В Україні готуються до зйомок серіалу про Івана Мазепу. Як збираються показати у фільмі легендарного гетьмана?

В Україні готуються до зйомок серіалу про Івана Мазепу. Як збираються показати у фільмі легендарного гетьмана?
У Батурині – резиденціі українських гетьманів, який 22 роки був столицею Івана Мазепи. Фото надано Медіа Групою Україна

Кінокомпанія Film.ua спільно із Медіа Групою Україна екранізує історію з життя Івана Мазепи. Основою сценарію стане художня книга історика Тетяни Таїрової-Яковлевої «Мазепа. Хроніка православного шляхтича. Руїна».   Чим особа Мазепі може зацікавити сучасного глядача? Які паралелі із сучасністю дарує нам мазепинська епоха? Яких стереотипів у висвітленні постаті Мазепи та його історичної доби слід уникати? Про це Delo.ua розповіли історики, які займаються темою Гетьманщини. А також назвали кіно- та телепроекти, які вважають якісними історичними фільмами.

За словами Віктора Мирського, продюсера серіалу про Мазепу, одним сезоном навряд чи ограничатись, але виходу на екрани можна очікувати щонайменше за два роки — наразі робота над сценарієм лише на початковому етапі.

Чим, на вашу думку, Іван Мазепа може зацікавити сучасного глядача? У чому актуальність його життєвої історії?

Тетяна Таїрова-Яковлева : На мою думку, Мазепа може бути цікавий з точки зору selfmademanager: це людина, яка сама собі зробила. Його життя було цікавим і наповненим надзвичайними випробуваннями та поворотами долі. Пройшов крізь складні політичні та військові ситуації і зміг обійняти найвищі посади не тому, що був чиїмось сином чи багатієм від народження, а завдяки своїм талантам. Він перемагав і досягав мети, навіть коли все навколо складалося проти нього.

Історик Тетяна Таїрова-Яковлева, авторка книги «Мазепа. Хроніка православного шляхтича. Руїна». Фото надане Медіа Групою Україна

Андрій Бовгиря: Мазепа – постать контраверсійна, і не лише в контексті відносин Росії та України, але і щодо сприйняття всередині самого українського суспільства. Щодо Мазепи у нас поки що не вироблено якогось усталеного погляду, і до епохи 300-річної давнини іноді ставляться так, наче ці події сталися вчора, не розуміючи нюансів, звичаїв та тогочасних політичних реалій.

Мені здається, що дослідження пані Таїрової вирівнюють ці протиріччя, в тому числі і для українського суспільства. І створення фільму дасть змогу показати ту епоху і Мазепу зокрема в більш нейтральному і об'єктивному вигляді.

Мазепа був менеджером, дипломатом, і, власне, був готовий ухвалювати контраверсійні рішення на користь держави. Водночас у його образі є романтична авантюрна складова, яка часто переважала у художніх творах. На вашу думку, що є зараз важливішим і на чому варто більше зосередитися у серіалі?

Андрій Бовгиря: Він має бути представлений багатогранно, у тому числі і як політик, і як менеджер, уникаючи однобокого суто романтичного образу, популярного у 19 столітті.

Владислав Яценко: Шкільний підручник сьогодні презентує Мазепу не як романтичного героя, а як ефективного політика і меншою мірою полководця. Як він буде презентований у фільмі – питання. Якщо а-ля Богун із «Вогнем і мечем» Єжи Гофмана, це, гадаю, буде затребуване. А якщо, не дай боже, знову знімуть щось на кшталт Чорної ради, як на початку 2000-х, тоді серіал приречень на фіаско. «Чорну раду» не врятував навіть Богдан Ступка, незважаючи на свою геніальну гру.

КнигаТетяни Таїрової-Яковлевої «Мазепа. Хроніка православного шляхтича. Руїна» стане основою сценарію серіалу

Ми кажемо, що Мазепу треба сприймати як людину свого часу. Але яких паралелях із сучасністю ви наголосили?

Владислав Яценко: Тут є кілька нюансів. Іван Степанович справді кілька разів починав з нуля, але в нього був потужний капітал – високоякісна освіта.

