НБУ курс:

USD

41,86

--0,13

EUR

43,52

--0,12

Наличный курс:

USD

42,16

42,10

EUR

44,15

43,99

Українські ГМП — вони і в Африці…скоро будуть

За іронією долі, перші загальні збори ВАТ "Львівський завод гідромеханічних передач" відбулися у той же день, коли у одному із судів Російської Федерації розглядалася справа про банкрутство основного споживача продукції ВАТ — ЛіАЗу.

Максим САВАНЕВСЬКИЙ

За іронією долі, перші загальні збори ВАТ "Львівський завод гідромеханічних передач" відбулися у той же день, коли у одному із судів Російської Федерації розглядалася справа про банкрутство основного споживача продукції ВАТ — ЛіАЗу.

Нічого доброго від ситуації з російським ЛіАЗом львівське підприємство не чекає. І в найкращому випадку (коли ЛіАЗ не визнають банкрутом) потреби російського виробника в українській продукції зменшаться, що автоматично звузить ринок збуту ВАТ ЛЗГМП. Разом з тим, РФ і надалі залишатиметься основним споживачем українських гідромеханічних передач (ГМП), хоча якихось ілюзій з цього приводу керівництво ЛЗГМП не плекає. Оцінюючи цю ситуацію, голова правління ВАТ Орест Папроцький, який керує підприємством вже 5 років і якого було обрано ще на 5 наступних, заявив, що підприємству "необхідно якомога швидше вийти зі своєю продукцією на інші країни СНД, Африку, Ближній Схід, а також закріпитися на вітчизняному ринку…". Як юридична особа ЛЗГМП з"явився на світ у 1992 р. у результаті злиття двох цехів Львівського автобусного заводу. Основною спеціалізацією новоутвореного підприємства було виготовлення гідромеханічних передач та запчастин до автобусів, які сходили з конвеєрів автобусовиробників колишнього Союзу. При цьому ЛАЗ, на території якого розташований ЛЗГМП, ніколи не був основним споживачем продукції останнього.

Перші загальні збори на ЛЗГМП пройшли у пристойному темпі — за якихось неповні 2 години. На цьому зауважили навіть присутні на зборах місцеві досвідчені фінпосередники. На думку представника "УІГ", швидкість проведення перших загальних зборів акціонерів частково пояснювалася низькою температурою у неопалюваному залі засідань, і, як наслідок, бажанням акціонерів якомога швидше десь погрітися, частково — професійністю ведучого, частково — лаконізмом і вичерпністю відповідей керівництва ВАТ на запитання акціонерів. Загалом, участь у зборах взяло 167 акціонерів — власників понад 90% акцій ВАТ.

Перш за все, йдеться про перспективи співпраці з чеським АТ "Прага", яке є одним із співвласників ЛЗГМП. Завдяки чеському партнерові, який працює у тій же сфері, що й ЛЗГМП, шанси української сторони вийти на нові ринки збуту помітно збільшуються. Один із основних напрямків співпраці з іноземним партнером торкається сфери розробки нових технологій — сфери, від якої залежить майбутнє підприємства.

Якщо говорити про оновлення основних фондів, то ось воно: закуплено нове обладнання на суму у 1,5 млн.грн., реконструйовані складальні дільниці, створена локальна комп"ютерна мережа і т.д. З боку акціонерів у залі — жодних заперечень. ВАТ тримається "у формі", і це дає йому змогу підтримувати свою конкурентоспроможність. Вже у цьому році "Львівський завод гідромеханічних передач" виграв два тендери Світового банку на поставку ГМП у Росію. Ще кілька контрактів на постачання ГМП у РФ готуються до підписання.

Загалом найближче майбутнє підприємства окреслене досить чітко. Бізнес-план ЛЗГМП, розраховано на кілька років, передбачає незмінність спеціалізації, вихід на виробництво нової 4-ступеневої коробки передач, освоєння нової механічної коробки передач для автобусів і т.д. Передбачається, що маркетингова політика заводу найближчим часом також зазнає змін.

— Нам необхідно прискорити створення регіональних сервісних центрів з нашими консигнаційними складами,— сказав голова правління,— і це можна зробити шляхом створення низки СП. У цій сфері наша основна мета"97 — перейти від стихійного до керованого збуту.

Поведінка ЛЗГМП на внутрішньому ринку також зміниться. Українське підприємство не хоче працювати виключно на експорт. Маючи буквально під боком виробника автобусів, керівництво ВАТ заявило про свою готовність зробити все, щоб львівські автобуси мали львівську начинку. Це тим більш важливо, оскільки cьогодні в Україні ЛЗГМП абсолютним монополістом вже не є: віднедавна активно працювати над розробкою силових агрегатів почали об"єднання ім.Малишева й "МоторСіч".

Що стосується виключно виробничих характеристик ВАТ, то у минулому році вони бажали бути кращими. Обсяги виробництва підприємства у 1996 р. порівняно до попереднього скоротилися на 71%. Падіння зумовлене скороченням ринку збуту, яке, у свою чергу, є причиною відсутності вільних коштів у споживачів. Підприємство має достатню кількість замовлень на поставку ГМП, але вони не підтверджені фінансово (автопарки — один із основних покупців ГМП — і в Україні, і в Росії на бюджетному фінансуванні). Зараз завод має нереалізованої продукції на суму, що перевищує 1 млн.грн. А немає замовлень — немає роботи. Всього 30% працівників ВАТ працювало взимку. Утримувати 860 працівників й надалі (середньомісячна плата — близько 100 грн.) означає утримувати на невиправдано високому рівні собівартість продукції. За словами голови правління, до третього кварталу ц.р. підприємство буде змушене скоротити 100 працівників. Цей непопулярний захід торкнеться всіх — і робітників, і управлінського апарату, і конструкторського складу. Щоправда, пропорції будуть різними.