Неминучий CRS. Автоматичний обмін податковою інформацією: як і коли

Введення в дію обміну інформацією за стандартом CRS — питання часу, тому українському бізнесу слід готуватися до цієї події завчасно

Усі державні заходи із боротьби з офшорами досі не викликали дійсного занепокоєння, адже не було дієвого механізму, який би забезпечив прозорість та обмін даними між країнами. До цього року.

Єдиний стандарт автоматичного обміну податковою (фінансовою) інформацією (СRS) передбачає щорічний автоматичний обмін між країнами, які приєдналися до Багатосторонньої конвенції про співпрацю між компетентними органами з питань автоматичного обміну інформацією за стандартом CRS. Цей процес розпочався у 2017 році та триває надалі. Загалом близько 56 юрисдикцій впроваджують обмін інформацією.

СRS визначає, яка саме фінансова інформація підлягає накопиченню та автоматичному обміну, а також суб'єктів, які уповноважені на виконання цих завдань. Цей стандарт є орієнтиром, який держави-учасниці мають використовувати за основу для внесення змін до свого національного законодавства. Це означає, що діяти стандарт СRS буде не сам по собі, а у випадку впровадження норм стандарту до національного законодавства конкретної держави.

CRS в Україні

Україна не є учасницею Багатосторонньої конвенції про співпрацю між компетентними органами з питань автоматичного обміну інформацією за стандартом CRS. Попри це, в указі президента "Про заходи щодо протидії зменшенню податкової бази й переміщенню прибутків за кордон" від 28 квітня 2016 року доручено невідкладно організувати роботу стосовно залучення України до міжнародних ініціатив ОЕСР, зокрема щодо автоматичного обміну податковою інформацією.

Міністерство фінансів України ще у 2017 році повідомило, що автоматичний обмін податковою інформацією запрацює з 2020 року. Як зазначало міністерство, щорічно органи Державної фіскальної служби України та податкові органи інших держав обмінюватимуться інформацією для виявлення несплачених податків.

Яка інформація буде передаватися

На фінансові установи (банки, страхові компанії тощо) держави покладається обов'язок встановити податкове резидентство фізичної або юридичної особи. Після чого, якщо фізична або юридична особа є резидентом іншої держави, яка також застосовує автоматичний обмін податковою інформацією, фінансова установа збирає, накопичує та щорічно передає через податкові органи своєї держави податковим органам держави, резидентом якої є ця фізична чи юридична особа, певну фінансову інформацію про неї.

Про особу збирається інформація щодо ім'я (найменування компанії), місця проживання (місцеперебування), дати й місця народження, ідентифікаційного податкового номера власника рахунку, номери рахунків, отримані доходи від активної діяльності, отримані доходи від пасивних операцій (приміром, дохід за дивідендами, роялті), залишку на рахунках на кінець відповідного звітного року.

Важливо зазначити, що стандартом встановлений поріг залишку на рахунку юридичних осіб, до досягнення якого інформація не підлягатиме передачі. У випадку, якщо залишок на рахунку юридичної особи не перевищує 250 тисяч доларів або еквівалент цієї суми, фінансова інформація щодо неї не передається. Це стосується виключно юридичних осіб, для фізичних осіб таке правило не діє.

CRS — справа техніки

Всупереч цьому перешкодою до запровадження автоматичного обміну інформацією є відсутність відповідної правової бази. Наразі не розроблено необхідних законів та підзаконних нормативно-правових актів, які б впроваджували правила автоматичного обміну податковою інформацією за стандартом CRS.

Для цього необхідно провести системну роботу, яка займає досить багато часу. До того ж, важливим питанням функціонування обміну інформацією є розробка відповідного програмного забезпечення. Як наголошується в пунктах 13 та 14 підрозділу В стандарту, критично важливим елементом стандартизованої автоматичної системи обміну є наявність загальних та сумісних технічних рішень, які зможуть бути використані для великої кількості різних юрисдикцій та фінансових інституцій.

Тому складно спрогнозувати, яким чином за відсутності необхідного правового та технічного підґрунтя автоматичний обмін податковою інформацією запрацює з 2020 року. А якщо він все ж запрацює, необхідні також правові механізми, які дозволять використовувати отриману від податкових органів інших держав інформацію для притягнення до відповідальності винних у правопорушеннях осіб та накладення відповідних санкцій.

Отже, питання, коли запрацює автоматичний обмін податковою інформацією, залишається відкритим. Проте не викликає сумнівів факт, що введення в дію обміну інформацією за стандартом CRS — лише питання часу, і українському бізнесу слід готуватися до цієї події завчасно.