- Категорія
- Енергетика
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Як бізнесу мінімізувати видатки на власну енергонезалежність?
За останні пару місяців держава ухвалила одразу кілька рішень, щоб стимулювати бізнес і підприємства ставати енергонезалежними, будуючи потужності з виробництва електроенергії для власних потреб.
По-перше, споживачі, які самостійно покриватимуть 80% і більше від свого споживання електроенергії, більше не підлягатимуть плановим обмеженням енергопостачання. Це цілком логічно, проте раніше не було урегульовано.
По-друге, держава запровадила фінансові стимули. Скасовано ввізне мито на цілий перелік обладнання, а також запроваджено систему пільгового кредитування на його придбання і встановлення.
Отже, якщо минулого року споживачі для власних потреб збудувати, за різними оцінками, 200-300 МВт генеруючих потужностей (що можна порівняти з одним блоком теплової електростанції), то у 2025 році ця цифра може зрости кратно.
Хто такий просьюмер
Але запустити власну газопоршневу, сонячну чи невелику вітрову станцію – це лише пів справи. Адже за цим неодмінно виникне питання: як ефективно управляти цими потужностями, щоб інвестиції зрештою були виправдані?
Тим більше, що для багатьох це буде перший досвід. І не тільки у технічних питаннях роботи з новим енергетичним обладнанням (його можуть здійснювати спеціалізовані сервісні компанії), але й у роботі на волатильному, ризиковому ринку електроенергії.
Утім, на це питання є відповідь – потрібно набути статусу активного споживача або, як кажуть у світі, просьюмера. Просьюмер – це компанія, яка одночасно є і виробником, і споживачем електроенергії. Це відносно нове явище для українського енергоринку, адже всі питання роботи за такою моделлю були урегульовані лише наприкінці 2023 року.
Такий статус дає можливість виробляти електроенергію для власних потреб, але не ставати енергетичною компанією як де-юре, так і де-факто, продовжуючи фокусуватися на своєму основному бізнесі. Натомість всі комерційні операції з електроенергією делегувати спеціалізованій компанії – постачальнику електроенергії.
Нащо ставати просьюмером
Статус просьюмера дає такі переваги:
· Не треба отримувати ліцензію та спеціальний вид господарської діяльності на виробництво електроенергії з усіма супутніми звітами та іншими взаємодіями з державними регулюючими органами
· Не треба створювати в штаті спеціальний підрозділ із високооплачуваними фахівцями, які будуть займатися роботою на ринку електроенергії
· Не треба переживати про те, де і за якою ціною взяти необхідні обсяги електроенергії у разі недовиробництва, і куди та за якою ціною продати надлишки у разі перевиробництва
· Не треба думати, як звести між собою графіки виробництва і споживання
Як стати просьюмером
Статус просьюмера отримується автоматично, як тільки власник генеруючих потужностей укладає договір купівлі-продажу електричної енергії за механізмом самовиробництва з компанією-постачальником електроенергії. Цей договір зазвичай є додатком до звичного договору про постачання електричної енергії споживачу.
Як все працює після того?
Якщо ви виробляєте обсяг електроенергії, якого недостатньо для власних потреб, постачальник купить для вас на оптовому ринку необхідну різницю і поставить її вам.
В окремі періоди, коли ваше споживання може бути низьким (наприклад, через особливості виробничого циклу), може виникати профіцит електроенергії. Тоді постачальник викупить у вас зайвий обсяг і продасть його на оптовому ринку (але цей обсяг не може складати понад 50% від вашого обсягу споживання за календарний рік). Як мінімум, шляхом продажу електроенергії в ринок, можна скоротити термін окупності інвестицій у власні енергопотужності. А в перспективі, при гарному плануванні, навіть і заробити.
Кого брати в партнери
І тут ми підійшли до питання вибору компанії-постачальника – по суті, вашого партнера. Що потрібно врахувати, які відповіді отримати, щоб переконатись, що ваш постачальник професійно та надійно забезпечить ваші потреби:
· за якою ціною він постачатиме вам дефіцитні обсяги електроенергії та чи матиме він достатньо ресурсу для цього (особливо в умовах нинішньої критичної ситуації в енергетиці). Отже, потрібно дивитися на те, з якими виробниками електроенергії співпрацює постачальник і наскільки вони диверсифіковані;
· за якою ціною він викуповуватиме у вас профіцитні обсяги електроенергії. Наявність у постачальника великого портфеля клієнтів, яким він потім зможе продати ці обсяги, дає можливість отримати кращу ціну;
· чи зможе він компенсувати небаланси електроенергії – різницю між прогнозним і фактичним споживанням і виробництвом. Це залежить від наявності у постачальника власної балансуючої групи;
· чи зможете ви отримувати від нього необхідну ринкову аналітику, яка дає змогу оптимізувати роботу. Наприклад, графік роботи деяких електростанцій можна оптимізувати так, щоб виробляти більше в ті години доби, коли електроенергія на ринку коштує найбільше.