- Категория
- Бизнес
- Дата публикации
Як ветеран АТО створив власну IT-компанію
Ветеран АТО Валерій Жмак з 10 років мріяв стати професійним військовим. "Мій рідний дядько пройшов Афганістан. Якось він зайшов до нас у формі, і з тих пір я не міг викинути з голови думку, що теж хочу бути, як мій дядько", — зізнається ветеран. Тому відразу після школи Валерій вступив до Інституту сухопутних військ у Києві. Закінчивши вуз у 1996 році, він понад 16 років свого життя віддав військовій службі.
"Я вирішив спробувати щось нове, тому закінчив Київський національний університет імені Шевченка за спеціальностю "банківська справа". На той період це був один з найпопулярніших напрямків. Кілька років працював економістом в Укрсиббанку, але мені ця робота не подобалась. Вона дуже одноманітна, тут немає жодної творчості", — стверджує ветеран.
Тому пропрацювавши три роки в банку, Валерій зайнявся столярством. Мав власну невелику компанію "Ірвад", що займалась пиломатеріалами. Як зізнається ветеран, йому дуже подобалось це заняття. "Здавалось, що роблю ніби одне й те саме, але насправді завжди робив різне", — розповідає ветеран.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як ветеран АТО зумів побудувати бізнес на мурахах
Коли почалась війна на Сході, Валерій не міг бути осторонь. "Я подзвонив своїм колишнім товаришам, почав проситись до них на службу. Мені кілька разів відмовляли — казали, що місць немає. Вже подумував піти добровольцем. Але в серпні 2014 року мені подзвонили і сказали одне слово: "Приїжджай". Так я опинився на фронті в якості розвідника", — згадує чоловік.
За майже два роки на фронті разом з розвідкою він пройшов багато гарячих точок, в тому числі Авдіївку і Дебальцево. Однак у квітні 2016 року ветерана комісували за станом здоров'я.
"По поверненні додому я почав займатись рибальством. Рибальство — це була найкраща реабілітація після війни. Вистачить лише півгодини побути на природі, як стає набагато краще. Якщо раніше, до АТО, я бував на річці раз на кілька місяців, то зараз по кілька разів на тиждень", — зізнається ветеран.
Нове захоплення
Після того як Валерія комісували за станом здоров'я, він уже не бачив себе в армії, а до свого столярного бізнесу вирішив не повертатись.
"В Україні дуже складно вести такий бізнес, багато податків, не завжди адекватні клієнти. Тому вирішив, що буду займатись наданням послуг. Крім того, так співпало, що відразу після повернення потрапив на курси IT для ветеранів від комп'ютерної академії "ШАГ". Тоді і зрозумів, що буду створювати бізнес саме у цій сфері", — розповідає ветеран.
"У мене були думки, перед тим як почати власну справу, піти попрацювати в якусь компанію. Однак це виявилось непросто, оскільки у мене не було досвіду у цій сфері. Тому вже з самого початку я почав працювати самостійно", — зауважує ветеран.
Як зізнається Валерій, фактично розпочати власний бізнес йому допомогли волонтери. "Я написав у Facebook, що мені потрібен офіс та меблі для власного бізнесу. Майже відразу мені виділили невелике приміщення на Прирічній, а друзі допомогли з меблями. Завдяки моєму бажанню та допомозі волонтерів восени минулого року я зміг запустити бізнес", — розповідає ветеран.
Соціально-відповідальний бізнес
Лише запустивши бізнес, Валерій визначив його як соціально-відповідальний, тому на роботу намагається брати, передусім, ветеранів АТО.
"Зараз нас у компанії четверо програмістів, і всі ми пройшли війну. При цьому лише двоє з нас працює в Києві. Ще двоє працює у Вінниці та Дніпрі — сучасні технології дозволяють їм працювати віддалено. Для мене було дуже важливо дати хлопцям роботу, оскільки багато хто з них після повернення не знаходять себе у мирному житті", — стверджує ветеран.
Валерій і надалі налаштований приймати на роботу саме ветеранів. На його думку, ніхто не зрозуміє ветерана краще, ніж інший ветеран.
"Спершу ми розробляли сайти для ветеранів АТО взагалі безкоштовно, однак це була наша помилка. З 16 сайтів, які ми розробили, лише кілька працюють. Аналізуючи, чому так сталось, я розумію, що не всім був потрібен цей сайт. Багато хто замовляв його про всяк випадок, але потім ніяк його не розвивав", — ділиться досвідом чоловік.
За спостереженнями Валерія, при розробці сайту потрібно було брати хоча б 25% від його вартості, оскільки якщо людина вкладає у щось власні кошти, тоді вона починає це цінувати.
Розвиток бізнесу
Навесні 2018 року компанія Валерія переїхала з приміщення на Прирічній у більший офіс на вулиці Маршала Гречка.
"Зараз ми тут орендуємо офіс на 20 м квадратних. Тут можна поставити три столи. Зараз цей офіс ми використовуємо переважно для зустрічі з клієнтами, щоб вони приїхали і побачили, що у нас реально існуюча компанія", — розповідає Валерій.
За словами ветерана, замовляють переважно сайти-візитки. Це одна-дві сторінки, які розповідають про бізнес і коштують дешевше, ніж інтернет-магазин. Наприклад, сайт-візитка у нас коштує залежно від функцій і дизайну від 9 до 17 тис. грн, інтернет-магазин залежно від функціоналу — від 40 тис. грн.
"Але створити сайт — це лише перший крок. Це та ж візитка, лише в електронному вигляді. Щоб сайт жив, його необхідно наповнювати, оптимізувати. Тому, крім розробки сайтів, ми займаємось і їх SEO-отпимізацією, щоб їх можна було знайти у мережі", — наголошує ветеран. До того ж вартість SEO-оптимізації індивідуальна і залежить від сайту та побажань клієнта.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Свій до свого по своє: як ветеран АТО почав виробляти спорядження для військових
"Зараз я займаюсь переважно SEO, хлопці більше зайняті розробкою сайтів. І я постійно навчаюсь. Зараз, наприклад, вивчаю англійську мову, до цього проходив курси SEO. У цій сфері, як і в будь-якій іншій, головне не боятись починати і бути готовим постійно навчатись", — відмічає Валерій.
Що далі?
У найближчих планах ветерана — завершення роботи над сайтом компанії.
"Ми зробили велику помилку, що не завершили роботу над власним сайтом — так би нам було значно простіше шукати клієнтів. Однак до вересня плануємо завершити цю роботу. До того ж лишилась технічна частина. Дизайн і тексти для сайту у нас написані", — розповідає Валерій.
"Зараз ми орієнтовані більше працювати з комерційними замовленнями і робити більше інтернет-магазини. Конкуренції у цій справі я не боюсь, оскільки, за моїми даними, лише 60% українського бізнесу є в Інтернеті. Ще 40% не має власних сайтів, тому роботи на цьому ринку вистачить на всіх", — стверджує ветеран.
Не пропустите самые важные новости и интересную аналитику. Подпишитесь на Delo.ua в Telegram