Бізнес і КСВ: як компанії впроваджують практики соціальної відповідальності

За останні роки розвиток корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) в Україні підтримується бізнесом

Дослідження 2018 року показали, що 80% українських компаній впроваджують КСВ або орієнтуються на її принципи. Та тільки 25% систематично виділяють бюджет на проєкти та КСВ-ініціативи, що значно відрізняється від досвіду міжнародних компаній. 

Це стосується і професії КСВ-менеджера. У 2019 році дослідження Європейської асоціації професіоналів з питань сталого розвитку показало, що у Європі 47,3% професіоналів займають позицію під назвою "Менеджер з КСВ". В Україні таку посаду мають понад 30, здебільшого виробничих, компаній. У світовій практиці найбільше вакансій КСВ-фахівців має фінансовий та інвестиційний сектор.

Під час карантину компанії вдались до перерозподілу та скорочення бюджетів, що вплинуло на КСВ-проєкти та їх діяльність в цілому. Але це також стало поштовхом для об'єднання компаній в боротьбі з вірусом та підтримкою медицини. Понад 300 українських компаній постачали засоби захисту та гігієни медикам й співробітникам, виділяли кошти на закупівлю обладнання та підтримували регіональні відділення. Деякі ініціативи переросли в постійні проєкти. Таким чином, КСВ переосмислюється.

З метою переосмислення КСВ та сталого розвитку, Центр "Розвиток КСВ" започаткував онлайн-дискусії zoom-кава "Sustainability. Rethink" (Сталий Розвиток. Переосмислення). Під час дискусій з КСВ менеджерами/ками різних компаній обговорюються особливості та розвиток КСВ в компаніях, її зв'язок з внутрішніми та зовнішніми комунікаціями та про те, як соціальні ініціативи впливають на репутацію бренду.

Coca-Cola HBC Ukraine

Ольга Кудіна, провідна фахівчиня з КСВ, зазначає, що соціальна відповідальність в компанії має вплив на репутацію бренду та подальший вибір продукту користувачами. Саме тому КСВ є частиною стратегії розвитку й окрім посади КСВ-фахівця існує Sustainability відділ, який працює з виробництвом. 

Компанія визначає стратегічні цілі до 2025 року, які мають в пріоритеті проєкти з розвитку молоді та екосвідомості. Наприклад, ведеться активна робота над зменшенням вуглецевого сліду від виробництва та логістики. Так 31% холодильного обладнання компанії є більш екологічним і енергоощадним. В планах за 5 років збільшити кількість такого обладнання до 50%. 

Робота з молоддю виявила складність у донесенні меседжів про важливість навчання. Це стало кроком до залучення партнерів для розробки спільних ініціатив. З 2015 року компанія разом з ГС "Освіторія" розвивають програму розвитку молоді. Вона спрямована на роботу з підлітками зі шкіл-інтернатів та їх підготовку до вступу у вищі навчальні заклади. За час проєкту рівень вступу дітей з інтернатів від 52% зріс до 88%, в той час як на державному рівні цей показник становить 10%.

До компанії приходять працювати вже залучені та вмотивовані працівники. Тому рівень залученості у соціальну роботу становить 90-95%. Співробітники є справжніми амбасадорами компанії та радо підтримують внутрішні ініціативи. Наприклад, проєкт "Зелений день" діє вже 14 років поспіль завдяки щорічній активності та підтримці працівників. Щовесни колеги з усіх філій виходять на спільне прибирання територій та висадку дерев.

Також компанія активно долучається до волонтерських проєктів. Під час карантину 17 співробітників допомагали на Урядовій гарячій лінії, оскільки кількість звернень значно перебільшувала попередні очікування. За 2 місяці команда обробила 2500 дзвінків, працювали за графіком 4 або 8 годин в день і компанія зберегла зарплатню усім співробітникам. 

Deloitte Ukraine

Стратегія українського філіалу компанії орієнтується на глобальну політику та глобальні цілі. Однак кожен філіал орієнтується на локальні особливості компанії та має свободу на впровадження власних ініціатив. З 2016 року в українському офісі з'явився КСВ-відділ, який активно втілює основні напрями компанії: вплив на суспільство, сталість навколишнього середовища. Вони є частиною глобальної програми WorldClass, основна ціль якої змінити спосіб життя 50-ти мільйонів людей до 2030 року. Також КСВ-фахівці з різних країн проводять регулярні зустрічі задля обміну досвіду.