У сучасних реаліях, можливо, було б популярнішим «з грязі в князі», як у випадку з Брюховецьким. Але Іван Мазепа вільно говорив латиною, міг дати собі раду італійською, французькою, голландською. Це був інтелектуал свого часу. Людина, яка здатна діяти головою, але водночас не білоручка, і в разі загрози здатна пристрелити чи зарубати.

У Батурині – резиденції українських гетьманів, який 22 роки був столицею Івана Мазепи. Фото надане Медіа Групою Україна

Тетяна Таїрова: Щодо блискучої освіти – це вдала паралель. За відсутності капіталу і особливих зв'язків, гарне освіта є трампліном і тоді, і сьогодні.

Наведу, як приклад, один цікавий факт. Марія Людовіка, дружина польського короля Яна Казиміра, не знала польської мови – це історичний факт. А її рідну французу при дворі знав лише король, посол Франції та Мазепа. Це пояснює, чому вона була така прихильна і всіляко підтримувала Мазепу: з ним вона, принаймні, могла поговорити.

Цитадель Батуринської фортеці на території заповідника «Гетьманська столиця» біля Батурини — столиці гетьмана Мазепи. Фото надане Медіа Групою Україна

Аналогічну ситуацію спостерігаємо і зараз: людина, яка вільно володіє тією ж   англійською, отримує більше можливостей для знайомств, кар'єри, спілкування на найвищому рівні і т.п.

Андрій Бовгиря: І тоді, і зараз спілкування з першими особами світу напряму, без перекладача – це інший рівень взаємин.

Історики Андрій Бовгиря (в центрі) та Тетяна Таїрова-Яковлева (справа) на заході «Мазепа. Путь до Батурина» з нагоди Дня українського козацтва у Цитаделі Батуринської фортеці. Фото: facebook.com/andrii.bovgyria

А яких упрощень та стереотипів слід уникати, розглядаючи постать Мазепи?

Тетяна Таїрова: Три поширені кліше, пов'язані із Мазепою: герой-коханець а-ля Байрон із придуманим міфом з конем, стереотип пушкінських годин навколо його стосунків з Мотрею та російське кліше зрадника через події 1708 року. Усього цього хотілося б уникнути.

Андрій Бовгиря: При конструюванні образу Мазепи потрібно звертати прискіпливу увагу на фон, на реальні події, антураж, у якому все відбувалося, та уникати надмірної шароваризації. Не зображувати якусь «нестримну вольницю», якою Гетьманщина доби Мазепи не була. Це було цілком пристойне середовище, з усіма європейськими атрибутами.

Треба менше пафосу вкладати у вуста героїв, уникаючи того, про що вони не могли говорити і думати. Щоби герої були людьми, а не трафаретними забронзовілими образами. Не варто намагатися понравитися сучасним глядачам політично. І повторюсь, що персонажів треба сприймати в контексті години, коли вони жили.

Артефакти з колекції Олексія Шереметьєва. Фото надане Медіа Групою Україна

Владислав Яценко:   Я собі дозволю зауважити, що в Україні за часи незалежності було знято лише один фільм на тему козаччини, який можна дивитися із великою цікавістю – «Гетьманські клейноди». Але то годинник Виговського і там сюжет обмежень у просторі.   

У випадку із життєписом Мазепи можна представити дуже цікавий зріз України, який раніше не демонстрували. Не хуторянське збіговисько, яке тільки горілку п'є і пісні співає, але людей, у яких є бібліотеки, які чудово знають латину, отримали вишкіл у Могилянській академії або в європейських університетах, багато мандрували світом,   мають військовий досвід, і не лише місцевий.

У випадку із життєписом Мазепи можна представити дуже цікавий зріз України, який раніше не демонстрували. Не хуторянське збіговисько, яке тільки горілку п'є і пісні співає, але людей, у яких є бібліотеки, які чудово знають латину, отримали вишкіл у Могилянській академії або в європейських університетах, багато мандрували світом, мають військовий досвід, і не лише місцевий.

Владислав Яценко
Владислав Яценко історик

На той час багато козацьких старшин служили у різних європейських військових кампаніях. Мова йде про людей, які мали амбіції та можливості їх реалізовувати.

Які основні риси та поступки Мазепи ви б виділили в контексті значення його особистості для історії України?

