопомогу до цьогорічного звіту не потрапила.

Чому так сталося? АМКУ отримав повноваження щодо моніторингу і контролю державної допомоги у серпні 2017 року, коли набрав чинності у повному обсязі Закон України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання". Крім того, зазначений закон встановив перехідний період в один рік (до 2 серпня 2018) для надання повідомлень надавачами державної допомоги щодо програм підтримки, які існували на день набрання чинності Законом, тобто станом на 2 серпня 2017.

Зрозуміло, що протягом останніх чотирьох місяців року не всі встигли надати повідомлення до АМКУ, бо це новий для всіх процес, та норми закону не встановлювали обов'язку надання повідомлень до кінця 2017 року.

Також є певна процедура отримання та обробки повідомлень про державну допомогу, яка теж забирає час — наприклад, якщо повідомлення було подано без дотримання вимог процесуального законодавства, то ми надаємо відповідні зауваження та уточнення, потім після виконання вимог надавачем державної допомоги розглядаємо повідомлення повторно.

Зараз ми продовжуємо вести велику роз'яснювальну кампанію та працюємо з усіма надавачами, тому за 2018 рік вже будемо бачити реальний обсяг державної допомоги. До того ж 2 серпня цього року закінчився перехідний період щодо надання інформації.

Як довго АМКУ розглядає повідомлення про держдопомогу?

Є визначений законом термін розгляду повідомлень, але в більшості випадків ми розглядаємо повідомлення значно швидше.

Загалом АМКУ має протягом 15 днів після отримання повідомлення визначити, чи відповідає повідомлення встановленим вимогам процесуального законодавства. У цей період вирішується питання, чи залишати повідомлення без руху, чи приймати його до розгляду.

Якщо ж ми отримуємо повідомлення і бачимо, що подана інформація не відповідає вимогам, то, відповідно до законодавства, залишаємо такі повідомлення без руху і просимо надати повторне повідомлення з урахуванням наших зауважень — на це у надавача є час не більше 30 календарних днів з моменту отримання листа. Зазвичай в таких випадках ми запрошуємо надавачів на консультацію в АМКУ або надаємо консультацію у телефонному режимі та допомагаємо правильно подати усю необхідну інформацію для розгляду.

Дуже багато випадків, коли ми розуміємо, що надавачу можна було б взагалі не подавати повідомлення, бо мова, наприклад, йде про незначну держдопомогу або інші випадки, на які не розповсюджується дія нового закону.

Які в АМКУ є засоби тиску на тих надавачів, що неодноразово порушують строки подання? Чи може АМКУ відмовити в наданні держдопомоги?

В більшості випадків роз'яснення виявляється достатньо, однак ми також можемо надсилати вимоги або надавати відповідні рекомендації надавачам державної допомоги та Кабінету Міністрів як суб'єкту права законодавчої ініціативи, якщо підставою для надання допомоги є відповідний законодавчий акт. В окремих випадках можливе відкриття справи, але злісних порушників в нас поки що не було, тому цей механізм ще не опрацьовувався.

З моменту прийняття закону жодна нова державна допомога не може надаватись без рішення АМКУ. Якщо брати до уваги чинну допомогу (яка існувала на день набрання чинності законом), то вона не може бути повернена. В такому випадку ми можемо надати лише рекомендації з приведення її до вигляду, що відповідає нормам закону. Надавачу встановлюється термін, який не може перевищувати 5 років з моменту набрання чинності законом у повному обсязі, тобто не пізніше 2022 року. Це досить комфортний термін, який не ставить під загрозу діяльність отримувача допомоги.

В звіті датою створення реєстру державної допомоги вказано 2022 рік, хоча в АМКУ заявляли, що реєстр вже працює. Чому так?

Реєстр вже створено, і зараз триває його наповнення. Щодо 2022 року, то в цей момент, відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, він має запрацювати в повному обсязі, тобто містити інформацію про всі заходи держдопомоги в країні.

Які переваги для України має новий закон про держдопомогу, в рамках якого підготовлено цей річний звіт?

Будь-які зміни в звичних процесах викликають справедливе питання — навіщо щось змінювати, якщо і раніше непогано працювало. Тому зараз велика частина нашої роботи — це пояснити надавачам держдопомоги, отримувачам та взагалі суспільству користь від нового закону.

Насамперед, нові правила державної допомоги створюють чесні та рівні умови діяльності суб'єктів господарювання на відповідному товарному ринку та справедливий доступ до публічних ресурсів, бо тепер чітко видно, хто, скільки та на що дає кошти, а також наскільки виправдана ціль державного фінансування.

Якщо в попередні роки малий та середній бізнес не отримував та навіть не знав, що може отримувати державну допомогу, оскільки така інформація містилась не на багатьох інформаційних ресурсах, то новий Закон відкриває можливості для бізнесу отримати державне фінансування в рівних умовах та полегшує доступ до інформації про відповідні заходи державного фінансування. Тобто Закон змінює підходи до фінансування суб'єктів господарювання за рахунок публічних коштів та встановлює чіткі прозорі правила.

Замість того, щоб роками фінансувати збиткове державне або комунальне підприємство, яке конкурує на відповідному товарному ринку, держава буде спрямовувати ресурси на визначені цілі та на ті сектори економіки, які цього потребують.

Важливо розуміти, що коли ми говоримо про державну допомогу, мова йде про гроші платників податків, а тому процес розподілу державних коштів має бути цільовим, прозорим, недискримінаційним та зрозумілим, що зі свого боку дозволить запобігти негативному впливу на відповідні товарні ринки. Саме в цьому — головна мета нового закону.