Найбільший КСВ фокус орієнтований на створення освітніх можливостей та залучення співробітників до волонтерських ініціатив. За 2019 рік компанія інвестувала 1900 волонтерських годин, що на 58% більше за попередні роки.

Хоча під час карантину, як розповіла Катерина Юрченко, CR&S Supervisor, залучення людей до соціальних проєктів стало викликом. Адже чимало ініціатив довелось тимчасово зупинити або актуалізувати формат. У компанії вирішили цю ситуацію шляхом популяризації інтелектуального волонтерства (pro bono). Наприклад, співробітники проводять відкриті безкоштовні вебінари для бізнесу та лекції з розвитку різних навичок для неприбуткового сектору. 

Більш як 4 місяці вся компанія працює віддалено, тому що в пріоритеті — здоров'я та безпека співробітників. Також особлива увага приділяється турботі про ментальне здоров'я працівників, особливо під час ситуації "нової реальності" та нестабільної ситуації на ринку.

Компанія робить ставку на партнерства і реалізацію проєктів через різні платформи. З їх допомогою можна оперативніше та якісніше досягати поставлених цілей. Наприклад, до щорічного бізнес-форуму "Диригенти змін-2019" додали соціальну складову. 20% від вартості всіх квитків і спонсорських внесків передали організаціям, які допомагають людям з інвалідністю. Таким чином вдалось зібрати суму в 500 тисяч гривень. 

Infopulse Ukraine

КСВ у ІТ компаніях є поширеною практикою та має свої особливості. Близько 20% світових лідерів IT мають офіси в Україні, тому КСВ-стратегії орієнтуються на глобальні політики та є частиною загального напряму розвитку компанії. 

До того ж між ІТ-компаніями в Україні існує висока конкуренція щодо залучення фахівців у команди. Олена Нескородяна, Senior Communications Manager (CSR), зазначає, що в такому випадку КСВ може стати конкурентною перевагою. Здоров'я співробітників, соціально-компенсаційний пакет, чесні операційні практики, освітні проєкти в ІТ, гендерна рівність, енергозаощадження — це фактори, на які все частіше звертають увагу кандидати/ки під час співбесід.

Загалом IT компанії залучають співробітників до різноманітних ініціатив та виділяють ресурси. Наприклад, у компанії Infopulse 2018 рік навіть отримав тематику КСВ. Тоді ж було проведено перший соціально відповідальний корпоратив. Співробітники об'єднали зусилля для виготовлення меблів та іграшок для дитячих будинків. І невдовзі це стало поштовхом для реалізації проєкту "Вантажівка добра". Компанія робить ставку на людяність та просте спілкуванням. Тому для розробки оновлених цінностей відбулось перезавантаження для менеджерського складу у форматі виїзних сесій, були розроблені нові стратегія та візія.

Наразі компанія має концепцію на 3 роки (2020-2022) "Rethink. Improve. Upgrade", яка спрямована на розвиток нової культури лідерства і комунікацій, в основі якої цінності. І теперішня ситуація у світі стала поштовхом до активного впровадження цієї стратегії.

Наприклад, карантин став поштовхом до розвитку корпоративного волонтерства. Співробітники активно долучаються до розробки та реалізації ідей, підтримують ініціативи та виступають волонтерами. Це також стало фактором для оновлення комунікацій всередині команди та залученням до неї топ-менеджменту.

Одним із пріоритетних напрямків є сприяння IT-освіті та підвищенню кваліфікації. Задля цього компанія співпрацює з вищими навчальними закладами та розвиває програму стажування молоді, де майбутні спеціалісти працюють з реальними проєктами під керівництвом менторів. Також в рамках напрямку були створені відеоуроки із цифрової грамотності старшого покоління. 

Важливим проєктом останніх місяців стала "Вантажівка здоров'я" — допомога медичним закладам України. Співробітники та волонтери забезпечили засобами захисту та необхідними матеріалами 6 лікарень з різних регіонів країни.

Кожна компанія має свої особливості та напрямки реалізації. Та в основі завжди лежать людяність, турбота про співробітників та корисність для зовнішнього середовища. Тому в результаті всі проєкти, ініціативи, партнерства та волонтерські програми допомагають досягати глобальних цілей КСВ та сприяють її розвитку на ринку України.