Тетяна Таїрова: Це людина, яка прожила довгу життя, обіймаючи найвищі посади у Гетьманщині. Він 20 років був гетьманом, до цього протягом 15 років – найближчим радником гетьмана Самойловича. А ще раніше, за гетьманування Дорошенка, навіть без посад вплив Мазепи все одно був дуже великим.

Мазепінське поховання найбільш позитивна і конструктивна в козацькому періоді України . _ _ _ _ _ _ У цей час створюється економічна культурна база Гетьманщин і , навіть у українській бароко називають мазепінським . _ До того ж Іван Мазепа заклав церковну, культурну, про світню та інші баз і для створення Російської і імперії .

Андрій Бовгиря: Я б ще додав, що з Мазепою асоціюється завершення епохи смути та руїни в Україні. Як успішний політик він умів усередині Гетьманщини гасити суперечності, що загрожували її фізичному існуванню. І вміло вміло лавірувати в середовищі сильних світу того, що оточували його державу.

Таким чином Гетьманщина стала успішним проектом, а роз'єднаність і незгода , яку всі козацькі автори називали головним бичем, були подолані. Мазепа вивив свою державу на новий рівень, і саме з ним і донині асоціюється успіх державотворення.

Військово-історична реконструкція у Батурині

Владислав Яценко: Є ціла низка цікавих сюжетів. Наприклад, за Івана Мазепи в Україні справді було велике будівництво: 40 збудованих церковних храмів.

За Мазепи Софійський собор набув сьогоднішнього вигляду – тоді це називалося реконструкцією. У Лаврі ви можете побачити архітектурний комплекс, який він збудував, зокрема фортифікаційні укріплення, що виходять на схід Дніпра.

Відбувалася певна «децентралізація»: розбудова нових реєстрових полків на Правобережжі, частична передача владних повноважень адміністративного характеру та зберігання скарбниці до Білої Церкви.

Типографії у цей період виходили на найбільші потужності із книговидання. Створювалися умови для розвитку освіти: Чернігівський колегіум був збудований на кошти Мазепи, Київо-Могилянська академія дістала оновлену будівлю, великі кошти виділялися на утримання студентів.

Мазепа опікувався збільшенням чисельності найманих полків сердюків і компанійців, що були найбільш мобільними та боєздатними з'єднаннями козацького війська. Опікувався розвитком і зростанням артилерійського парку, замислювався і в умовах Великої північної війни розпочинавши реформу регістрових полків, щоб підвищити їх боєздатність і навести умови служби у відповідність із потребами та викликами доби.

Для вас як фахових істориків які кіно- та телепроєкти є взірцями якісних історичних фільмів?

Владислав Яценко: Мій улюблений – британський серіал «Горнбловер», про офіцера британського флоту Гораціо Горнбловера. Серіал висвітлює англо-французьке протистояння годин Великої французької революції та наполеонівських війн. Головний герой проходитиме тернистий шлях від мічмана до капітана військового корабля. Фільм знімався до річниці Трафальгара – там багато уваги приділялося костюмам, антуражу військових човнів, взаєминам між офіцерами та матросами... У цьому плані у них можна повчитися. З більш сучасних мені імпонує, знов-таки, британський серіал «Загублене королівство » , де висвітлюється протистояння англосаксонських королівств нормандському завоюванню, у години Альфреда Великого.  

Андрій Бовгиря: У плані скрупульозності відтворення побуту, одягу, гарним прикладом для наслідування був би перший сезон серіалу «Вікінгі». Це зразок уваги до мікродеталей. Про пізніші сезони вже нічого доброго не скажу, але в першому була історична точність і в подієвому аспекті, і в побутовому.

Тетяна Таїрова: Я не дуже люблю розмірковувати про погляди, адже хочеться створити своє кіно, не схоже на інші. Але з серіалів, які мені подобаються, «Аббатство Даутон», за те, що дає змогу поринути в атмосферу і відчути деталі. Ще хороший англійський серіал «Черчілль». Зрозуміло, що це зовсім інші години, але важливий уважний підхід до побутових деталей, які допомагають зрозуміти епоху. Ми можемо створити чудові діалоги та сюжетні лінії, але якщо не підкріпимо це достовірною картинкою, успіху не буде.